• gosiga­tess
    Äldre 3 Apr 19:45
    35388 visningar
    6 svar
    6
    35388

    Har bytt efternamn. vad ska jag göra nu med allt som idkort mm?

    har bytt efternamn till min mors, vilket behövdes göras innan vi gifter oss så min sambo kan ta det efter vigseln. hur mycket m¨åste jag göra sen? tänkte med tt höra av sig till olika instanser att man bytt namn, byte idkort, bankkort m.m.?

  • Svar på tråden Har bytt efternamn. vad ska jag göra nu med allt som idkort mm?
  • Minuz
    Äldre 3 Apr 19:58
    #1

    Bra fråga.......... Hur gör man?

  • Lanin
    Äldre 3 Apr 20:51
    #2

    Ska också byta efternamn snart och har pratat med en kompis som gjort det nyligen, och hennes tips är att höra av sig till allt som man så att säga bryr sig om och ändra själv för att det ska bli gjort.

    dvs: bank, körkort, pass, ica-kort, försäkringsbolag, telefonabonemang, mm

  • Moemoe
    Äldre 3 Apr 21:27
    #3

    Om du har körkort så kommer det automatiskt skickas ut papper till dig om att göra ett nytt. Övriga måste man höra av sig till själv. Mailade min bank t.ex. och där ska jag logga in med e-legitimation och maila dem om att jag bytt namn. Efter det antar jag att de ändrar mina uppgifter i sitt system och skickar ut nytt bankomatkort. Om jag inte förstått det fel måste man även ta initiativ till att göra nytt pass/idkort själv, det kommer ingen blankett eller liknande om det.

    De flesta "mindre viktiga" sakerna, typ medlemskap i olika föreningar, butiker osv brukar man själv kunna logga in och ändra sina personliga uppgifter på. Det blir lite fix och trix när man byter.Glad

  • MrsT20­11
    Äldre 12 Apr 10:20
    #4

    Ja det blir spännande att se hur länge man får köa på passexpeditionen, här i göteborg är det katastrof. Flera timmars väntetid både för att skapa ett pass och för att hämta ut det färdiga. Helt sjukt.

    Vilka papper ska man ha med sig till passexpeditionen??

  • Aniara­4
    Äldre 12 Apr 10:24
    #5

    En relaterad fråga (vet att det finns en massa trådar om det redan men hittade ingen bra): Hur lång tid tar namnbytet egentligen? Om man skickar in papperen direkt efter vigseln?

    Vi åker på bröllopsresa först 2 månader (eller 2½ förmodligen) efter bröllopet, då borde man väl hinna byta namn och få nytt pass? Bra att veta vilket namn man ska skriva när man köper biljetterna liksom...

  • DALAnn­a
    Äldre 20 Apr 21:46
    #6
    Aniara4 skrev 2011-04-12 10:24:53 följande:
    En relaterad fråga (vet att det finns en massa trådar om det redan men hittade ingen bra): Hur lång tid tar namnbytet egentligen? Om man skickar in papperen direkt efter vigseln?

    Vi åker på bröllopsresa först 2 månader (eller 2½ förmodligen) efter bröllopet, då borde man väl hinna byta namn och få nytt pass? Bra att veta vilket namn man ska skriva när man köper biljetterna liksom...

    det tog ca 5 veckor för mitt nya efternamn å gå igenom... :) 
    fick nytt förra veckan, så nu känns de rätt konstigt! :)

Svar på tråden Har bytt efternamn. vad ska jag göra nu med allt som idkort mm?