• Tet

Hemligt bröllop - hur ska vi annonsera att det är bröllop?

MIn sambo fyller 30 i år. Vi har nu bjudit in gäster till 30 årsfest...men det dem inte vet är att vi tänkt gifta oss. Allt är nästan klart vad de gäller planeringen av festen. MEN och det är ett stort men, hur ska vi annonsera att det ska bli bröllop? Det bör ske ganska direkt efter att gästerna kommit och fått mingla runt en stund, för vigselförrättaren är bokad att komma en timme efter att festen börjat.
    Finns det någon fin själ som kan bidra med lite tankar eller idéer?

• Svar på tråden Hemligt bröllop - hur ska vi annonsera att det är bröllop?
  • Millemoj

Efter ca 45 minuters mingel så nämner du/ni att ni bara inväntar en person till innan kvällens festligheter tar fart på riktigt. När vigselförättaren sedan anländer, presenterar han/hon sig utan att avslöja att han/hon är vigselförättare och inleder ett kort tal om att ni idag inte bara firar födelsedag utan även ska vigas!

Alternativt så är ni finklädda när gästerna anländer men sedan smyger du iväg och byter om till brudutstyrsel efter en stunds minglande. När du sedan återvänder till gästerna påkallar du och din blivande deras uppmärksamhet och berättar om överraskningen.

Nåt sånt hade jag nog gjortFlört

• Tet

Nr1 låter väldigt bra, men det är ju just de att jag ska byta om, så nr 2 känns därför bättre. Skönt å höra att de finns andra som hade tänkt som jag! Tack!

Mina tankar har snurrat runt att en av mina vänner som är med och planerar ska få utbringa en skål för min sambo som fyller och sedan se till att "ja må han leva" sjungs. efter de tänkte jag att min sambo kanske kan ta till ordet och tacka alla för att dem kommit och sedan typ säga "den bästa presenten jag kommer få idag är att T alldeles strax kommer bli min fru"

• Pinkgrape
    Tet skrev 2011-03-23 21:19:09 följande:
    Nr1 låter väldigt bra, men det är ju just de att jag ska byta om, så nr 2 känns därför bättre. Skönt å höra att de finns andra som hade tänkt som jag! Tack!

Mina tankar har snurrat runt att en av mina vänner som är med och planerar ska få utbringa en skål för min sambo som fyller och sedan se till att "ja må han leva" sjungs. efter de tänkte jag att min sambo kanske kan ta till ordet och tacka alla för att dem kommit och sedan typ säga "den bästa presenten jag kommer få idag är att T alldeles strax kommer bli min fru"
    Jaaa, så tycker jag att ni ska göra! :D Då hinner ju du smyga iväg och byta om medan vännen håller tal, det sjungs och så är du redo och tillbaka lagom till att han säger det där. Så himla gulligt tycker jag :D
  • Tet

Tack Pinkgrape!

Då är det väl bara att köra! Har nämligen varit lite osäker på hur de skulle mottagas av gästerna, men det har varit den bästa idéen jag kommit på...

• 1995 11 17

Vi håller oxå vårat bröllop hemligt och har tänkt att vi ska bjuda till 30 års fest som ska visa sig vara bröllop. Och vi har då med funderat på hur vi ska gå tillväga med att informera om att det är bröllop. Vet inte hur jag kom fram till detta men vi har tänkt ungefär så här. Vi har hyrt lokal och gästerna kommer dit och får komma in på välkomnstdrink med tilltugg. Min syster som är den enda som vet ska dela ut små "inbjudningskort" till alla när dem kommer där det ska på nåt bra sätt stå att dem just har dykt upp på vårat bröllop. Vi själva kommer inte vara där just då utan i ett rum intill och när alla kommit så får dem komma in i nästa rum och sätta sig och där blir det vigsel. Har fått en del negativ respons till att ha hemligt bröllop pga att gästerna kan känna sig lurade för att om dem vetat att det skulle vara bröllop hade dem kanske haft finare kläder, köpt finare present, förberett ett tal och kanske tackat nej till att komma för att det bara var en vanlig fest och dem har annat dem vill göra istället men om dem vetat att det var bröllop så hade dem prioriterat bröllopet. Ja, man får ju så klart tänka på alla konsekvenser man kan få. Själv ska vi förbjuda alla tal för vi tycker det är nåt av det tråkigaste som finns så då besparar vi gästerna den mödan att få ihop ett tal.

