• zvartaliljan

    Testbundit brudbukett, vad tycks?

    Idag köpte jag hem rosor och blad och testade att binda min egen och tärnans bukett, är rätt så nöjd men vet inte om det ser dumt ut med de stora bladen? Jag tycker de är fina och passar bra in i vårt tema (antika rom/medeltiden) men vad tycker ni? Jag funderar på att ha bara röda/orange rosor och strunta i de vita, och sen blanda in lite mer "vildare" blommor runtom. Eller tips på något annat som fyller ut lite runt rosorna?




  • Svar på tråden Testbundit brudbukett, vad tycks?
  • awarwen

    Jädrans vad snyggt!!! Och gud vad duktig du är!!! Du skulle lätt kunna jobba med sånt där.
    Jag ska också binda min själv, men får ju komplex när jag ser din. {#emotions_dlg.flower}

  • zvartaliljan
    awarwen skrev 2011-04-07 16:14:02 följande:
    Jädrans vad snyggt!!! Och gud vad duktig du är!!! Du skulle lätt kunna jobba med sånt där.
    Jag ska också binda min själv, men får ju komplex när jag ser din. {#emotions_dlg.flower}
    den kanske SER fin ut, men undrans om den HÅLLER Obestämd Vågar knappt ta i den, är rädd att allt ska falla samman
  • Moster Stina

    Har du testat att fästa gummisnodd runt. Det gjorde jag. Och sen en massa snöre. Ett fint band testade jag aldrig att få dit runt, men jag tror ärligt talat inte att det kommer synas typ alls. Det är ju ändå någon som håller i buketten för det mesta liksom...(fast jag kommer alltså vira sånt runt sen)

    Själv har jag aldrig tänkt på skaften på brudars buketter.
    Men det kanske är just för att de är gjorda av proffs...

  • zvartaliljan
    Moster Stina skrev 2011-04-07 16:33:48 följande:
    Har du testat att fästa gummisnodd runt. Det gjorde jag. Och sen en massa snöre. Ett fint band testade jag aldrig att få dit runt, men jag tror ärligt talat inte att det kommer synas typ alls. Det är ju ändå någon som håller i buketten för det mesta liksom...(fast jag kommer alltså vira sånt runt sen)

    Själv har jag aldrig tänkt på skaften på brudars buketter.
    Men det kanske är just för att de är gjorda av proffs...
    Jo ett gummiband skulle nog kunna hålla ihop det bättre precis längst upp...ska testa det! Ska ha band virat runt så fort jag kommit på tekniken hur man får till det snyggt...men som du säger så tror jag inte någon tänker på det egentligen....
  • Willowfield
    zvartaliljan skrev 2011-04-07 14:13:44 följande:
    Våra färger till bröllopet är rött,vitt och guld. Men till brudbukett och bordsdekorationer m.m tänkte vi ha rött, vitt och orange. Orange just för att vi vill ha lite mer färg.

    Tanken med de stora bladen är att de ser ut som jättestora murgröneblad och vi ska dekorera hela lokalen med murgröna. Det är en stor del i temat för antiken så just därför tycker jag de passar...men det blir likom ett stort "glapp" mellan rosorna och de stora bladen. Kanske ska fylla på med mer blommor så inte bladen syns så mycket??
    Kan du inte ha lite fler rosor eller ha några rosor i ljus färg som liksom hänger ner över ngt eller några blad? eller ngn annan blomma i den orange färgen som är en mera hängande variant som kan liksom ramla på bladen..
  • zvartaliljan
    Willowfield skrev 2011-04-07 17:19:24 följande:
    Kan du inte ha lite fler rosor eller ha några rosor i ljus färg som liksom hänger ner över ngt eller några blad? eller ngn annan blomma i den orange färgen som är en mera hängande variant som kan liksom ramla på bladen..
    Jo det skulle nog vara jättefint med någon "kläng"-blomma typ...men kan inte komma på någon passande...
    hmm...kanske vanlig brudslöja skulle vara fint som "krage" runt rosorna över bladen?
  • brolencarlsson
    zvartaliljan skrev 2011-04-07 15:01:08 följande:
    Jo jag får inte till själva skaftet...hur man ska fästa bandet snyggt. Ska ha ett guldfärgat sidenband men det blir liksom inte jämnt o snyggt. Vet att man kan köpa såna där brudhållare med oasis som man kan klä lättare med band men jag skulle vilja torka buketten efter bröllopet o det går ju inte när blommorna sitter i oasis...
    Ett tips är att köpa hem floratejp...finns hs din florist!

    Vira den runt stjälkarna så går det lättare att få dit bandet...men du måste dra liti floratejpen så klistret kommer fram...:0)
  • Smile

    Hejj! Du kan binda bladen längre ner.. även om stjälken slutar så kan du knyta runt bladet....de brukar man göra ibland i butikerna... Bladen ska ju inte vara under bindstället igentligen, men detta kan man ha under :) eller i... om du förstår va ja menar... Men till ditt tema kan de ju va kul me stora blad kanske?

