• lovis80

Hur mycket pengar är rimligt att lägga på ringar?

Vi har ännu inte köpt vigselringar och är därför lite nyfiken på hur ni gjorde när ni valde era ringar?

Varför ni valde just den ringen?
    Vad den kostade?
    Ska ni ha en vardera eller bara en till bruden?

Lägg gärna in en bild me.

• Svar på tråden Hur mycket pengar är rimligt att lägga på ringar?
  • RiNa

Guldfynd och albrekts guld har väldigt fina ringar i alla stilar och prisklasser. Dessutom har guldfynd 25% rabatt på diamantringar och albrekts 30% på alliansringar till någon gång i april. Kommer köpa min ring där om jag bara har välja bland alla fina =)

• RiNa

Glömde skriva att min fästman bara kommer behålla sin förlovningsring och inte köpa till en till, fast jag hade föredragit om han hade två. Men, men det är han som ska bära den och trivas med det.

• Styrka

Vi kommer bara ha en ring var, och inte köpa några extra till vigseln. Det gör att vi tycker att vi kan unna oss lite mer, även med tanke på att man ska ha den i mer än 50 år. Vi bröllopet har man så mycket kostnader ändå, så det känns onödligt med ytterligare ringkostnader då.

Väljer man en internetbutik har de ofta bättre priser, och jag kan varmt rekommendera www.kodega.se som har ett oslagbart sortiment och mycket bra priser. Lättnavigerad och sökbar hemsida oxå, och de svarar snabbt på mail!

• Styrka

Glömde ju säga att min palladium ring med13 st diamanter på 0,03 ct kostar 11.000 och sambons släta palladiumring kostar ca 5.500 kr.

• Styrka

Så här såg min ursprungligen ut, men jag valde att ta bort två diamanter, och göra kanterna rakare. Ingen extra kostnad för denna service!
    Sambons blir en matchande, fast slät.
  • Chicita

Vi har i dagsläget "sagan om ringen-ringar" men istället för den klassika "one ring to rule them all"-texten på utsidan så har vi våra namn och förlovningsdatum i alvisk font.
    Vigselringen (eller ringarna, vi har inte bestämt oss om han ska ha en till eller om han bara ska ha den gamla förlovningsringen men med mer text) blir likadana fast med vigseldatumet, och så ska jag ha några stenar nedsänkta mellan orden/datumet. Troligtvis en diamant och en smaragd så dom kommer att påminna mig om klänningen jag hade den dagen...

Jag har frågat hos guldsmeden som gjorde våra förlovningsringar. Och om vi båda ska ha vigselringar så kommer det att gå på ca 15000:-

• iSusanna

Min nya förlovningsring i rödguld kommer att gå på ca 9 000 kr inkl. en vit diamant.
    Min vigselring i vitguld kommer att kosta ca. 20 000 kr inkl. 12 gröna diamanter.

Min M2B vill ha en borstad titanring utan stenar, vilket kommer att kosta ca. 3 000 kr. 

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på vad andras ringar kostat, utan gå på din egen magkänsla. Själv "vågar" jag inte köpa en för dyr ring (över 30-40 000 eller så), av rädsla att tappa den och liknande. Samtidigt har jag provat många kollektionsringar såsom Schalins och Smycka Classic, men inte hittat ngt som känns "jag". Därför kommer jag nu låta göra ringarna enligt mina egna önskemål, vilket naturligtvis kostar några tusenlappar extra.

Lycka till på ringjakten!

• gotmynailsdid

Min förlovningsring kostade 26 000:- och min vigselring kostar 18 000:-.
    Förlovningsringen är egendesignad hos Lamastone och vigselringen är också från Lamastone, fast från deras ordinarie sortiment. Förlovningsringen är värderad till ca 32 000:-.

Min blivande make ska bara ha en ring. Jag tycker faktiskt inte att pengarna spelar så stor roll, huvudsaken är att man älskar och trivs med sin ring. Oavsett om den kostar 40 000:- eller 400:-...

• Kattpoet

Forntidasmycken är mitt favorit ställe för anorlunda ej sönderblingade ringar.

Fast när det  kommer till mina egna ringar, ja då kostade de ingetting, jag har min farmors  set och han har min farfars  och eftersom de  då var svensk sed att tjejen hade två ringar och killen en  så är det just så vi har det.

Min make tyckte dock att det var  konstigt med två enkla guldringar på mig eftersom han är Skotsk, så när jag har fött vårat första barn  så ska jag få en ring med 3 stenar i, vare sig jag vill eller inte. ;) 

• EllaBella

Min ring är en variant på Solvind från Schalins (se min profilbild), som Hallbergs har, skillnaden är att det är 0,52 karat istället för 0,4 som vanliga Solvind. Maken kommer byta ut sin nuvarande förlovningsring mot en matchande från Schalins. Min skulle kostat 17500:- och hans 7500:- men vi beställde när det var 20% på allt guld så det gick på ca 20500:- totalt. 