Ja, sks bli spännande att få höra fler synpunkter och tips.

• Pinkgrape
    Tet skrev 2011-03-23 21:43:16 följande:
    Tack Pinkgrape!

Då är det väl bara att köra! Har nämligen varit lite osäker på hur de skulle mottagas av gästerna, men det har varit den bästa idéen jag kommit på...
    Jag tycker att det var en grymt bra idé! :D Jag skulle ha tyckt att det var skitkul om någon av mina vänner hade gjort då. Dessutom sååå gulligt det där med "den bästa presenten jag kommer få idag är att T alldeles strax kommer bli min fru". Folk kommer bli väldigt glatt överraskade tror jag :)
  • Millemoj

Det var riktigt bra!!!

Kombinera alla 3 och hitta på något super!
  • Tet
    1995 11 17 skrev 2011-03-23 22:06:15 följande:
    Vi håller oxå vårat bröllop hemligt och har tänkt att vi ska bjuda till 30 års fest som ska visa sig vara bröllop. Och vi har då med funderat på hur vi ska gå tillväga med att informera om att det är bröllop. Vet inte hur jag kom fram till detta men vi har tänkt ungefär så här. Vi har hyrt lokal och gästerna kommer dit och får komma in på välkomnstdrink med tilltugg. Min syster som är den enda som vet ska dela ut små "inbjudningskort" till alla när dem kommer där det ska på nåt bra sätt stå att dem just har dykt upp på vårat bröllop. Vi själva kommer inte vara där just då utan i ett rum intill och när alla kommit så får dem komma in i nästa rum och sätta sig och där blir det vigsel. Har fått en del negativ respons till att ha hemligt bröllop pga att gästerna kan känna sig lurade för att om dem vetat att det skulle vara bröllop hade dem kanske haft finare kläder, köpt finare present, förberett ett tal och kanske tackat nej till att komma för att det bara var en vanlig fest och dem har annat dem vill göra istället men om dem vetat att det var bröllop så hade dem prioriterat bröllopet. Ja, man får ju så klart tänka på alla konsekvenser man kan få. Själv ska vi förbjuda alla tal för vi tycker det är nåt av det tråkigaste som finns så då besparar vi gästerna den mödan att få ihop ett tal.

Ja, sks bli spännande att få höra fler synpunkter och tips.
    Underbart!
    Härlig idée med vad din syster ska göra!

Har inte fått någon negativ respons (än) på att vi ska ha ett hemligt bröllop...Men är det någon som kommer ha de ska jag gladeligen berättat för dem att vi har ett hemligt bröllop för de sista jag vill är att min pappa ska komma. Att vi bjuder in till 30 årsfest kommer han troligen inte höras talas om, men hade vi bjudit in till bröllop hade ryktet tids nog nått honom vilket betyder att han ovälkommet skulle dyka upp. Tyvärr är det många människor som blir utan inbjudanr pga av att dem valt den onda sidan (min pappas sida alltså) men det är så livet är. Och det viktigaste av allt är att jag ska få gifta mig med min Mr R på mitt sätt och då får dem tycka vad dem vill om vårt hemliga bröllop. Alla har vi en anledning till varför vi gör som vi gör, ni t.ex. hatar tal! :)
  • Soldemor

Jag har haft en vigsel på en fest, som gästerna trodde var inflyttningsfest. När de kom dit så fanns inte värdparet där, de hade gömt sig i sovrummet med mig. När alla gäster kommit så delade en person ut agendan till vigseln och sedan körde vi igång. Det var kul!

• 1995 11 17

Jätte kul att höra era positiva tankar om hemligt bröllop.

Tet: Jag förstår dig helt att du gör vad du kan för att undvika att din pappa dyker upp och förstör din dag. Det är ju en dag som inget får gå fel (jaja småsaker får man väl räkna med)
    Jag har själb valt att bryta med min pappa, så har även min syster gjort. Dock har vår bror väldigt nära relation till honom och det blir tyvärr slitningar mellan varven. Så jag förstår dig verkligen.

• M Berg

ja! det lät underbart!
  • Tet

Min sambo har tänkt lite och han känner sig bekväm med det hela, så de kommer bli ungefär som jag skrev!

