• Stiina86

Hur ser typiskt ett bröllops program ut?

Jag och min sambo vill verkligen gifta oss i kryka och med alla nära och kära men vissa saker tycker jag är svårt. :S

Nu har vi valt ut en tostmaster. Men hur ska jag skriva tiderna i programet? måste man dela ut program till gästerna? kan inte bara han ha det programet?

Vi gifter oss kl 16:30 vi ska ha festen gå avstånd till festplatsen..
    Antar att an är klar i kyrkan kl 17:10-15.  Då står man väl på tappan ett tag och blir fotograferade. Sen tänkte jag att de går till festlokalen och minglar lite tills vi kommer.

När kan det vara lagom för mat? Hur länge sitter man och äter? vi ska ha buffe?

Känns inte riktigt bra att ge ut program då vi inte tänkte ha det så uppstyrt, utan men en fest,
    Vi ska ha tårta efter maten, nån lek, bröllops vals och vikning ..

Åååh hur ska jag göra?

• Svar på tråden Hur ser typiskt ett bröllops program ut?
  • prinsessanogrodan

Men inte måste man skriva tider i ett festprogram?
    Ett festprogram är väl mer som ett häfte med typ lite sånger, skojiga anekdoter om brudparet, kanske med en förteckning över gästerna så att gäster som känner varandra får lite info om varandra.....Visst kan det innehålla lite hålltider men inte ett strikt schema som man måste hålla med militärisk precision!
    Vi kommer lägga ett festprogram på borden vid varje tallrik, det kommer innehålla menyn, info om gästerna, anekdoter om mig och m2b, kanske några hålltider (mest som info för gästerna så de inte behöver undra vad kvällen innehåller, inte som ett schema som måste hållas till varje pris!) kanske nåt om hur vi träffades, en skojig ordlista med ord på östgötska och roliga ord från respektive hemort...kanske också en fylla-i sida till tipspromenaden och om nån gäst vill ta med det hem som minne så får dom det. Vi skulle inte gråta blod om folk bara ögnar igenom det lite och har det att fylla i sina svar till tipspromenaden....Bara för att man har festprogram så måste det inte bli uppstyrt eller stelt! Om man planerar in luft i schemat så finns det tid för att slappna av och låta festen ah sin gång och samtidigt är det så att om man inte har några hålltider alls så kan festen självdö eller att sånt man gärna vill hinna glöms bort eller inte hinns med.

• prinsessanogrodan

Kommer ni ha fördrink/brudskål? I så fall tänker jag såhär:

Brudskål/fördrink: ca 17:30

Mat: ca 18:00-18:30 ( det kan ta tid innan alla sätter sig, folk vill kanske hinan röka, gå på toa etc)
    Maten är klar ca 20:00-20:30 beroende på hur många gäster det är ( ju fler gäster desto längre tid tar det eftersom det ofta blir lite kö till buffén) och det beror också på om det är många tal eller inte.
    Efter maten vill nog fokl gå upp och sträcka på sig/röka/gå på toa.

Här passar det nog bra med en lek eller spex så folk inte blir trötta och avslagna.
    Lek och spex: ca 21:00-22:00

22:00 Tårta och sen brudvals

ca 24:00 eller senare...vickning

Svar på tråden Hur ser typiskt ett bröllops program ut?