• Sarah

Betalbar eller inte - hur gör ni?

Är i valet och kvalet gällande bar efter middagen. Jag vill egentligen inte ha "fri bar" för det känns konstigt för mig och jag är faktiskt rädd för att folk skall bli onödigt fulla :(Vi tänkte ta en avgift i baren och sedan skänka pengarna till välgörenhet (typ barncancerfonden) eller något så att drickandet förhoppningsvis blir kontrollerat och man inte "slarvar bort" och slösar på drickat bara för att det gratis.. Vi kommer att vara va 120 pers på en resturang (normala barpriser altså) så vad tycker ni att man skall ta för cider/öl/vin/drink? Hur gör ni andra som har betalbar och vad skriver ni i inbjudningskorten? Jag vill verkligen inte att gästerna skall uppfatta det som hämmat/snålt..

• Svar på tråden Betalbar eller inte - hur gör ni?
  • S2011

jag förstår inte riktigt.
    om ni ska vara på en restaurang som har egen bar - då hänvisar ni väl bara gästerna att köpa i restaurangens bar? om ni inte tar baren på "er nota" (=fri bar, vilket ni inte verkar vilja ha) så är det väl bara informera gästerna om att det är restaurangens bar och deras priser som gäller? du menar väl inte att ni tänker ta ut en extra avgift ovanpå det?

vi har heller inte fri bar, utan man får handla i festvåningens bar. i infokortet till inbjudan skrev vi därför att "efter middagen finns möjlighet att köpa förfriskningar i festvåningens bar".

• J och J

vi kommer ha betalbar. dels för att vi inte har råd. och dels för att man kanske inte dricker sig redlös då. samt att hälften av gästerna inte dricker alls.

men vi har inte i nån festvåning utan bara till självkostnadspris. vad som finns har vi inte bestämt än. vin o öl/cider kanske en drink får se.  

skriv bara i inbjudan innan så att dom vet att ta med sig pengar.

"betal-bar efter middagen" 

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • MeahJ

Vi kommer också att ha betalbar fast till självkostnadspris.
    Dels för att vi inte vill att vårat bröllops ska bli ett fylleslag, (tyvärr finns det några personer som kan dricka mer än vad de klarar av vid sånna här tillställningar) och dels för att vi känner att vi inte har råd att ha fri bar hela kvällen.
    Vi kommer nämligen att köpa alkoholen på systemet. Det blir ju dyrare men fördelen är att oöppnad alkohol kan man lämna igen inom en vecka efter bröllopet.
    Vi kommer enbart bjuda på öl/vin/cider.

• Emblas Mamma

Jag vet inte hur vi ska göra.
    Men vi ska bara servera vin och öl så jag antar att vi bjuder på allt,
    eftersom vi inte är på restaurang och köper vinet och ölen billigare från tyskland så får vi eegntligen inte heller ta betalt! :)

Men som du säger, det är ju jobbigt om folk blir onödigt fulla,
    men bjuder vi bara på öl och vin så kanske det går lite bättre för sig.

Hade vi varit på restaurang eller dylikt hade vi inte haft råd att ha fri bar, och gästerna hade fått betala för sig.!

• MeahJ
    MeahJ skrev 2011-03-25 07:54:05 följande:
    Dels för att vi inte vill att vårat bröllops ska bli ett fylleslag, (tyvärr finns det några personer som kan dricka mer än vad de klarar av vid sånna här tillställningar) och dels för att vi känner att vi inte har råd att ha fri bar hela kvällen.
    Vi kommer nämligen att köpa alkoholen på systemet. Det blir ju dyrare men fördelen är att oöppnad alkohol kan man lämna igen inom en vecka efter bröllopet.
    då vi inte skickat ut inbjudningarna än så kommer vi skriva såhär ; Förfriskningar efter maten köpes kontat till självkostnadspris.

Vi bjuder på brudskålen, 2 glas vin/öl/cider till maten, om gästerna vill ha mer sen får de som sagt köpa till självkostnadspris.
  • Niini

Vi kommer ha festen på en restaurang o vi kommer bjuda på ett glas vin/öl/cider till förrättten, likandant till huvudrätten samt avec till efterrätten. Om nån vill ha nåt utöver det så får de stå för det själva. Restaurangägaren sa att det är också så de flesta som har festen där brukar göra.

• Sarah
    S2011 skrev 2011-03-25 07:15:32 följande:
    jag förstår inte riktigt.
    om ni ska vara på en restaurang som har egen bar - då hänvisar ni väl bara gästerna att köpa i restaurangens bar? om ni inte tar baren på "er nota" (=fri bar, vilket ni inte verkar vilja ha) så är det väl bara informera gästerna om att det är restaurangens bar och deras priser som gäller? du menar väl inte att ni tänker ta ut en extra avgift ovanpå det?

vi har heller inte fri bar, utan man får handla i festvåningens bar. i infokortet till inbjudan skrev vi därför att "efter middagen finns möjlighet att köpa förfriskningar i festvåningens bar".
    Vi kommer att betala notan i baren. MEN jag vill inte att gästerna skall kunna hämta hur mycket gratis dricka de vill så de kommer att få betala en slant för det som dom tar. Ingenstans har jag skrivit att de skall få betala till oss och till resturangen så det är naturligtvis inte aktuellt!