  • zvartaliljan
    Smile skrev 2011-04-07 18:20:52 följande:
    Hejj! Du kan binda bladen längre ner.. även om stjälken slutar så kan du knyta runt bladet....de brukar man göra ibland i butikerna... Bladen ska ju inte vara under bindstället igentligen, men detta kan man ha under :) eller i... om du förstår va ja menar... Men till ditt tema kan de ju va kul me stora blad kanske?
    nja...får nog skippa dom, min m2b kom hem nu o sa till mig att plocka bort "djungelbladen" Förvånad
    Han tyckte jag skulle köra på flera varv med murgröna runt och lite som hänger ner med, och den idén gillar jag så så gör jag nog.
  • Kimsen

    Tycker buketten ser jättefin ut. Fast jag håller med din blivande om bladen och murgrönan. Kanske vore fint att inte ha alla blommor i samma färg itill varandra, utan göra den mer assymetrisk i färgerna liksom. Jättefint med de ljusa rosorna som bryter av och med grässtråna som går över blommorna. Kanske vore fint om du bara hade pärlor i nägra av de största rosorna. Så det sticker ut mer om du förstår, och inte är på alla.
    Vore kul att se stjälkarna också.. tänker på att du inte riktigt vet hur du ska binda ihop den så den håller. Stjälkarna ska liksom sitta som i en spiral när man sätter ihop dem, då kommer de riktigt tätt och håller ihop när man binder om med snöre sen.
    Och bandet man vill ha runt sen går att fästa ordentligt med nålar också, och floratejp under som nån skrev. Och man kan använda limpistol...

    Lite tips kanske. Jätteduktig för att aldrig ha gjort det förut!

  • zvartaliljan
    Kimsen skrev 2011-04-08 10:00:05 följande:

    Tycker buketten ser jättefin ut. Fast jag håller med din blivande om bladen och murgrönan. Kanske vore fint att inte ha alla blommor i samma färg itill varandra, utan göra den mer assymetrisk i färgerna liksom. Jättefint med de ljusa rosorna som bryter av och med grässtråna som går över blommorna. Kanske vore fint om du bara hade pärlor i nägra av de största rosorna. Så det sticker ut mer om du förstår, och inte är på alla.
    Vore kul att se stjälkarna också.. tänker på att du inte riktigt vet hur du ska binda ihop den så den håller. Stjälkarna ska liksom sitta som i en spiral när man sätter ihop dem, då kommer de riktigt tätt och håller ihop när man binder om med snöre sen.
    Och bandet man vill ha runt sen går att fästa ordentligt med nålar också, och floratejp under som nån skrev. Och man kan använda limpistol...

    Lite tips kanske. Jätteduktig för att aldrig ha gjort det förut!


    nu förstår jag inte...jag har ju inte pärlor i alla rosor utan bara de största och färgerna är ju inte bredvid varandra utan varannan (de stora rosorna är ju vita och några aprikos)...mer vill jag tyvärr inte blanda dom då jag gillar symmetri och inte för mycket assymetri utan tyckte detta var precis lagom...

    Stjälkarna har jag gjort helt fel med då...har de bara rakt ner...ingen spiral eller något....tack för tipset!
  • Kimsen

    Ok.. självklart ska du göra som du tycker blir finast. Med pärlorna var nog bara för att jag såg på bilden rakt uppifrån. Blir alltid annorlunda när man ser den i verkligenheten och till klänningen och så.

    Testa att binda dem i spiral spiral. Finns säkert beskrivning på nätet hur man gör. Då håller den ihop bättre. Att sätta dem i oasishållaren kan vara svårare, om du inte gjort det förut. Är ju inte så stor oasisboll som du ska lyckas få i alla rosor i och man kan ju inte sticka om så speciellt många gånger.

    Det du skrev i TS om att byta ut de vita rosorna mot orange/röda.. inte alla tycker jag. Som jag skrev sist så bryter de av så fint i färg.
    Hur ser klänningen ut? Vore kul att se helheten sen..

  • 20th century fox
    zvartaliljan skrev 2011-04-07 18:50:39 följande:
    nja...får nog skippa dom, min m2b kom hem nu o sa till mig att plocka bort "djungelbladen" Förvånad
    Han tyckte jag skulle köra på flera varv med murgröna runt och lite som hänger ner med, och den idén gillar jag så så gör jag nog.
    håller med din m2b! Bladen tar över för mycket. Sen tycker jag det vore finare att sätt rosorna i grupper lite oregelbundet blandat i olika färger istället för att ha alla ljusa i mitten och en ring längst ner med oreangea och röda!
  • MissNina


    Neh jag tycker du ska behålla bladen...
    Men då att du böjer bladen som på bilderna....
    Tycker inte alls att u ska behöva ta bort "djungeln"
  • Kimsen

    om du ska böja bladen så måste du nog, som du skrev i nåt inlägg tidigare, byta till andra blad. jag tror de du har i din bukett kan vara svåra att böja så som på bilden ovan när de är så "yviga". de som är böjda här är ju bara ett stort blad.. jag tror du förstår precis hur jag menar, du satte ju ihop buketten. men blad finns det ju massor att välja på. fråga där du köpte dem om tips, de kan ju bara ta hem till dig. finns ju andra som är "yviga" fast inte lika stora, om du vill ha det.

  • Smile

    Hostablad hade varit snyggt till din bukett annars! Sök på de :) Dom e ju inte så stora :)

  • FelizLane

    Lägger in en bukett jag har bundit :) Jag hade flora tejp och ett vitt sidenband runt tjälkarna. och pärlor som fäste sidenbandet. Sen la jag tjälkarna som en spiral :) 


Svar på tråden Testbundit brudbukett, vad tycks?