• Aili

Behöver hjälp! Arrangera mottagning...

Hej på er!

Jag och min fästman har börjat tänka om, istället för att ha "stor" fest efter bröllopet vill vi nog enbart ha mottagning med champagne och snittar. Vill då såklart ha en härlig och mysig mottagning som gästerna minns med glädje... Men hur? Behöver tips och hjälp för att skapa en minnesvärd mottagning!

Vad är ditt bästa tips, snälla hjälp! Glad

• Svar på tråden Behöver hjälp! Arrangera mottagning...
  • Chicita

Bra bakgrundsmusik. Lagom högt ljud så man kan mingla, men ändå så att man kan dansa ifall man känner för det (ex: rikta högtalarna in mot "dansgolvet" så det hörs bra där, men mindre bra utanför)

Ha flera fat med plockmat / snittar utspridda i lokalen så det inte blir köer.
    Fastna inte vid någon innan ni har hälsat på alla.
    Ge alla tid, men försök hinna igenom hela gästlistan innan klockan blir för mycket. Ta hellre två varv än att stå och prata i 40 minuter med "Tant Agda" medans resten tröttnar och känner sig utanför och mindre värda och därför åker hem... 

• Aili
    Chicita skrev 2011-04-01 20:01:46 följande:
    Bra bakgrundsmusik. Lagom högt ljud så man kan mingla, men ändå så att man kan dansa ifall man känner för det (ex: rikta högtalarna in mot "dansgolvet" så det hörs bra där, men mindre bra utanför)

Ha flera fat med plockmat / snittar utspridda i lokalen så det inte blir köer.
    Fastna inte vid någon innan ni har hälsat på alla.
    Ge alla tid, men försök hinna igenom hela gästlistan innan klockan blir för mycket. Ta hellre två varv än att stå och prata i 40 minuter med "Tant Agda" medans resten tröttnar och känner sig utanför och mindre värda och därför åker hem... 
    Åh jag har inte ens tänkt på det där med musik (lagom förvirrad...), perfekt!

Toppentips med snittarna, var inställd på att ha ett enda bord (typ buffébord) med det verkar ju mycket smartare att sprida ut det!

Stort tack!
  • Chicita
    Aili skrev 2011-04-01 20:05:04 följande:
    Åh jag har inte ens tänkt på det där med musik (lagom förvirrad...), perfekt!

Toppentips med snittarna, var inställd på att ha ett enda bord (typ buffébord) med det verkar ju mycket smartare att sprida ut det!

Stort tack!
    Ställ gärna borden en bit från väggen också så det går att gå runt dom... På så sätt kan ju flera ta samtidgt.
    Om du använder papperstallrikar så se till att det finns såna + servetter på båda sidor av bordet så det är lätt att ta + flera ställen att slänga tallrik + servett efteråt också så slipper folk gå runt med tomma tallrikar. Många vill slänga saker och inte bara ställa ifrån sig. 
    Och det underlättar ju faktiskt för en själv också Solig 
  • prinsessanogrodan

Är det på sommaren ni gifter er? I så fall ska ni tänka på att se till så det finns bord och stolar i skuggan där gästerna kan sätta sig om det är varmt. Och är det varmt behövs det extra mycket annan dricka än bubbel också, tex mineralvatten och läsk eftersom man blir törstig i värmen.

• Aili
    Chicita skrev 2011-04-01 20:16:57 följande:
    Ställ gärna borden en bit från väggen också så det går att gå runt dom... På så sätt kan ju flera ta samtidgt.
    Om du använder papperstallrikar så se till att det finns såna + servetter på båda sidor av bordet så det är lätt att ta + flera ställen att slänga tallrik + servett efteråt också så slipper folk gå runt med tomma tallrikar. Många vill slänga saker och inte bara ställa ifrån sig. 
    Och det underlättar ju faktiskt för en själv också Solig 
    Haha det var riktigt bra tips, tack!
  • Aili
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-01 20:18:51 följande:
    Är det på sommaren ni gifter er? I så fall ska ni tänka på att se till så det finns bord och stolar i skuggan där gästerna kan sätta sig om det är varmt. Och är det varmt behövs det extra mycket annan dricka än bubbel också, tex mineralvatten och läsk eftersom man blir törstig i värmen.
    Mitt i vintern, nyår Glad

Vi tänkte börja med lite glögg så alla får upp värmen efter promenad mellan kyrka och mottagningslokal (100 meters promenad Skrattande) Sen champagne och snittar, avslutar med kaffe/te och tårta!
  • prinsessanogrodan
    Aili skrev 2011-04-01 20:22:05 följande:
    Mitt i vintern, nyår Glad

Vi tänkte börja med lite glögg så alla får upp värmen efter promenad mellan kyrka och mottagningslokal (100 meters promenad Skrattande) Sen champagne och snittar, avslutar med kaffe/te och tårta!
    Glögg och pepparkakor kanske? Sen snittar, bubbel och alkoholfritt, kaffe,te och tårta?
  • Aili
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-01 21:24:51 följande:
    Glögg och pepparkakor kanske? Sen snittar, bubbel och alkoholfritt, kaffe,te och tårta?
    You read my mind! :)
  • Chicita

Ställ fram lite olika ostar (blåmögel, camembert mm) till pepparkakorna då. Glad
    Jag har inte provat själv, men dom säger att det ska vara en delikatess.
    Alternativt är ju att ni spritsar era initialer i sån där mjukost-mögelost på pepparkakorna. Borde ju kunna gå att klämma ut i en sprits så det blir tunnare "skrift"

• Aili
    Chicita skrev 2011-04-02 06:19:27 följande:
    Ställ fram lite olika ostar (blåmögel, camembert mm) till pepparkakorna då. Glad
    Jag har inte provat själv, men dom säger att det ska vara en delikatess.
    Alternativt är ju att ni spritsar era initialer i sån där mjukost-mögelost på pepparkakorna. Borde ju kunna gå att klämma ut i en sprits så det blir tunnare "skrift"
    Åh det var ju smart! Pepparkakshjärtan med initialer! Det blir toppen!

Tack!
Svar på tråden Behöver hjälp! Arrangera mottagning...