• Pinkgrape

    Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!

    Hur i hela friden är det tänkt att man ska kunna välja ett sådant?!

    Jag heter Andersson, min blivande heter Johansson.
    Namn som finns att välja på i släkten är Pettersson, Öberg, Lindgren och Truedsson.

    Vi vill inte ha något utav de namnen, alls!

    Hur ska man då kunna välja något?
    Vi har spånat på efternamn i snart ett år! Jag får panik, blir sjukt stressad och snart sprutar tårarna.
  • Svar på tråden Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!
  • elingillberg
    Pinkgrape skrev 2011-03-29 10:00:42 följande:
    Hur i hela friden är det tänkt att man ska kunna välja ett sådant?!

    Jag heter Andersson, min blivande heter Johansson.
    Namn som finns att välja på i släkten är Pettersson, Öberg, Lindgren och Truedsson.

    Vi vill inte ha något utav de namnen, alls!

    Hur ska man då kunna välja något?
    Vi har spånat på efternamn i snart ett år! Jag får panik, blir sjukt stressad och snart sprutar tårarna.
    Denna länken kjanske kan hjälpa dig: http://wwwm.prv.se/NAMTWeb/list2.jsp Här finns nämligen samlat massa färdiga och lediga namn ni kan välja mellan! =)

    LYCKA TILL!! :)
  • elingillberg

    Sedan tycker jag att du/ni ska fundera på vilken bokstav ni helst vill att namnet ska börja på så att det blir lätt och snyggt när ni skriver namnteckning, Vissa bokstäver är bättre/snyggare/lättare än andra..

    Jag heter Gillberg vilket jag alltid varit sjukt nöjd med. Jag ska ändå byta efter vigseln till Mannheimer och det känns helt ok. Dels för att det är väldigt få som heter det också och jag gillar det. Det passar med mitt förnamn. Men OCKSÅ för att det är mycket enklare att skriva en snygg autograf om man heter Elin Mannheimer än Elin Gillberg. G är svårare än M så ja, jag är ändå nöjd, trots att jag känner mig väääldigt "Gillbergig".. hehe =)

  • Pinkgrape
    elingillberg skrev 2011-03-29 17:06:37 följande:
    Denna länken kjanske kan hjälpa dig: wwwm.prv.se/NAMTWeb/list2.jsp Här finns nämligen samlat massa färdiga och lediga namn ni kan välja mellan! =)

    LYCKA TILL!! :)
    Fast alla namnen som är med där blir inte garanterat godkända, tyvärr.

    Det står såhär "OBS! Namnen som du får fram i denna hjälp är förslag på tänkbara namn. De förslag som presenteras är namn som för närvarande inte existerar med exakt denna stavning, men trots detta kan de ändå vara förväxlingsbara med redan existerande efternamn. Hinder kan också vara om namnet är ett varumärke eller ett firmanamn. Namnförslagen ska därför betraktas som en hjälp i ditt framtagande av ett nytt efternamn. En 100%-ig garanti att ett insänt namnförslag kommer att godkännas kan vi alltså inte ge."

    Men lite hjälp kan det nog vara iaf :)
  • Pinkgrape
    elingillberg skrev 2011-03-29 17:10:26 följande:

    Sedan tycker jag att du/ni ska fundera på vilken bokstav ni helst vill att namnet ska börja på så att det blir lätt och snyggt när ni skriver namnteckning, Vissa bokstäver är bättre/snyggare/lättare än andra..

    Jag heter Gillberg vilket jag alltid varit sjukt nöjd med. Jag ska ändå byta efter vigseln till Mannheimer och det känns helt ok. Dels för att det är väldigt få som heter det också och jag gillar det. Det passar med mitt förnamn. Men OCKSÅ för att det är mycket enklare att skriva en snygg autograf om man heter Elin Mannheimer än Elin Gillberg. G är svårare än M så ja, jag är ändå nöjd, trots att jag känner mig väääldigt "Gillbergig".. hehe =)


    Skönt att du kan känna dig nöjd :)

    Ja, jag tycker ju A är fruktansvärt svårt att skriva och jag vill helst ha en bokstav som låter mjukt och som är enkel att skriva, gärna så att man slipper lyfta på pennan :P
  • 120530

    Vi funderar också mycket på efternamnen. Jag heter Fredriksson och han Svensson, de är inte så roliga direkt. Jag vill inte byta till Svensson, dels för att jag tycker det är en nedköp från Fredriksson och dels för att jag inte kommer särskilt bra överens med hans släkt. Han vill inte byta till Fredriksson då han inte tycker det är tillräckligt annorlunda för att vara värt krånglet med ett byte.

    Vi har bokat vår bröllopsresa i våra nuvarande namn så vi kommer inte byta juridiskt förrens efter resan, men sedan vill jag byta så fort som möjligt så att det ändå känns som om det hör till giftemålet. jag vill ha namnet bestämt tills bröllopet också så vi kan "tillkännage" det då.

