• vifyra

    Hjälp! Jag har börjat tvivla

    Kan man få ett fint bröllop för 40 000?
    Börjar tvivla på att vi klarar oss på 40. Jaa vet att vi kan vänta men nu bestämde jag mig för i år och för 40 000..

    Är såå rädd att efter festen blir tråkig och att gästerna har jätte höga förväntningar som att man ska vara på en super snygg resturang eller nåt.. Gästerna har ju vart på den del bröllop satt säga :(

    Ångest!!

    Vi kommer ha buffe. Köttet kommer jag köpa för 3900 till dessa personer resten av maten gör vi själva. Köper vi drickat på systemet blir det batalbar efter middagen, köper vi det i tysklad gratis! Klarar man sig på 15000 med mat/dryck tro?

    Vi kommer ha 32 vuxna gäster, ev 40

    Klänningen 8000
    Ringar klara
    slöja 1000-1500
    Barnen 1400
    Foto 4000
    Hår/smink 3000
    Musik spotify
    Lokal grattis, ett stort nyrenoverat försammlinghem
    Dekorera 2000
    Mat/dryck 15000
    Sång i kyrknan 1000
    Personal 2000
    Blommor kostar?
    Bröllops tårta kostar?
    Bröllops natten klar
    Resan klar
    från och till kyrkan klar

    Får ut detta till ca 37000 men jag har säkert glömt något?

  • Svar på tråden Hjälp! Jag har börjat tvivla
  • Mia4
    Fossing77 skrev 2011-03-23 12:12:56 följande:
    Såna här kan man göra själv... blås upp ballong, doppa trådarna i tapetklister, vira runt och låt torka... tryck hål på ballongen och pilla ut den... kan man oxå lägga på borden. :)

     


    Åh, det måste jag testa att göra! Det kan bli hur fint som helst!

    Vet du vad man ska använda för tråd?
  • Fossing77
    Mia4 skrev 2011-03-23 12:38:49 följande:
    Åh, det måste jag testa att göra! Det kan bli hur fint som helst!

    Vet du vad man ska använda för tråd?
    Jag tror att du  kan ta vilken tråd som helst faktiskt, till och med tjockare garn. Det beror ju lite på vad du vill ha för känsla i bollarna om man säger så. Det går ju att köpa färgade trådar, typ i bast eller nåt sånt i affärer typ Panduro. Kolla där :)
  • Gottblåbär
    Mia4 skrev 2011-03-23 12:38:49 följande:
    Åh, det måste jag testa att göra! Det kan bli hur fint som helst!

    Vet du vad man ska använda för tråd?

    Använvd dig av papperssnöre för bästa resultat. Jag fick inte alls bra resultat när jag annvände garn, det stelnade inte riktigt (tror inte garnet sög åt sig ordentligt av limmet)


  • Mia4
    Gottblåbär skrev 2011-03-23 13:36:16 följande:

    Använvd dig av papperssnöre för bästa resultat. Jag fick inte alls bra resultat när jag annvände garn, det stelnade inte riktigt (tror inte garnet sög åt sig ordentligt av limmet)


    Tack! Solig
  • S2011

    Visst ska ni kunna klara er på 40 tkr!
    Vi har med satt ett tak på 40 tkr, så här ser det ut för oss:

    Blommor: 850 kr (så enkelt som möjligt, bm vill ej ha corsage)
    Brudens kläder: 2131 kr (klänning, underkläder, stayups, slöja)
    Smink: 0 kr (syster fixar)
    Hår: 2000 kr (hos frisör)
    Smycken: 500 kr (för tiaran som matchar med smycken jag redan har)
    Skor: 400 kr
    BM's kläder: 1800 kr (tar troligen via suitopia el dyl)
    BM's skor: 0 kr (har redan)
    Bröllopsnatten: 1550 kr
    Dryck: 9225 kr (paket med bubbel, 2 glas vin, kaffe)
    Mat: 15375 kr (buffé, i priset ingår även lokalhyra, personal, städning, dekorationer)
    Tårta: 1353 kr (33 kr/bit inkl leverans)
    Festprogram: 0 kr (skriver ut något enkelt hemma med meny + "bra att veta")
    Musik: 0 kr (spotify)
    Vigselringar: 835 kr (titanringar, hans slät och min med fuskstenar)
    Porto (inbjudningar): 144 kr
    Inbjudningskort: 265 kr (hade papper sen innan till kort+kuvert, köpte en burk glitter, sigillstavar, ett sigill och lite dekorationsprylar till kuverten)
    Fotograf: 0 kr (en av våra vänner)
    Transport: 0 kr (med vänner)

    Totalt: 36 428 kr.

     

  • S2011

    oj, glömde säga att vi räknar med 41 personer, inklusive oss.

  • Kattpoet

    När vi gjorde garnlampor på 70 talet så använde vi  garn som legat i tapet klister i  30- 50 min, det brukade funka.  Det gäller att inte ta en för tjock tråd till det hela och inte för porös heller,  till min taklampa där hemma så använde jag  vävgarn i  rött, lila,  blått, gult,  kanske inte vackrast i världen men för en 4 åring var det  ren lyx.

  • Fossing77
    Gottblåbär skrev 2011-03-23 13:36:16 följande:

    Använvd dig av papperssnöre för bästa resultat. Jag fick inte alls bra resultat när jag annvände garn, det stelnade inte riktigt (tror inte garnet sög åt sig ordentligt av limmet)


    Ah! Kolla där! Någon som hade koll. Vad bra :)
  • Mia4
    Fossing77 skrev 2011-03-23 13:23:21 följande:
    Jag tror att du  kan ta vilken tråd som helst faktiskt, till och med tjockare garn. Det beror ju lite på vad du vill ha för känsla i bollarna om man säger så. Det går ju att köpa färgade trådar, typ i bast eller nåt sånt i affärer typ Panduro. Kolla där :)
    Glömde tacka dig... Skäms

    Tack till er alla som kommer med tips på vad som kan användas. Det blir nog lite pyssel framöver. Solig
  • Fossing77
    Mia4 skrev 2011-03-23 14:11:39 följande:
    Glömde tacka dig... Skäms

    Tack till er alla som kommer med tips på vad som kan användas. Det blir nog lite pyssel framöver. Solig
    Ingen fara :) Bara häver ur mig lite ur min inspirationsmapp :)
  • moonlightgirl
    Fossing77 skrev 2011-03-23 12:12:56 följande:
    Såna här kan man göra själv... blås upp ballong, doppa trådarna i tapetklister, vira runt och låt torka... tryck hål på ballongen och pilla ut den... kan man oxå lägga på borden. :)


    Jag har försökt tillverka sådana bollar med mina fritidsbarn på mitt förra jobb, men det blev för tungt och när jag komtilljobbet nästa dag och hade hoppats på att det skulle ha stelnat hade ballongen spruckit och garnet var inte alls som en fin boll som dessa.
    Vad gjorde jag för fel?? Tycker att det är en mysig dekoration.
  • Kattpoet

    Du behöver   hitta en ballon som  klarar av det, billiga ballonger brukar spricka, sedan måste man hänge upp dem någonstans där lite drag så de kan torka och det kan ta upp till en vecka innan den är helt torkad.

    Jag  har gjort en drös av dess med   allt från  balonger till badbollar och jag använder  VÄVGARN!  Där jag hoppas folk ser det nu. 

Svar på tråden Hjälp! Jag har börjat tvivla