• tinavian

    Vem betalar tärnornas klänningar?

    Hej!
    Jag undrar vem som betalar tärnornas klänningar? Hur gör ni?

    Mina två tärnor kommer själva bestämma vad de ska ha på sig.

    Jag har läst nånstans att det anses en ära att bli tillfrågad att vara tärna och att man därför betalar klänningen själv. Jag tänker ju dessutom att de ändå hade köpt en klänning om de skulle varit gäst på mitt bröllop...

    Eller är det brukligt att brudparet betalar? Jag vill ju inte vara snål heller!

  • Svar på tråden Vem betalar tärnornas klänningar?
  • Amejuli

    Hej.
    Jag har själv inga tärnor men har sett några andra diskussioner om det här på BT. Jag har uppfattat det som att många är av åsikten att om brudparet har krav på hur klänningen ska se ut eller vilken prisklass den ska ha så är det rimligt att de betalar.
    Men får tärnorna ha på sig det de själva vill (alltså kan ta en finklänning de redan har eller en som de ändå skulle köpt om de var "vanliga" gäster) så är det rimligt att de betalar själva.
    Men det är alltså bara hur jag uppfattat de trådar som handlat om detta tidigrae på BT.

    Hoppas ni hittar en bra lösning!

  • misscat81

    Mina tärnor betalar sina klänningar själva, trots att jag har varit med och valt dem enl färgtema. Jag vet att många anser att man bör betala klänningarna om man har krav på hur de ska se ut, men jag sa från början att jag inte hade möjlighet att betala deras klänningar, och de frågade i alla fall hur jag ville att de skulle se ut, så vi satt gemensamt och hittade en "kinaklänning" som passade dem båda i modell och där man kunde välja färg enl färgtemat.

  • prinsessanogrodan

    Jag tycker att det beror på om man som brudpar har krav på att tärnans klänning ska se ut på ett visst sätt ( tex att det måste vara en viss färg, ett visst märke etc) eller inte. Om man vill/kräver att klänningen ska se ut på ett visst sätt då ska brudparet betala, för då får ju inte tärnan välja vad hon ska ha på sig - hur stor ära det än är att bli tillfrågad så skulle jag aldrig vilja betala för en klänning jag inte valt själv. Är det dessutom en dyr klänning kan man inte begära att tärnan ska betala x antal tusenlappar för en klänning hon kanske inte vill ha och kanske inte tycker att hon passar i. Fy för att betala flera tusen för en klänning jag känner mig obekväm i bara för att "det är en ära att få vara tärna"!
    Hur kan du veta att de skulle köpt en NY klänning för att vara gäst på ditt bröllop? Alla köper inte nya kläder för att gå på bröllop och alla har inte heller råd att göra det. Jag har varit på flera bröllop och näe jag har inte köpt nytt för varje bröllop...jag har inga ekonomiska problem men om jag har en klänning som jag tycker passar och som passar klädkoden....då köper jag inte en ny klänning.
    För mig som gäst så är det självklart jätteroligt att få vara med på brudparets dag och jag känner mig hedrad att jag blir inbjuden...meeeen det är ju inte lika stort och viktigt för mig som det är för brudparet.
    Lite så måste man tänka när det gäller tärnorna också. Klart att dom blir glada av att bli tillfrågade men hur nära de än står brudparet så kan man inte utgå från att bröllopet är lika stort för tärnorna som det är för brudparet. Visst är det en ära att bli tillfrågad men det betyder att tärnan vill/kan betala sin klänning. Jag tycker inte att tärnan ska behöva betala för äran i det fallet så att säga.
    Om ni som brudpar inte har några krav på tärnans klänning, då kan hon betala den själv. Och är det så att ni tycker att "det duger" med vilken klänning som helst (typ en klänning hon redan har) då är det klart att ni inte betalar.
    Om man står sin tärna nära (det gör man väl?) så vet man ju kanske lite hur hon har det ekonomisk och rent allmänt i livet och är det så att tärnan har det knapert ekonomiskt så kanske ni som brudpar (om ni har råd) kan betala för en klänning även om ni inte har några krav på klänningen...som en present till tärnan, som tack för att hon ställer upp...trots att det är en ära och allt det där. Och är det så att man vet att tärnan är så glad över att bli tillfrågad så hon VILL betala själv men ni har krav på klänningen så kan ni ju betala halva var.
    Min tärna är min bästa vän och hon är jätteglad över att bli tillfrågad. Vi hade inga särskilda krav på hennes klänning. Jag tyckte att hon kunde ta något hon redan hade (huvudsaken för mig var att ha henne med på vår bröllopsdag) men hon frågade själv efter färgtema och ville följa det och då kom vi överens om att det skulle ha en blå eller en röd klänning. Sen gick vi och tittade efter klänning ihop, hon ville att jag skulle vara smakråd och då hittade vi en klänning i exakt den blå nyansen som vi båda bara älskar och som passar perfekt i färgtemat. Den var dock dyrare än jag tänkt att hon skulle behöva betala och hon är föräldraledig just nu så vi betalar halva var.

  • prinsessanogrodan
    misscat81 skrev 2011-04-07 10:42:20 följande:

    Mina tärnor betalar sina klänningar själva, trots att jag har varit med och valt dem enl färgtema. Jag vet att många anser att man bör betala klänningarna om man har krav på hur de ska se ut, men jag sa från början att jag inte hade möjlighet att betala deras klänningar, och de frågade i alla fall hur jag ville att de skulle se ut, så vi satt gemensamt och hittade en "kinaklänning" som passade dem båda i modell och där man kunde välja färg enl färgtemat.


