• Sebastiána

Alternativ till "Jesu bliebt maine freunde"?

Jag har alltid gillat "Jesu bliebt maine freunde"  - tycker att det är en glad melodi - och vill ha den som utgångsmarsch. Kantorn tycker att den är dyster och vill inte spela den. Är det någon som känner till något orgelstycke som påminner om den?

• Svar på tråden Alternativ till "Jesu bliebt maine freunde"?
  • saxomanix

Ska det vara en liknande melodi eller tycker du om Bach?
    Annars tycker jag att "Oh ewiges Feuer, oh Ursprung der Liebe" är jätte fin, låter lite gladere och går säkert bra som utgångsmarsch...

">

• GeneralElectric

Vilken dum kantor! Vi tycker att den är väldigt fin och har valt den som ingångsmusik (vilket vi tyckte att den passade bättre som). Stå på er om ni vill ha den.

Tänk dock på att det heter ”Jesus bleibet meine Freude” (Freude = glädjde; Freunde = vänner). På engelska: ”Jesus, Joy of Man’s Desire”.

Saxomanix’ förslag är dock också väldigt bra, den hade jag inte hört förut fastän vi lyssnat igenom massor av Bach-kompositioner. M2B gillar inte att byta ut saker och ting, så får vi se om jag vågar be honom provlyssna.

• saxomanix

Stämmer! det heter "Jesus bleibet meine Freude (ingen N! )" BWV 147... men det spelar ju egentligen ingen roll

Jag förstår inte varför han vägrar spela den...texten handlar ju om bekännelse till Jesu och Gud och den är absolut inte trist???

@generalelectric: det är så synd, de mesta känner bara till de polulära "air" eller "toccata and fuge, d-minor" osv...

Händel har förresten också gjort massor med fina låter...

• GeneralElectric

Ja, vi ska ha Händels Halleluja som utgångmusik! Fyrverkerimusiken han skrivit är också väldigt fin.

• Aniara4
    Sebastiána skrev 2011-03-23 15:28:04 följande:
    Jag har alltid gillat "Jesu bliebt maine freunde"  - tycker att det är en glad melodi - och vill ha den som utgångsmarsch. Kantorn tycker att den är dyster och vill inte spela den. Är det någon som känner till något orgelstycke som påminner om den?
    Om kantorn tycker den är dyster spelar h*n den fel!
  • GeneralElectric

”Eld och kärlek” är ett tema som ligger väldigt nära M2B’s livsmotto (som jag inte skriver in här, men det har båda att göra) så det vore verkligen fint att ha med den kompositionen.
    Vi funderade inte på Air, däremot på Bachs Toccata och fuga som jag tycker är väldigt vacker. I slutändan vann dock ”Jesus bleibet meine Freude”.

Svar på tråden Alternativ till "Jesu bliebt maine freunde"?