Jag var själv väldigt osäker på om jag skulle "våga" ha en ring med stor mittsten, är rädd att den ska vara i vägen osv men jag fastnade verkligen för den här modellen så det blev avgörande  

• lovis80

Vad kul att  de är några som har ärvda smycken av era släktingar.

Man kanske ska höra sig för först i familjen....kanske har vi några som ligger och skramlar i nån låda.

• misscat81

Vi har inte lagt några jättesummor på våra ringar. Skulle inte känna mig bekväm med att ha en ring som kostar "för mycket" för då skulle jag vara rädd att använda den. Vi har varsinn förlovningsring och vi kommer bara ha en ring var, så jag ska bara göra om min lite till vigseln och så ska vi gravera in nya datum.
    Våra är från titanringar.com, modellen "Down Under" med våra namn ingraverade, alltså sambon har mitt namn och jag har hans namn på min ring. Till vigsel ska jag sätta dit en sten så att det blir som modellen "Beside". På insidan kommer förlovningsdatumet och vigseldatumet stå.
    Ringarna kostar ca 2000:- vardera, och när jag sätter in stenen så kommer det kosta ca 2000:- till.

• Liina86

Våra förlovningsringar kostade runt 3000 st och ser ut som på bilden förutom att min är helt i vitt guld istället för blandat. Min vigselring är en enstensring i vitt guld. Stenen är en aqvamarin. Den kostade 6500 men då hade vi guld som vi lämnade in. Annars skulle den kostat 11500. Största kostnaden var arbetet eftersom den specialgjordes för mig och eftersom det var en svår fattning. Tyvärr har jag ingen bild på den.

• Millemoj

Vad som är rimligt är väl upp till en själv och den egna ekonomin - och givetvis vad man prioriterar.

Vi valde en förlovningsring till mig i vitguld med 5 diamanter (halvallians) för 16.000 och min sambos ring är en slät och tjock ring i vitguld för 7500:- Sen får jag en likadan som hans som vigselring och den kostade 6000:- Min sambo får alltså inte ytterligare en ring, utan ville bara ha en.

Våra ringar är inte jättedyra, men kostar kanske mer än vad andra väljer att lägga. Vi tycker att ringarna är bland det viktigaste i bröllopssammanhanget eftersom man ska bära dem resten av livet, förhoppningsvis.

• Winterfresh

Våra ringar kommer kosta 16000:- tillsammans, men får 8000:- avdrag då vi lämnat in 26 gram guld som inte används. Våra förlovningsringar + lite annat som inte används.
    Ville bara ha 1 bred ring istället för 2 st ringar. Får inte ha min ring på mig när jag jobbar och är lättare att hålla reda på 1 ring...*S*
    Har ingen bild på min ring än då den inte börjat tillverkas än. Sambons kommer vara helt slät och 7 mm bred, min kommer också vara 7 mm bred med 3 diamanter i form av ett hjärta. (svårt att förklara hur den skall se ut)
    Priset är ju vad man själv väljer att lägga, man ska inte lyssna för mycket på vad andra tycker och tänker :)

• Smuppra

Våra förlovningsringar har ett mönster som en fläta som går runt hela ringen och inte har någon ände. De kostade sammanlagt ca 6-7000 kr. Köpte dem 2005 så minnet bleknar vad gäller priset. Jag hade tänkt mig ge något liknande för min vigselring (han vill inte ha en till) men vi båda fastnade för en som passade perfekt till förlovningsringen (som är lite udda och svår att matcha). Den kostar drygt 6000 kr. Jag tycker att det är i dyraste laget, men det tycker inte MB. Så den kommer vi köra på! Jag tycker det är läskigt att gå runt med två saker på ett finger som kostar 10 000 kr, skulle inte våga ha ännu dyrare ringar till vardags alltså...

• Flodis Hjärtat

Det är inte priset som avgör tycker jag utan att ringen verkligen är "Jag". Man ska inte haka upp sig på vad andras kostar eller så menar jag för allas ekonomier ser ju olika ut. det är ju heller inget man frågar kompisar och  så vad de kostar. Våra ringar utgör stor del av "budgeten" men det är det värt det för oss.

Förlovningsring 55.000 kr
    Vigsel ca20-25.000 ej tillverkad än
    Mannens förlovningsring 10.000 kr.

• Lissie84

Vi har släta platinaringar som förlovningsringar, hans kostade 15,000 och min 5,000 sen kommer jag få en likadan fast med diamanter i kanal som vigselring, kommer kosta runt 13-15,000 lite beroende på. Vi får dem handsmidda av guldsmeden. Vi är jättenöjda med platina och det känns helträtt att fortsätta med det, sen är det ju tur att jag har så små fingrar så inte priset drar igväFlört  

• Flodis Hjärtat

Platina här med. Något jag verkligen kan rekommendera. Dyrt dock!

Svar på tråden Hur mycket pengar är rimligt att lägga på ringar?