• Emblas Mamma

ÅH vad det är svårt med bordsplacering! Blandar ni släktinarna?

Hur gör ni med bodsplaceringen?
    Blandar ni släktingarna från brudens och brudgummens sida?
    Eller sätter ni dom vid varsitt långbord?

Jag har gjort ett exempel på bordsplacering, vi har ett E-bord där jag satt min släkt till vänster, hans släkt till höger och vännerna i mitten.
    Men min släkt är tre gånger så stor så jag MÅSTE ju blanda.
    Men det blir ju svårt med eftersom man får försöka sätta dom närmaste släktingarna närmast oss och sen rangordna.

Jag tycker nog bordsplaceringen är värst hittills! Eller vad säger ni? :)
    Vi har nästan 80 gäster att sätta upp..
    Alla har inte Svarat för det är inte förrän 1 Maj, men vill ändå har ett litet preliminärt..

• Svar på tråden ÅH vad det är svårt med bordsplacering! Blandar ni släktinarna?
  • Idunn

Vi blandar släkerna. Vi hr varit tillsammans så länge att de flesta  ändå har hunnit träffas. Kompisbord har vi däremot och de kommer vi inte ha ha någon strikt placering på, utan där kan alla sätta sig som de vill. Det låter kanske konstigt men både jag och sambon umgås i stora gäng, och dessa gäng känner varandra rätt väl. :)

Däremot ger bordsplaceringen mig gråa hår av andra anledningar, alla i släkten kommer nämligen inte överens så jag försöker placera dem så långt ifrån varann som möjligt...

Idunnstankar.blogg.se - om bröllopsplanering och bebislängtan
  • Helcore

Vi palcerar släkten på ett bord tillsammans. Vi är 80 gäster, utav dem är 8 pers + de på hunörsbodet äldre och de sätter vi tillsammans. Sedan blandar vi kompisar och de yngre släktingarna. Vi har satt alla sambos/par och gifta snett över varandra. Bland de andra fyra man sitter nära skall de känna en person. Jag vill att alla skall ha kul och jag tycker lätt det kan bli stelt om man inte känner någon och jag avskyr att sitta mil ifrån min blivand man. De kompsiar jag har pratat med uppskattar detta oerhört!

• Idunn
    Helcore skrev 2011-03-31 19:25:13 följande:
    Vi palcerar släkten på ett bord tillsammans. Vi är 80 gäster, utav dem är 8 pers + de på hunörsbodet äldre och de sätter vi tillsammans. Sedan blandar vi kompisar och de yngre släktingarna. Vi har satt alla sambos/par och gifta snett över varandra. Bland de andra fyra man sitter nära skall de känna en person. Jag vill att alla skall ha kul och jag tycker lätt det kan bli stelt om man inte känner någon och jag avskyr att sitta mil ifrån min blivand man. De kompsiar jag har pratat med uppskattar detta oerhört!
    Ja, vi sätter också par mittemot varandra. Jag vet att det kommer uppskattas av gästerna, och jag själv avskyr också att bli placerad långt i från min sambo.
    Idunnstankar.blogg.se - om bröllopsplanering och bebislängtan
  • Bröllop201187
    XenaK skrev 2011-03-31 12:55:47 följande:
    Vill återigen tipsa om www.perfecttableplan.com/
    sjukt smidigt
    3 September 2011
    Jag tyckte inte att det programmet va så lätt, lr så är det jag som är väldigt trög!
  • Höstbröllop 2011

Har inte läst alla inläggen men vi kommer blanda hejvilt! Helt klart! Jag ser det som en chans att våra familjer och vänner ska kunna lära känna varandra lite mer. Sen vill vi förstås sätta ihop personligheter med varandra som vi tror trivs ihop. Vi har också ett ganska litet bröllop ed ca 30 pers så det blir inte lika svårt för oss som om vi skulle haft 100 gäster, tack och lov. Då förstår jag att det blir ett gissel.

Lycka till allihopa!

