• J och J

fixa frisyren själv - lockar

Nästa helg tänkte jag och min svägerska prova att göra min frisyr. För att se om det blir bra o produkter o så.

Jag har tänkt ha lockar och har köpt värmespolar vi ska testa.

men hur gör man för att lockarna ska hålla åtminstone halva dan?

behöver man nån typ av läggningsvätska eller vad det heter?

vad är ett bra spray?

ge mig tips snälla.
    är inte så van att fixa med håret då jag mest har det utsläppt eller i knut. 

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • Svar på tråden fixa frisyren själv - lockar
  • wiii

Jag hakar på här, vill också ha tips om hållbara lockar!

• Mirjami

Hållbara lockar finns det ju otaliga produkter för. Själv ska jag använda plattång för att få naturliga och vackra locka. Har äkta lörhår också så värmeskyddande produkter är a och o! Har tränat på frisyren flera gånger för att kunna göra det med bra resultat på bröllopsdagen. Första gången jag såg mig själv i spegeln när jag gjort mig iordning så grät jag. Jag var ju så vacker!

Men jag tycker du ska gå till frissan och köpa något dyrt. Låter kanske dumt, men dyrare är faktiskt bättre i sådana avseenden. Använd som sagt värmeskyddande produkter och ha ABSOLUT INTE NYTVÄTTAT HÅR, då håller lockarna sämre! Tvätta dagen innan, på morgonen!

Personligen gillar jag Bead Head produkterna, dyra men skitbra. Och när frisyren väl sitter där den ska, glöm inte glanssprayen! Serum i all ära, men unvik att kladda med händerna i håret, kan lätt förstöra lockarna, så spray är bättre. Prova dig fram med olika produkter innan och öva. Öva, öva, öva! Du kan inte öva för mycket!!!

• Biscuit

Jag brukar köra värmespolar ibland, vad som behövs är en mjuk hårspray. Man sprayar varje slinga lätt innan man rullar upp den. Problemet är att har man en för hård spray så blir det märken efter klämmorna som man sätter runt spolarna så det kan vara värt att testa sig fram till en bra spray som funkar. Jag har haft Kerastase men den har de tyvärr slutat med så nu har jag någon Sebastian som jag tycker funkar ok.

Efter att lockarna är klara kan man spraya med en hårdare spray om man vill. Jag har aldrig provat någon läggningsvätska så det lämnar jag osagt om det funkar eller ej.

• pumiz

Jag håller helt med Mirjami om Bead Head produkterna! De är toppenbra och deras spray är super :) Jag letade länge efter något som fick min lockar att hålla och var nära att ge upp när jag hittade bead heads spray som verkligen hjälpte, för mig höll lockarna hela dagen och kvällen på nyårsafton med bara sprayet i alla fall :) Plus värmeskydd också..

• 11juni2011

Nu vet ju inte jag vad du har tänkt att ha för lockar, små/stora, prydliga/rufsiga... Men jag har sånt där omöjligt hår som alltid blir rakt efter en kvart efter jag har lockat. Nu har jag lärt mig att locka håret och att få det att sitta, dock vet jag bara hur man gör för att få sådana lockar som bilderna visar!

Jag har testat med alla möjliga sprayer och grejer. Personligen så använder jag inga sprayer eller liknande innan jag lockar, inte ens värmeskyddande. Jag lockar alltid håret med otvättat hår (typ gårdagens). Dessutom använder jag bara locktång då spolar inte håller lika bra ( för mitt hår alltså!). Jag lockar det genom att ta en slinga och sätta tången närmast hårbotten, sedan skruvar jag upp resten av slingan hela vägen (från innersta delen på tången till den yttersta), värmer en stund sen släpper. Då bir det typ lite lösa men hållbara korkskruvar. Jag kan tom sova med dom i en knut och när jag släpper ut håret dagen efter så är dom fortfarande där! Så för min del handlar det inte om sprayer å grejer utan om tekniken att använda locktången!
    Jag lyckas aldrig få några bra lockar när jag rullar upp slingan från topparna och in mot hårbotten!

Tänk bara på att inte kamma, eller helst ens röra den nylockade slingan förens den är sval!
    Eventuellt kan du ta lite spray efterdu har lockat allt hår, men det har inte behövts när jag har gjort det.

Om du inte har testat detta, och om du vill ha sådana lockar så kanske du kan låna en locktång och testa :=)

• J och J

tack för alla tips!
    puffar tråden lite för mer tips =)

ska snart prova så får vi se

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
Svar på tråden fixa frisyren själv - lockar