• EmmaochTommy

    Vilken sida i brudföljet? var går tärnorna?

    hej!


    går jag som brud in på vänster sida om brudgummen? och ut? går jag på höger sida då? och vart går era tärnor bakom eller för er? och går er präst in innan? Vad gör era tärnor i vigseln, läser de bibeltext?
    kram

  • Svar på tråden Vilken sida i brudföljet? var går tärnorna?
  • Smuppra

    Bruden går på vänster sida in och går på höger ut. Man går alltså vid "sin" bänksida, då brudens nära och kära traditionellt sitter till vänster (sett från när man går in i kyrkan),
    Min tärna och hans marsalk kommer gå bredvid varandra bakom oss. Men vet att folk gör olika där. Har hört att någon ska ha följet gåendes framför brudparet.
    Prästen står nog redan längst fram. Så har det iaf varit på de bröllop jag varit på.
    Min tärna har scenskräck, hon klarar av att stå coh se söt ut coh hålla mina blommor, men tal kommer jag aldrig begära av henne! Tror att ev tal från marsalken får vänta till efter vigsel när vi har fest

  • TheD

    Precis som smuppra skrev men min syster kommer inte läsa något ur bibeln. Inte riktigt vår grej och inte min systers heller. Både hon och jag skulle börja ifrågasätta det som står skrivet så det är lika bra att låta bli Flört Hon ska gå bakom mig ut och in och se till att släpet på klänningen ligger som den ska vilket marsalken också kommer fixa.

  • prosic

    Min syster var tärna och min mans båda bröder marskalker. bakom oss gick min syster och min yngsta svåger, bakom dem min äldsta svåger själv och bakom honom, sist gick prästen.

    Min syster läste en dikt, nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men det är den som slutar med "störst av allt är kärleken" :)

  • EmmaochTommy

    ok, då går de bakom oss. tack för info!
    (och "störst av allt är kärleken" är ingen dikt utan en bibltext från kointhierbrevet;))
    Vi har många bibeltexter och många som läser dem:)

  • Sebastiána
    TheD skrev 2011-04-02 23:17:41 följande:
    Precis som smuppra skrev men min syster kommer inte läsa något ur bibeln. Inte riktigt vår grej och inte min systers heller. Både hon och jag skulle börja ifrågasätta det som står skrivet så det är lika bra att låta bli Flört Hon ska gå bakom mig ut och in och se till att släpet på klänningen ligger som den ska vilket marsalken också kommer fixa.
    Min tärna ska inte heller läsa någon bibeltext, men jag hoppas att någon annan nära vän eller släkting gör det. Jag har verkligen svårt att tro att någon ifrågasätter ALLT. Hur många tycker att detta låter fel:

    Stark som döden är kärleken,
    lidelsen obeveklig som graven.
    Dess pilar är flammande eld,
    en ljungande låga.
    Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
    floder kan inte svepa bort den.

    eller

    Kärleken är tålmodig och god.
    Kärleken är inte stridslysten,
    inte skrytsam och inte uppblåst.
    Den är inte utmanande, inte självisk,
    den brusar inte upp,
    den vill ingen något ont.
    Den finner inte glädje i orätten
    men gläds med sanningen.
    Allt bär den, allt tror den,
    allt hoppas den, allt uthärdar den.
    Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre,
    och störst av dem är kärleken.

    Vi vill att tärna och marskalk går bakom oss. Prästen tyckte att de skulle gå före oss men det känns konstigt. Min tärna ska rätta till mitt pyttelilla släp och hålla brudbuketten och marskalken tar hand om ringarna, han är nog mindre nervös än vi
Svar på tråden Vilken sida i brudföljet? var går tärnorna?