• Emblas Mamma

ååh tack för alla svaren!
    Nu har jag bestämt att blanda våra släkter hej vilt!
    Har fått måånga bra förslag från min mamma nu! :)
    Bara att sudda ut och börja arbeta igen!

men vännerna får klumpa ihop sig vid de borden i mitten - dom känner ju inte varandra heller som sagt, och det skulle ju vara roligt om dom lärde känna varandra så kanske fler började umgås tillsammans! :)

• TheD

Klart man blandar gästerna från bådas sidor sen finns det ju någon från hans sida som ska sitta längst bort, helst i ett städskåp ;)

Men det är bara jag som har släktingar som kommer :D

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2011-03-31 20:20:25 följande:
    Klart man blandar gästerna från bådas sidor sen finns det ju någon från hans sida som ska sitta längst bort, helst i ett städskåp ;)

Men det är bara jag som har släktingar som kommer :D
    HAHAHAHAH samma här egentligen ;)
    Svärmor och svägerska när som katt och råtta! Dom kan inte ens se på varandra och bråka gör dom jämt!
    Så vi ska sätta dom på olika längder på E bordet. så långt ifrån varann man kan komma - för allas trevnad ;) {#emotions_dlg.flower}
  • Sadae

Blanda inte för mycket bara, tänk på att alla ska trivas. När jag var på bröllop sist blev jag och min sambo placerade längst bort mot en vägg, runt oss hade vi brudparets vänner, en generation äldre än oss. De kände redan varandra så vi blev lite utanför.
    Det kan nog vara bra om alla gäster har några som de redan känner i närheten, alternativt om de runtomkring är i ungefär samma ålder eller inte heller känner några andra.

• Aniara4
    TheD skrev 2011-03-31 20:20:25 följande:
    Tack, det där städskåpet skulle jag också vilja använda för en person... men längst ut på änden bredvid en person som känner och kan hantera vederbörande får duga!
  • Emblas Mamma

Klart vi blandar så det finns så dom kan ha trevligt och roligt utbyte med varandra:) därför måste jag ta hjälp av våra föräldrar för att lista ut vad folk har för intresse och vilka dom passar ihop med och kanske känner bekantskap med:)

• Etheleglin

Vi blandar. Så brukar det vara på alla middagar; sätt någon bekant i närheten och resten nya. Bara tänk på vilka personligheter det är så att de passar ihop, kan ha trevligt och pratar samma språk. 

• Sebastiána

Vi blandar de båda släkterna - det är ju lite vitsen med bröllopsfesten, att man för samman två släkter och två vänkretsar. Vi sätter inte folk hur som helst utan med personer som vi vet att de har något gemensamt med och alltid någon i närheten som de känner sedan tidigare.

• Sebastiána
    Sadae skrev 2011-03-31 20:31:19 följande:
    Blanda inte för mycket bara, tänk på att alla ska trivas. När jag var på bröllop sist blev jag och min sambo placerade längst bort mot en vägg, runt oss hade vi brudparets vänner, en generation äldre än oss. De kände redan varandra så vi blev lite utanför.
    Det kan nog vara bra om alla gäster har några som de redan känner i närheten, alternativt om de runtomkring är i ungefär samma ålder eller inte heller känner några andra.
    Då skulle ju de ha blandat mer och inte mindre. En eller två enstaka personer tillsammans med ett gäng som känner varandra sedan tidigare är aldrig lyckat och så kan det ofta bli om man inte har bordsplacering.
  • Emblas Mamma

Det känns ju mer och mer rätt att blanda faktiskt! :)
    Senaste bröllopet jag var på var släkterna delade i exakt två delar!
    Måste erkänna att det kändes lite stelt och vanligt..

• marimekko86

Vi kommer blanda våra äldre släktingar (typ mormor och äldre mostrar å sånt) och sätta dem tillsammans. Sedan blandar vi våra vänner och yngre släktingar tillsammans med medelålders gästerna och sätter folk som borde passa ihop tillsammans och de som är par får sitta snett mitt emot varandra. Inte brevid varandra men ändå nära varandra. Några av våra vänners respektive känner ingen på bröllopet utom deras partner (vår vän),så de får sitta brevid varandra så de inte känner sig helt ensamma

Det tror jag bli strålande. alla våra gäster är livliga så det blir nog inte stelt.

• Salat

Kommer att ha ett E-bord med 85 gäster. Vi har börjat och har planen klar men ej klara... Har blandat och placerat närmaste släkt närmast honörsbordet och kommer placera vänner nedanför. Till slut fördelar vi ungdommerna  från 12-18 på dom tre tungorna längst ner. Men helt klart, detta är det svåraste!

• misscat81

Vi blandar friskt från båda sidor. Har försökt placera så att alla har någon de känner ganska väl nära sig men för övrigt nya bekantskaper som man ändå tror kan funka bra ihop. Par som varit tillsammans länge och där båda parterna känner andra personer på festen har jag delat på, par där ena parten inte känner någon annan sitter tillsammans eller i närheten av varandra.

Svar på tråden ÅH vad det är svårt med bordsplacering! Blandar ni släktinarna?