Jag tycker dock att det är lite saftigt att mina gäster skall få betala 104kr för en drink så jag vill att de istället lägger en mindre summa (vi står ändå för barnotan i slutändan men jag vill inte att gästerna skall uppleva att det är helt gratis).  Ok så det är ingen som  rabatterar barpriset för gästerna utan det är resturangernas priser som gäller?
  • Sarah
    MeahJ skrev 2011-03-25 07:54:05 följande:
    Jag förstår verkligen vad du menar! Inte för att jag har några suputer i min bekantskapskrets vad jag känner till, men av 120 personer är det väl ganska stor sannolikhet att det finns en eller flera som inte kan hantera spriten ordentligt..
  • Mariamilena80

Vi ska ha fribar. För oss skulle det kännas konstigt att inte bjuda på allt.

• Chicita
    Sarah skrev 2011-03-25 09:36:18 följande:
    Vi kommer att betala notan i baren. MEN jag vill inte att gästerna skall kunna hämta hur mycket gratis dricka de vill så de kommer att få betala en slant för det som dom tar. Ingenstans har jag skrivit att de skall få betala till oss och till resturangen så det är naturligtvis inte aktuellt!

Jag tycker dock att det är lite saftigt att mina gäster skall få betala 104kr för en drink så jag vill att de istället lägger en mindre summa (vi står ändå för barnotan i slutändan men jag vill inte att gästerna skall uppleva att det är helt gratis).  Ok så det är ingen som  rabatterar barpriset för gästerna utan det är resturangernas priser som gäller?
    Barbiljetter?

Skriv i informationen att man kan köpa barbiljetter av toastmastern(?) innan middagen. Max antal barbiljetter per person är X stycken. Dessa kostar X kronor.
    Om man vill ha något utöver detta så betalar man ordinarie pris i baren.

Då har ni koll på hur mycket notan kan hamna på som mest och restaurangen kan slå in ordinarie pris på notan, och får på så sätt inte problem med skatteverket. 
  • Sarah

Smart ide! Barbiljetterna kan man ju göra lite fina och roliga också! tack

• M Berg

vi kommer att servera gratis alkohol!
    dock kom jag på en annan ide nu när jag läste om barbiljetterna. kanska ska ge ut ca 6 st till varje person å m dem "betalar" de med. på så vi har vi koll på hur mycket de kommer gå åt å folk blir inte onödigt fulla

Vi har dock redan sagt till folk att vi bjuder på vin och öl. vill de ha ngt annat får de ta med sig. Vi kan inte tillgodose allas smak. det blir för dyrt

• LisaEleonor

Jag sätter ingen värdering i om man har betalbar eller inte, vill bara påpeka det först (har fått känslan i vissa trådar att det är lite känsligt).

Men jag fick ett råd om betalbar häromdagen. De menade att om personer måste betala för drickan så förväntar sig folk mycket att välja på. Blir man bjuden på drickan så är folk inte lika kräsna. Jag tror det kan stämma. Vi har väl tänkt ha någon sorts vin av varje sort, och en billigare wiskey och en dyrare. Men vi tänker inte ha ett särskilt stort sortiment.

Kan bara vara en bra sak att tänka på. Att ha med i beräkningen.

• MeahJ
    LisaEleonor skrev 2011-03-25 11:23:46 följande:
    Jag sätter ingen värdering i om man har betalbar eller inte, vill bara påpeka det först (har fått känslan i vissa trådar att det är lite känsligt).

Men jag fick ett råd om betalbar häromdagen. De menade att om personer måste betala för drickan så förväntar sig folk mycket att välja på. Blir man bjuden på drickan så är folk inte lika kräsna. Jag tror det kan stämma. Vi har väl tänkt ha någon sorts vin av varje sort, och en billigare wiskey och en dyrare. Men vi tänker inte ha ett särskilt stort sortiment.

Det är absolut något att tänka på.
    Men jag tror inte min släkt och vänskapskrets blir ledsen om det inte finns wiskey. Man brukar ju inte dricka så mycket av det.

I våran bar till självkostnadspris kommer det att finnas;

en sorts torrt vitt vin
    en sorts halvtorrt vitt vin
    två sorters rödvin
    ett ljust öl
    ett mörkt öl
    2 olika sorters cider

Vi tycker att det är bra valmöjligheter fast att det "bara" är vin/öl/cider.
  • MeahJ
    MeahJ skrev 2011-03-25 12:42:33 följande:
    Det är absolut något att tänka på.
    Men jag tror inte min släkt och vänskapskrets blir ledsen om det inte finns wiskey. Man brukar ju inte dricka så mycket av det.

I våran bar till självkostnadspris kommer det att finnas;

en sorts torrt vitt vin
    en sorts halvtorrt vitt vin
    två sorters rödvin
    ett ljust öl
    ett mörkt öl
    2 olika sorters cider

Vi tycker att det är bra valmöjligheter fast att det "bara" är vin/öl/cider.
    Glömde att vi självklart kommer att ha läst och bubbelvatten för dom som inte vill ha alkohol och det är självklart gratis Skrattande
  • awarwen

Vi bjuder på allt, men kommer inte att ha ngn bar.
    Det kommer att serveras öl, vin, cider och alkholfria alternativ till maten. Och eftersom vi gifter oss på midsommarafton så kommer de som vill att få max 2 snaps var. Till kaffet bjuder vi på lite whiskey och likör.
    Ingen "supa"fest här inte. Lagom är bäst. Skrattande

• polkapinne
    LisaEleonor skrev 2011-03-25 11:23:46 följande:

Det tycker jag stämmer.
    Var på ett bröllop förra året och där fick man köpa sin egen dricka i restaurangens bar. Snopen blev jag när drinkarna kostade runt hundralappen men inte välja vilken drink jag ville. Lite dåligt tycker jag.
Svar på tråden Betalbar eller inte - hur gör ni?