Aleta skrev 2011-03-24 08:04:44 följande:
Det låter jättekul!
Lycka till!
Ska ni marskalker och tärnor också?
I så fall ska marskalkerna ordna tärnbuketter och tärnorna marskalkkransar. (Enligt gammal god etikett

)
Det finns ju en urgammal svensk tradition som väl nästan bara finns kvar på Gotland. Fast jag hörde ett par gamla tanter här på byggden prata om att de gjorde det när de var unga, så så himla längesedan är det inte.
Det jag pratar om är att ropa ut bruden.
Tydligen så kom grannar och bekantingar som bodde i närheten till festen på kvällen och ropade att de ville s bruden. Hon kom då ut och fick gratulationer. Antagligen bjöd man på något litet. På Gotland bjuds har jag hört att bruden går runt med en korg kringlor.
Himla gullig tradition tycker jag, men det är väl ingen som törs göra idag? (Du kanske kan engagera ett gäng glada grannar bara för de utländska gästernas skull.

Tack för lyckönskningarna! Vi ska ha tre tärnor och tre marskalkar. Hm, kanske ska tipsa dem om buketter och kransar...
Att ropa ut bruden har jag bara sett på ett Gotlandsbröllop! Det var en trevlig tradition, som passade jättebra på just det bröllopet. Vi var på en bygdegård i det område där bruden vuxit upp, och alla där känner henne.
I en bok om svenska seder som jag hittade på biblioteket stod det en del om liknande bruk i olika delar av landet. Men som jag minns det var det så att folk förr ofta tog tillfället i akt inte bara att gratulera, utan även att kommentera bruden och hennes utstyrsel i ganska grova ordalag (gärna med anspelningar på vad som skulle hända på bröllopsnatten)... Hon skulle förstås bara stå där och låta sig förnedras.
Jag ska faktiskt skicka ”kyrkbjudningskort” till mina grannar, eftersom vi gifter oss i kyrkan i just det området där vi (jag och grannarna, inte M2B) bor. De kan alltså lätt slinka in på vigseln och begapa bruden ifall de vill, fast jag tror inte de orkar ta sig till festlokalen! Men du har rätt, jag borde kanske göra det för utlänningarnas skull..!
Vi räknar också med en hel del utländska turister utanför vår kyrka. Det brukar de flesta tycka är jobbigt, men vi tror att det bara blir roligt (jag har jobbat som guide och har stort tålamod med turisthorder).
Här är en färsk bok om svenska – bl a gotländska – bröllopstraditioner som jag gärna skulle vilja läsa:
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3928328.html
Kanske står där också om tärnkläder och deras färger (för att skriva något on topic)!