• shakynose

Alkoholfritt

Har sett att systembolaget har en massa alternativa drycker nu, inte bara vin utan även torr äppelmust och kråkbärsjos som alkoholfritt alternativ till maten. Jag tycker det verkar jättespännande, men har någon provat blåbärsdryck till oxfilé? Eller äppelmust till ostron? Vore kul att diskutera med er här, för jag vill väldigt gärna erbjuda genomtänkta och kanske lite lyxiga alternativ till min nyktra vänner!

• Svar på tråden Alkoholfritt
  • Margris

Jordgubbsvin ska finnas som alkoholfritt, jättegott!

• Sebastiána
    TheD skrev 2011-04-03 21:10:34 följande:
    Oki... annars verkade det lite sött Flört
    Det är mer surt faktiskt.
  • Sebastiána
    Margris skrev 2011-04-03 22:58:42 följande:
    Jordgubbsvin ska finnas som alkoholfritt, jättegott!
    Ja, det är jättegott! Väldigt sött, men lite mindre sött än vanlig cider man köper i affären, och friskare.
  • Sebastiána

Jag provade Bionade Litchi i helgen. God, men passar bättre som alkoholfritt alternativ i baren kanske (beroende på vad man bjuder på). Den är inte särskilt söt alls.

• Amejuli

Hej på er!
    Vilken bra tråd!
    Personligen tycker jag att ni som är inne på att ta en annan alkoholfri dryck än ett öl- vinsubstitut är inne på rätt spår. Detta eftersom jag själv inte dricker så mycket just därför att jag inte gillar många alkoholhaltiga drycker. Skulle jag då få ett alkoholfritt vin eller alkoholfri öl så skulle jag nog inte tycka det var speciellt gott. Hellre fläderdryck och äppelmust!
    Men å andra sidan finns det säkert de som tycker precis tvärt om. Exempelvis de som normalt gillar alkoholhaltiga drycker men just för kvällen inte kan dricka p.g.a. körning, graviditet eller helt enkelt för att de inte vill just den dagen. De kanske skulle uppskatta ett alkoholfritt vin mer? Så kanske är det bästa att ha flera alternativ. Svårt det där nu när jag börjar tänka efter.... :-P

• Sebastiána
    Amejuli skrev 2011-04-04 08:41:28 följande:
    Hej på er!
    Vilken bra tråd!
    Personligen tycker jag att ni som är inne på att ta en annan alkoholfri dryck än ett öl- vinsubstitut är inne på rätt spår. Detta eftersom jag själv inte dricker så mycket just därför att jag inte gillar många alkoholhaltiga drycker. Skulle jag då få ett alkoholfritt vin eller alkoholfri öl så skulle jag nog inte tycka det var speciellt gott. Hellre fläderdryck och äppelmust!
    Men å andra sidan finns det säkert de som tycker precis tvärt om. Exempelvis de som normalt gillar alkoholhaltiga drycker men just för kvällen inte kan dricka p.g.a. körning, graviditet eller helt enkelt för att de inte vill just den dagen. De kanske skulle uppskatta ett alkoholfritt vin mer? Så kanske är det bästa att ha flera alternativ. Svårt det där nu när jag börjar tänka efter.... :-P
    Det var precis så jag började tänka. Vi hittade ett jättebra alkoholhaltigt alternativ till brudskålen: ett torrt mousserande vin, men så kom jag på att av alla som inte kommer att dricka alkohol på vår fest är det tre som avstår pga att de kör. Resten, c.a 10 personer, gör det antingen för att de är nykterister och aldrig dricker alkohol eller för att de är under 18. Då kanske det är bättre att bjuda på mousserande jordgubbsvin eller Peach Pearl eller alkoholfri äppelcider.
  • Sebastiána

Kivik hade en äppelcider innan som var lite torrare och hade inslag av humle. Den kändes mer vuxen. Jag har inte sett den i affärerna på år tyvärr.

• shakynose

Jag tänker faktiskt främst på nykteristerna och vill kunna bjuda på något som är intressant för dem också, vet att där finns några som inte kan dricka lättöl ens pga risk för återfall bara av att känna smaken av alkohol. Även alkoholfria viner och cider kan innehålla lite alkohol ändå, och det funkar tyvärr ibland inte för dem som varit fast i tungt beroende.