    Vi vill ha samma så att vi känns som en familj tillsammans med våra famtida barn. Vi har förlikat oss med tanken att vilket namn man än tar, kommer det låte konstigt och ovant i början men att man kommer vänja sig.

    Kostar det något att ansöka om namnbyte och att byta?

  • J och J
    Pinkgrape skrev 2011-03-29 12:43:31 följande:
    Jag förstår att ni känner stressen, vi också, även om vi har en månad längre på oss än er ;P

    Nog trodde jag att det var flera stressmoment involverat i hela denna bröllopsciruks, men inte trodde jag att efternamnet skulle bli det största för vår del haha

    Jag skulle absolut kunna ta min pappas namn och lägga till dotter, Pehrsdotter, men det vill ju inte min blivande heta. Men om NI båda tycker att Kristiansdotter är fint och känner er bekväma med det, varför inte ta det då? :)
    :)
    ja. trodde verkligen inte att det här med efternamnet skulle orsaka stress =)

    kanske vi tar det. känns bara som att vi kanske missar nåt eftersom alla andra inte tycker det :)
    vi funderar och väger för och emot...
    jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • J och J
    Emma F skrev 2011-03-30 08:54:29 följande:
    Vi funderar också mycket på efternamnen. Jag heter Fredriksson och han Svensson, de är inte så roliga direkt. Jag vill inte byta till Svensson, dels för att jag tycker det är en nedköp från Fredriksson och dels för att jag inte kommer särskilt bra överens med hans släkt. Han vill inte byta till Fredriksson då han inte tycker det är tillräckligt annorlunda för att vara värt krånglet med ett byte.

    Vi har bokat vår bröllopsresa i våra nuvarande namn så vi kommer inte byta juridiskt förrens efter resan, men sedan vill jag byta så fort som möjligt så att det ändå känns som om det hör till giftemålet. jag vill ha namnet bestämt tills bröllopet också så vi kan "tillkännage" det då.

    Vi vill ha samma så att vi känns som en familj tillsammans med våra famtida barn. Vi har förlikat oss med tanken att vilket namn man än tar, kommer det låte konstigt och ovant i början men att man kommer vänja sig.

    Kostar det något att ansöka om namnbyte och att byta?
    det kostar.
    1800kr för att byta namnet innan vigseln. dvs en av er byter till det namnet ensam. och sen får den andra ta det i samband med vigseln.

    om ni gör det efter vigseln kostar det 1800kr/person. så det dubbla.
    om jag fattat det rätt.
    jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • MLWSWY

    Vi har inga problem alls med att byta. Han heter Rundkvist och jag heter von Walden.
    Är född von Walden men i samband med mina föräldrars skiljsmässa bytte jag tillbaka till mammas flicknamn (norman, jag hade inget att säga till om jag var 3 år)
    När jag fyllde 18 skickade jag in papprena igen och blev en von walden för andra gången.

    Jag byter inte bort de då de är såpass ovanligt och jag kan inte heta Rundkvist, haha men han är med på de så de är sjukt bra att vi är överrens på den punkten ;)

  • Albertina83

    Jag skulle kunna tänka mig att heta Tobiassen. Men jag osäker på om min fästman vill heta det. Det kanske inte är så roligt efternamn. Tobiassen påminner mig om min norska morfar som var jättesnäll och mysig, han dog när jag var 11 år.
    Försöker komma på nåt fint efternamn men många är ju upptagna. Gillar Hjärtstam, Warga, Lilja m.m men alla är upptagna.

  • pyret och snöflingan
    Pinkgrape skrev 2011-03-29 22:43:45 följande:
    Andersson
    Johansson
    Pettersson
    Truedsson
    Persson
    Holmström
    Lindgren
    Norgren
    Öberg

    Väldigt trevliga namn våra familjer har med sig i bagaget :P haha
    Mycket son-namn.. I vårt bagage var det Andersson, Eriksson, Nilsson, Johansson och Nyrenvik och det blev Nilsson. Ett tips kan vara att man skapar nytt av kombinationen av de tidigare namn man har haft. Holmström + LIndgren blir Holmlind eller Strömlind.. ja ni fattar...
  • daydreamer

    Jag kommer ta min blivande mans efternamn som är ett son-namn. Det har aldrig varit någon tvekan om det. Förstår faktiskt inte varför alla namn måste vara så "unika" jämt. Alla människor är ju redan unika. :)

  • Pinkgrape
    daydreamer skrev 2011-04-13 17:43:34 följande:
    Jag kommer ta min blivande mans efternamn som är ett son-namn. Det har aldrig varit någon tvekan om det. Förstår faktiskt inte varför alla namn måste vara så "unika" jämt. Alla människor är ju redan unika. :)
    Namnet behöver inte alls vara unikt, det finns jättemånga vanliga namn som är fina. Dock inget vi får ta. Jag råkar tycka att alla våra släktnamn är... ja, fula. Då återstår det ingen annan lösning än att hitta på ett eget eftersom man inte får ta ett efternamn som redan finns.
Svar på tråden Det här med valet av efternamn gör mig tokig! HJÄLP!