• Midvinterflicka

    Vilka ljus passar till mina ljuskoppar?

    Jag har köpt IKEA:s ljuskoppar, ni vet sådana där släta man kan köpa i 4-pack för typ 9 kr eller så. Jag ska dekorera dem med fina band och tänkte ställa dem i grupper om 3 på borden i festlokalen.

    Jag är inte så sugen på att ha vanliga värmeljus i, dels pga att brinntiden är kort, men också pga att de där aluminiumfärgade kopparna inte är så fina.

    Skulle det funka med typ "votiv-ljus" i ljuslyktorna? Har hittat billiga på Ebay. Hur funkar votiv-ljus, smälter de ner i ljuslyktan och lägger sig på botten eller? De finns väl i olika storlekar, borde kunna gå att hitta så att de går ned i ljuslyktorna?

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Vilka ljus passar till mina ljuskoppar?
  • Niini

    Jepp, votivljus smälter ut. Det är teljus du ska ha om du vill de ska hållas ihop.

  • Midvinterflicka

    Problemet är att te-ljus har så kort brinntid. Ikea har ju ljus i mellanstorlek i flerpack, blått-grönt-brunt och rosa-rött-någonting om jag inte minns fel. Är de också sådana som smälter ut (votivljus)? De är fina men inte rätt färg, jag vill ha vita eller ivory.

  • Midvinterflicka

    Aha, de kanske bara kallas blockljus egentligen... Vad heter blockljus på engelska? Ska söka på ebay....
    Höjd 4,5 cm och bredd 4 cm, har ni sett vita billiga någonstans?

  • Moster Stina

    Det finns också värmeljus som har en glaskopp runt i stället för aluminium. har funnits på Hemtex förr om tiden.

    Själv skall jag dock sätta just vita små blockljus/rosa blockljus (IKEA) och vanliga värmeljus i mina GALEJljusstakar.
    Jag har sett sådana på bröllop förut med värmeljus i, och det var verkligen jättefint.
    Men det fina med blockljus är ju att hela stearinljuset liksom lyser.

    Och bara så du vet...värmeljus brinner ju visserligen klart på fyra timmar, men frågan är ju om du kommer ha alla tända, och ha sittning så länge ens...

  • Midvinterflicka

    Tack alla! Moster Stina, var hittade du dina vita blockljus? Det kanske blir så att jag köper sådana te-ljus med genomskinlig ljuskopp.

Svar på tråden Vilka ljus passar till mina ljuskoppar?