    Men då visste ju dina tärnor redan från början att de skulle betala själva och kunde ju dragit sig ur om de inte hade råd.
  • Emblas Mamma

    Självklart betalar vi klänningarna eftersom vi har krav på dom.
    Fast tärnorna får gärna bestämma själva, men vi kände att vi ville vara generösa :)
    Själv skulle jag aldrig betala en klänning för tusentals kronor för att vara tärna!
    skulle kunna tänka mig att betala själv om jag fick bestämma själv och köpa en klänning från typ. VILA eller liknande som jag ändå skulle kunna använda igen!


  • prinsessanogrodan
    Emblas Mamma skrev 2011-04-07 11:20:53 följande:
    Självklart betalar vi klänningarna eftersom vi har krav på dom.
    Fast tärnorna får gärna bestämma själva, men vi kände att vi ville vara generösa :)
    Själv skulle jag aldrig betala en klänning för tusentals kronor för att vara tärna!
    skulle kunna tänka mig att betala själv om jag fick bestämma själv och köpa en klänning från typ. VILA eller liknande som jag ändå skulle kunna använda igen!
    Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skulle inte heller vilja betala flera tusen "för äran" att "få" vara tärna. En klänning från HM eller Vila, det skulle jag bekosta själv men inte dyrare än så.
  • opy

    Vi betalar också våra tärnors klänningar, då vi ville ha dem på ett visst sätt. De är uppsydda efter just dem, men de kommer förmodligen inte använda dem igen efter, då de är väldigt "bröllops-aktiga" . Men då är det ju vi som äger dem, så vi kan ju sälja dem om vi skulle vilja det.

  • SnartFruSir

    Vi betalar både marsalkars kostymer och tärnornas klänningar. Visst, det är en ära att få vara tärna men de hjälper ju oss med småsaker under dagen, så det känns självkart att vi ska stå för hela kalaset!

  • Pinkgrape

    Våra tärnor betalar sina klänningar själva, typ. Den ena, min syster, hon ville väldigt gärna göra det och den andra, min blivandes syster, tar studenten nu i sommar och vi tänkte därför köpa klänningen till henne. Då ville dock deras mamma, min blivande svärmor väldigt gärna betala den. Inte mig emot, jag tackar och bockar :)
    Det är klänningar enligt färgtemat, som kostar 399kr och är från Nelly, men som de båda gärna vill ha och kan använda fler gånger :)

    Markalkarna hade redan kostymer och tur det, för vi skulle då inte ha råd att betala deras. Vi kommer däremot köpa slipsar till dem, då jag gärna vill att de ha rosa slipsar. Något de inte vill köpa själva eftersom de knappast kommer användas igen efter bröllopet hehe


  • TheD

    Vi  betalade för min systers klänning då den skulle godkännas av oss (läs mig...;) Visst är det en ära men samtidigt kändes det fel att låta henne betala den klänningen.

    Vi betalar även hyrningen va frack till marsalken :)

  • Freakie

    Vi kommer inte att betala vår tärnas klänning, men å andra sidan har jag bara ett enda krav på klänningen och det är att den inte är vit Hon kan alltså välja och vraka bland det hon har hemma eller köpa en ny klänning om hon vill. Jag tänkte istället betala hennes hår + smink på bröllopsdagen som tack för hjälpen

  • julibruden

    Vi betalar våra tärnors klänningar. Får deras klänningar uppsydda. Linneklänningar. Passar in när det är ett hälsingebröllop. För mig har det varit en självklarhet att stå för kostnaden redan innan jag bestämde mig för en specifik modell och just linnetyg. Hade känt mig fräck om jag begärt att de skulle stå för den kostnaden även om de insisterat. Det är ett åtagande att vara tärna också :) 

  • Smuppra

    Vårt brudfölje får stå för kläder själva. Det sa jag dock till tärnan i samband med att jag frågade henne och hon förstod det helt och hållet och frågade vilka krav jag hade på den. Det är inte så många, inte helvit eller helsvart är det enda. Hon frågade vad som gäller i kyrkan, får hon ha bara axlar, kan den vara knälång osv? Hon frågade om den måste vara dyr eller om det är okej att hon köper på H&M. Det tycker vi är okej, men det är ju trist om hon har en klänning som alla gått runt med hela sommaren. Men det tror jag hon känner själv också. Var ett tag sedan vi pratade tärnklänning faktiskt, kanske ska ta upp det igen och fråga om hon har några nya funderingar

  • misscat81
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-07 10:50:24 följande:
    Men då visste ju dina tärnor redan från början att de skulle betala själva och kunde ju dragit sig ur om de inte hade råd.
    Ja, absolut, det måste man ju vara beredd på, tycker jag. Och jag frågade dem också om de tyckte det kändes ok med gröna klänningar, för jag vill ju inte heller att de ska ha kläder som de inte trivs i. Deras klänningar är såå fina, så jag är nästan lite avundsjuk. De kommer ju kunna använda sina fler gånger, min brudklänning kommer jag ju bara ha användning för en gång.
  • misscat81

    Skulle vilja lägga till att mina tärnor har betalat 1000:- var för sina klänningar + sjalar, jag hade aldrig kunnat kräva av dem att köpa klänningar för flera tusen (det har jag ju inte ens gjort till mig själv!)

Svar på tråden Vem betalar tärnornas klänningar?