• Pinkgrape

Tips på bra bordsplacering?

Nu menar jag dock lite mer bokstavligt talat. Jag behöver hjälp med hur man kan placera borden i lokalen vi har hyrt. Det får plats upp till 100 gäster ungefär och vi kommer vara kring 70st skulle jag tippa på. Det är rektangulära bord i ek, typ såna här.

Jag börjar dock tycka att det känns lite knepigt med en bra bordsplacering. Lokalen ser ut ungefär såhär, dock inte riktigt så skalenligt ritat kanske. Mina kunskaper i paint är begränsade :P

Hur ska man placera ut borden så att det blir så bra som möjligt?

Jag blir verkligen överlycklig om någon har ett förslag, det behöver inte vara ett jättebra förslag, utan bara ett förslag. En tanke, en idé. Något jag kan tala om är att mellan väggen åt höger och pelarna ryms det 3-4 bord på längden, om jag minns rätt.

• Svar på tråden Tips på bra bordsplacering?
  • Sebastiána

Vi har en massa pelare i vår lokal, men det går förvånadsvärt bra. Vi blir tvugna att ha en pelare mellan två bord bara.

• Chicita

Ska ni ha honnörsbord? I så fall - hur många sitter där?
    Och hur många gäster / bord ryms det?

• Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-04-04 08:09:07 följande:
    Ska ni ha honnörsbord? I så fall - hur många sitter där?
    Och hur många gäster / bord ryms det?
    Jag vet inte riktigt om vi kommer ha det. Min sambo är lite, eller väldigt, obekväm med det. Vår dotter kommer sitta med oss, det är ett måste. Men sen vet jag inte, för jag vet inte om det ryms riktigt att duka så.

Det ryms 6 gäster/bord, det hade vi tänkt iaf, att det ska sitta 6 personer vid varje bord.
  • Pinkgrape
    Pinkgrape skrev 2011-04-04 10:02:04 följande:
    Jag vet inte riktigt om vi kommer ha det. Min sambo är lite, eller väldigt, obekväm med det. Vår dotter kommer sitta med oss, det är ett måste. Men sen vet jag inte, för jag vet inte om det ryms riktigt att duka så.

Det ryms 6 gäster/bord, det hade vi tänkt iaf, att det ska sitta 6 personer vid varje bord.
    Det gör ju att vi behöver rymma minst 12st bord.
  • misscat81

Vi ska ha hästskoform på placeringen, skulle det funka? Med honnörsbordet till vänster eller höger. Om ni ska ha buffé så kan ni ju ha serveringsborden i mitten då, det ska nog vi ha.

• Pinkgrape
    misscat81 skrev 2011-04-04 10:26:16 följande:
    Vi ska ha hästskoform på placeringen, skulle det funka? Med honnörsbordet till vänster eller höger. Om ni ska ha buffé så kan ni ju ha serveringsborden i mitten då, det ska nog vi ha.
    Jag är rädd att alla borden som behövs, inte skulle rymmas då. Dessutom vet jag inte om jag vill att folk ska sitta för ingången. Det är ganska smalt, tyvärr, mellan ingången och pelaren. Då blir det lite svårt för de som vill gå på toa eller så under middagen :/

Nej, detta måste jag verkligen ta mig en funderare på.
  • Chicita

E bord då?

Om det ryms 3-4 bord mellan pelarna och högra väggen så kan ni ju ha tre längor med bord.
    Alltså en länga mellan pelarna och en i varje ände + "ryggen" på E-et parallellt med väggen som är till höger på din ritning.
    Det ska rymmas utan några större problem i så fall.
    Och egentligen borde du inte behöva mer plats än mellan pelarna och väggen i så fall för det upplägget.
    Och du har möjlighet att sätta de närmaste både vid "honnörsbordet" och framför er. Så blir det inte så stelt

• Pinkgrape

Haha nu har jag studera "festbilder" från den lokalen och ritningarna jag hade gjort tidigare. Jag hade väl inte heeelt rätt på hur lokalen ser ut, men nästan. Detta är mitt förslag på bordsplacering just nu. Det är 83 platser, vi har bjudit ca 88 personer, men vet redan att alla inte kan komma.

Vad tror ni? Nu är det ju inte så skalenligt, så det kanske ser lite tokigt ut på min fina ritning :P

• misscat81

Det ser bra ut! Det enda som kanske kan vara trist är ju att honnörsbordet är såpass långt från resten av gästerna..?

• Pinkgrape
    misscat81 skrev 2011-04-04 11:14:59 följande:
    Det ser bra ut! Det enda som kanske kan vara trist är ju att honnörsbordet är såpass långt från resten av gästerna..?
    Hehe ja, som sagt, det ser inte riktigt ut i verkligheten som på bilderna. Det är inte riktigt lika långt ifrån och jag tror ändå inte att någon kommer störa sig på det.

Men vi måste nog åka dit och pröva placera ut borden på olika sätt sen.
Svar på tråden Tips på bra bordsplacering?