Måste bara blanda in någon ur personalen på stället vi ska vara på så att jag kan smita iväg på ett naturligt och snyggt sätt. Vi har varit tillsamans i 8 år och har vänner som varje gång dem träffar oss frågar "när ska ni gifta er & skaffa barn då?" (ALLA har verkligen gift sig & skaffat barn dem senaste 3-4 åren...men inte vi) dem är som hökar och kommer med alla säkerhet komma med förväntningen att de ev lurar ett hemligt bröllop runt knuten...

• 1995 11 17
    Tet skrev 2011-03-26 17:08:14 följande:

Min sambo har tänkt lite och han känner sig bekväm med det hela, så de kommer bli ungefär som jag skrev!

Måste bara blanda in någon ur personalen på stället vi ska vara på så att jag kan smita iväg på ett naturligt och snyggt sätt. Vi har varit tillsamans i 8 år och har vänner som varje gång dem träffar oss frågar "när ska ni gifta er & skaffa barn då?" (ALLA har verkligen gift sig & skaffat barn dem senaste 3-4 åren...men inte vi) dem är som hökar och kommer med alla säkerhet komma med förväntningen att de ev lurar ett hemligt bröllop runt knuten...

Att era vänner frågar när ni ska gifta er kan väl gå an även om jag tycker det kan vara stötande, tänk om ni snålar och sparar men ändå har svårt att få ihop det. Och att dem frågar när ni tänker skaffa barn tycker jag är fruktansvärt hemskt. Tänk om ni nu har kämpat i flera år med att försöka få barn men det inte blir något. Det är en fruktansvärd procces att gå igenom och att då ha vänner som tjatar på en gör allt ännu värre. Jag har aldrig och kommer aldrig heller fråga någon något sådant.  Visst dem frågar i all välmening och nyfikenhet men det är faktiskt en mycket känslig fråga.
  • Tet

Helt sant, tanken har slagit mig att fråga "tänk om jag inte kan får bra?" bara för att se deras rekation...men aldrig gjort det för att det inte känns rätt.
    Än så länge är inte fallt att vi varken tänkt så mycket på barn eller att gifta (förrän nu) oss. Vi har hela tiden varit nöjda med vårt! Jag har alltid varit och är fortfarande en person som tycker att var sak har sin tid. Varför skynda när vi kan resa, dansa hela natten och bara bry oss om oss själv!?!
    Nä...jag är inte helt nöjd med deras ständiga frågor...å det är kanske därför jag väljer att inte träffar dess peroner så ofta. Men dem är fortfarande min sambos vänner och vill han bjuda dem, då får han göra det!

Nyfikenhet är nyttigt, men det finns en gräns och vissa saker ska man hålla för sig själv...man kan fundera i huvudet men allt behöver inte alltid komma ut ur ens mun.

• 1995 11 17
    Tet skrev 2011-03-27 21:11:08 följande:
    Helt sant, tanken har slagit mig att fråga "tänk om jag inte kan får bra?" bara för att se deras rekation...men aldrig gjort det för att det inte känns rätt.
    Än så länge är inte fallt att vi varken tänkt så mycket på barn eller att gifta (förrän nu) oss. Vi har hela tiden varit nöjda med vårt! Jag har alltid varit och är fortfarande en person som tycker att var sak har sin tid. Varför skynda när vi kan resa, dansa hela natten och bara bry oss om oss själv!?!
    Nä...jag är inte helt nöjd med deras ständiga frågor...å det är kanske därför jag väljer att inte träffar dess peroner så ofta. Men dem är fortfarande min sambos vänner och vill han bjuda dem, då får han göra det!

Nyfikenhet är nyttigt, men det finns en gräns och vissa saker ska man hålla för sig själv...man kan fundera i huvudet men allt behöver inte alltid komma ut ur ens mun.
    Hade jag varit du så hade jag svarat precis som du skrev "Har du nån gångt tänkt så långt som att vi kanske inte kan få barn???" så blir det kanske slut på tjatet och dem får sig en tankeställare. Du ska inte behöva stå ut med vad som helst för att det är din sambos vänner.
Svar på tråden Hemligt bröllop - hur ska vi annonsera att det är bröllop?