• Fenomena88

Soppa till varmrätt?

Jag är mitt uppe i att planera maten till bröllopet. Det enda jag vet är att jag ska göra den själv, men själva maten varierar från dag till dag. Idag tänkte jag att jag skulle vilja servera fisksoppa. Hur skulle ni reagera om ni kom till ett bröllop mitt i sommaren där ni serverades soppa till varmrätt? 

• Svar på tråden Soppa till varmrätt?
  • Kattpoet

Soppa brukar mera vara förätt än  huvudrätt.   Vad ska du ha som  förätt?

Fisksoppa om sommaren som förätt kan vara underbart om det är en lätt soppa. 

• Zelmah

de bröllop jag har varit på som det varit soppa så har fisksoppa serverats som en förrätt. Soppan ses väl som en typisk förrätt.. Men va fasen, det beror väl på, jag menar är den matig och portionen väl tilltagen så varför inte! massa vitlöksbröd till kanske... Pappa lagar en supergod fisksoppa som han ofta bjuder på vid middagar o bjudningar, den är väldigt uppskattad! Så visst... men vissa kanske inte gillar att äta soppa på sommaren om det är väldigt varmt och kvavt ute... men en regning och sval sommardag är det ju inte fel... Men man kan ju inte beställa vädret...Svårt det där, men vill du verkligen servera fisksoppa och att det känns viktigt så gör det! Vad hade du tänkt för förrätt till den i så fall? eftersom soppan annars brukar vara som en förrätt menar jag...

• Fenomena88

Ja, jag har oxå haft alla de där tankarna. Man vill ju inte att folk ska komma och börja viska bakom ryggen om hur konstigt det är... :)

till förrätt ska jag servera västerbottenpaj och till efterrätt ska det bli fryst cheesecake.
    Bröd och  aioli ska serveras till soppan.

• Kattpoet

Ostpaj och fisk soppa är svårt att få  smaka gott ihop,  det ska ju vara en mjuk behaglig resa genom middagen.

Testbaka pajen och sedan soppan du vill ha, om det inte smakar gott så  vet du det innan bröllopsdagen.  J

Om jag hade gjort menyn så  skulle  jag  göra inkokt lax och hannas potatis sallad som huvudrätt. 

• Just Me

Vi tänker ha laxsoppa som huvudrätt mest troligt. Vi kommer från en laxort och laxsoppa är väldigt vanligt som huvudrätt här både på bröllop, begravningar, fester osv

Så visst kan du ha det!!

• nikkihag

Skulle aldrig servera fisksoppa som huvudrätt på ett bröllop och inte på sommaren, men smaken är ju olika.....

• livan86

kanske inte bra som varmrätt. men förrätt? jag hade inte tyckt illa om det alls. snarare tycker jag det är en fiffig idé!

• nikkihag
    livan86 skrev 2011-04-05 14:15:20 följande:
    kanske inte bra som varmrätt. men förrätt? jag hade inte tyckt illa om det alls. snarare tycker jag det är en fiffig idé!
    Ja där kan jag ju hålla med, kanske en god hummersoppa tillagad från grunden, med ett gott bröd till. Sen beror ju "logistiken" lite på antal gäster....
  • ClaraH

Hur hade du tänkt göra med soppan, fisken ska ju helst bara gå 2-3 minuter i soppan. Hade du tänkt göra fonden först och att någon annan lagar färdigt den? Jag ska också göra maten själv, men jag hade nog tyckt att den skulle bli krångligt med just fisksoppa. En skaldjursoppa är enklare. Då kan man göra fonden och kyla den. Sen kan man lägga några skaldjur direkt i sopptallrikarna (fst det får ju inte ligga framme så länge på sommaren). Sen kan man värma fonden och hälla upp på thermos och sedan i tallriken. Men då skulle jag nog ha det som förrätt. Om du vill ha ett ärligt svar tycker jag inte att fisksoppa är ett bra alternativ som bröllopsvarmrätt.

• anne på grönkulla

God fisksoppa är fantastiskt gott o njtubart - jag bjuder ofta på det. Frågan är väl mer hur man klarar logistiken kring det - skulle ni laga själva? Den ska ju gärna vara precis nygjord.

• Willowfield

Soppa som huvudrätt är faktikst gott tycker jag. Och förstår inte tanken många har att den måste vra nylagad..Finns det ngt godare än en laxsoppa dagen efter, när den fått stå och goa till sig i kylen...Allt detta beror ju helt och hållet på råvaror och hur man tillagar, vill man kan man ju laga till allt dagen innan och sen reda av med grädde på "ät" dagen 
    Västerbottenpaj med lite sallad kan ju ätas som huvudrätt med tanke på att den är ganska tung, har man sen i mandelpotatis är det ju genast lite finare. Så då kan man ju servera soppa som förätt.

Jag har serverat just denna kombination på en fest vi hade, det var mycket mycket uppskattat, annorlunda och nytt tänkande samt väldans gott var kommentarerna våra gäster hade. Ingen av de 40 som åt var missnöjda...
    Så kör på du.. :) 

Svar på tråden Soppa till varmrätt?