• femman87

Förlovning? Hur går det till?

Nu efter nästan två år tillsammans, har jag bestämt mig för att fria till sambon min  .

Men då dök det upp ett litet problem. Ingen av oss vet nämligen hur man gör, och förutom det så cirkulerar det en massa andra frågor också angående bröllop med mera.

Jag skulle behöva lite hjälp med mina frågor?

- Hur gör man när man förlovar sig?
    - Vad säger man - Vill du gifta dig med mig, eller vill du förlova dig med mig?
    - Hur många ringar ska killen repektive tjejen ha vid ett bröllop?
    - Någon som har något bra tips på något ställe, där det finns bra ringar att köpa?
    - Och om man skulle säga, vill du förlova dig med mig, räknas det som ett frieri också?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Förlovning? Hur går det till?
  • Helena Mikael

Hej!
    Va roligt att ni ska förlova er! Grattis :)
    Jag kan bara ge svar utefter mig själv och "den vanligaste"
    Om man inte kommer överens gemensamt så är det vanligaste att den som frågar har en typ fantomenring när man man frågar. Så man kan gemensamt bestämma ringar.
    Kommer man överens gemensamt så brukar man bara gå och köpa ringar och kanske fira med en mysig middar eller så.

Det beror på vad ni vill. Min kille frågade om jag ville förlova mig med honom för vi inte ville gifta oss då.
    Sedan friade han "på riktigt" 4 år senare. Men om tanken är att du ska fria för att gifta er inom kort, så fråga om han/hon vill gifta sig med dig.

Det är jätte olika. Men vanligast är att tjejen köper till en ring till förlovningsringen och killen behåller sin. Men många killar väljer också att ha 2st eller en helt ny. 
    Vi bytte ut våra förlovningsringar helt och håller mot varsin ny, helt olika varann.

- Någon som har något bra tips på något ställe, där det finns bra ringar att köpa?
    Det beror på vart ni bor. Men guldfynd, hallbergsguld etc har ju ofta bra dealer på just förlovningsringar.

- Och om man skulle säga, vill du förlova dig med mig, räknas det som ett frieri också?
    Nej, inte enligt mig.

Lycka till :)

• Lisa201109

Hej!

Kul att du ska fria!! 

Jag är ingen expert men jag tror att det är så att om man förlovar sig betyder det att man ska gifta sig...så småning om. Att man ska gifta sig inom ett år tror jag är en amerikansk tradition. Och förlovning sker genom ett frieri (eller gemensam överrenskommelse) 
    Enligt mig är alltså frieri/förlovning en fråga om giftemål, men så länge båda är överrens om vad man menar kan man ju göra lite som man vill.  

Lycka till. 

• Vintersol

Vad säger man - Vill du gifta dig med mig, eller vill du förlova dig med mig?
    Om man ska vara traditionell så är det korrekta att när man sagt att man vill gifta sig med varandra (alltså "ja" på frågan "vill du gifta dig med mig?") så är man förlovad. Oavsett när man tänkt gifta sig. Förlovning betyder ju ett löfte om att gifta sig.

Hur många ringar ska killen repektive tjejen ha vid ett bröllop?
    Angående ringarna finns det olika traditioner. Svensk tradition är att man byter ringar vid förlovning, sedan får kvinnan ytterligare en ring under vigseln. Men som sagt ovan är det olika och idag är många inspirerade av t.ex. amerikanska seder.

Och om man skulle säga, vill du förlova dig med mig, räknas det som ett frieri också?
    Att fråga om man vill förlova sig låter i mina ögon konstigt. Men alla är inte lika petiga som jag, tack och lov för det.

• Etheleglin

Det finns inga regler, och er förlovning är eran ensak att göra hur ni vill med. Annars ser det generellt ut så här:

När man har kommit överens om att gifta sig så räknas man som förlovad. Om man gör det via en diskussion under flera veckor eller via ett spontant frieri under en kväll spelar ingen roll.

"Vill du gifta dig med mig."

I Sverige är traditionen att båda får var sin ring efter att de förlovat sig, sedan vid vigseln får kvinnan en till. I andra länder får bara kvinnan en ring vid/efter förlovningen och sedan båda var sin vid vigseln. Oavsett vad är det absolut vanligast att mannen har en (ofta bredare) och kvinnan har två ringar.

Vart man köper sina ringar (butik / online) är inte lika viktigt som vart man provar ringar. Köp inte något som du inte sett i verkligheten först. Prova! Och var noga med att tänka på att om du inte har haft en välsittande ring tidigare så kan ditt finger krympa efter ett tag och ringen behöver förminskas. Vill du ha en helallians som inte går att ändra storlek så köp en provisorisk enkel ring först tills fingret slutat minska.

Jag hade personligen inte räknat det som ett frieri. Men som med allt annat är det väl individuellt. 

Svar på tråden Förlovning? Hur går det till?