• Sebastiána
    shakynose skrev 2011-04-04 09:24:08 följande:
    Jag tänker faktiskt främst på nykteristerna och vill kunna bjuda på något som är intressant för dem också, vet att där finns några som inte kan dricka lättöl ens pga risk för återfall bara av att känna smaken av alkohol. Även alkoholfria viner och cider kan innehålla lite alkohol ändå, och det funkar tyvärr ibland inte för dem som varit fast i tungt beroende.
    Det är klart. Jag ska nog också fokusera på nykteristerna. Nu är de nykterister av religiösa skäl och av vana och inte fd alkoholister, så av den anledningen kan de dricka alkoholfritt vin som smakar vin, men de är ju inte alls vana vid den smaken. Det tänkte jag inte alls på från början. Mina föräldrar (som är några av dem som är nykterister) tycker att det går bra med vanlig alkoholfri cider och då gör det kanske det.
  • Sebastiána
    shakynose skrev 2011-03-31 22:35:05 följande:
    Har sett att systembolaget har en massa alternativa drycker nu, inte bara vin utan även torr äppelmust och kråkbärsjos som alkoholfritt alternativ till maten. Jag tycker det verkar jättespännande, men har någon provat blåbärsdryck till oxfilé? Eller äppelmust till ostron? Vore kul att diskutera med er här, för jag vill väldigt gärna erbjuda genomtänkta och kanske lite lyxiga alternativ till min nyktra vänner!
    Jag har som sagt smakat Saxehyttens 100% blåbär och tycker att den passar bra till kött, men eftersom den är svindyr funderar jag istället på att göra en egen blandning av blåbärsjuice och osötad tranbärsjuice - smaken borde bli liknande. Vill man busa till det lite kan man ju ta i några nejlikor eller andra kryddor för extra intressant smak!

Enligt Kiviks musteri passar Gravenstein till fiskrätter. Jag har druckit den till gås och tyckte att det funkade fint.
  • Margris

Toselli (nr 1901, 27 kr) kallar Systembolaget kort och gott "vit", men i glaset har drycken ingen likhet med de vita vinerna. I stället är det en halvsöt, pärlande vindrink. Utmärkt som en alkoholfri bål.

Lambrusco Light (nr 1904, 19 kr). En söt, pärlande, jordgubbssaftig lättdryck, utmärkt även till en fruktcocktail. Tyvärr är denna förträffliga lättdryck en av dem som är på väg ut från Systembolaget. 

Dom här klippen hittade jag på DN och jag har druckit båda, mycket goda i mitt tycke!

• shakynose
    Sebastiána skrev 2011-04-04 10:12:29 följande:
    Jag har som sagt smakat Saxehyttens 100% blåbär och tycker att den passar bra till kött, men eftersom den är svindyr funderar jag istället på att göra en egen blandning av blåbärsjuice och osötad tranbärsjuice - smaken borde bli liknande. Vill man busa till det lite kan man ju ta i några nejlikor eller andra kryddor för extra intressant smak!

Enligt Kiviks musteri passar Gravenstein till fiskrätter. Jag har druckit den till gås och tyckte att det funkade fint.
    Gud vilken spännande idé! Berätta hur det blev sen!

Jag funderar på att ge mig ut och plocka kråkbär i sommar och se vad man kan få fram för kul av det.

Mina föräldrar dricker ju ofta lingondricka till maten, men det tycker jag är lite för surt i sig själv, om man blandar med något så kanske man kan få fram en riktigt fin hemmagjord dryck?

Vi får samla våra recept här sen!
  • shakynose

Vad tror ni om körsbär? Alltså sura, matkörsbär.
    Kan man få fram nån god måltidsdryck av det?

• Vichy

Jag var med och önskade fram de alkoholfria alternativen på systembolaget så jag har hunnit att testa en del. Här är några tips på goda alternativ:

Saxhyttegubbens Blåbär 100%:
    Mycket god! Passar verkligen till mat! Spännande karaktär då den är gjord på råsaft av svenska blåbär. (Gillades starkt också hos mina vänner som även dricker alkoholhaltiga drycker)

Peach Pearl: Jättegod! Och inte alls så söt som den verkar.

Bionade: Ekologisk alkoholfri apertif. Finns i flera smaker.

Kolla in systembolagets alkoholfria hylla! :)

Svar på tråden Alkoholfritt