• MrsT2011

Förslag på ingångsmusik??

Det börjar bli knepigt att bestämma musik att gå in till! En sammanfattning:

- Hade tänkt bachs "air" men det är för många som förknippar den med begravning.
    - Wagner och mendelsohn känns uttjatade.
    - Ingen av oss vill ha nån instrumental marsch som vi aldrig hört innan
    - Det ska passa att framföras på orgel
    - På vägen ut blir det bröllopsvisan "där björkarna susa"

Några förslag?? Jag är lite inne på "den första gång jag såg dig, det var en sommardag", men blivande mannen tyckte inte att den passade riktigt att gå in till.

Fler förslag?? Vi är tacksamma för all hjälp!

• Svar på tråden Förslag på ingångsmusik??
  • jappetjejen

Om man vill ha instrumental ingångs musik kan man kanske ha ledmotivet till  "änlagård" filmerna eller till  "skärgårdsdoktorn" ?? Vet ej hur det funkar med orgel men det funkar skit bra med piano!

• MrsT2011
    MuBu skrev 2011-03-21 14:23:28 följande:
    kyrkomusik.se/vigsel.php.

Där kan du lyssna på massor av olika alternativ, du kan även köpa noterna.
    Tack, har kollat igenom denna sida tidigare, tyvärr inget som känns rätt förutom "där björkarna susa" och den är redan vald som utgångsmusik.

Fler tips mottages tacksamt!!
  • MrsT2011

Herregud vad jag har udda smak, har inte konsulterat blivande mannen ännu men just nu är jag mest sugen på de här:

- Edith Piafs "La vie en rose" (Tänker på den romantiska slutscenen i filmen "French kiss" med Meg Ryan)
    - Fjäriln vingad syns på haga (Vi gifter oss förvisso inte på haga i stockholm, men däremot i Hagakyrkan)
    - Highland Cathedral kanske funkar på orgel? Vi firade vår mysigaste semester hittills i Skottland. Har inte råd att anlita en säckpipsorkester tyvärr.

Blir intressant att höra vad kärleken tycker! =)

• Gwennie
    MrsT2011 skrev 2011-03-23 11:29:33 följande:
    Herregud vad jag har udda smak, har inte konsulterat blivande mannen ännu men just nu är jag mest sugen på de här:

- Edith Piafs "La vie en rose" (Tänker på den romantiska slutscenen i filmen "French kiss" med Meg Ryan)
    - Fjäriln vingad syns på haga (Vi gifter oss förvisso inte på haga i stockholm, men däremot i Hagakyrkan)
    - Highland Cathedral kanske funkar på orgel? Vi firade vår mysigaste semester hittills i Skottland. Har inte råd att anlita en säckpipsorkester tyvärr.

Blir intressant att höra vad kärleken tycker! =)
    Jag jobbar på att få in Highland cathedral även jag av samma anledning som du, men det finns ingen orgel i kyrkan och jag lär aldrig få min blivande att gå med på säckpipa... Den är dock väldigt fin på piano, så kanske kanske...
  • MrsT2011

Nej NU tjejer, tror jag att jag har hittat DEN sången som passar perfekt! Håller tummarna att blivande mannen ska hålla med mig!

Jag talar om sommarsången "All världen nu sig gläder", den är glad, lite mer upptempo än "den första gång jag såg dig" och lagom "taktfast" att gå till, samtidigt som den har en vacker svensk text som hyllar sommaren och naturen.
    Lite samma tema som utgångsmusiken, typ "ljuvlig sommartid", så det känns som ett passande val!

Ni som hört sången, vad tror ni om detta??

• oktbröllop

Vi gick in till What a wonderful world (L Armstrong) som en kompis till mig spelade på trupet med komp på flygel. Det var helt fantastiskt! Vet inte hur den låter på flygel men kan tänka mig att det inte är helt tokigt! Blev inte sådär tokhögtidligt och alla gästerna såg väldigt glada ut! :)
    Som utgångsmusik spelades All you need is love på gitarr, trumpet och bongotrumma och det satte en härlig och glad stämning på resten av dagen!! Så det är ett litet tips, väl en utgångsmarch som gör att ni lämnar lokalen/kyrkan med ett stort leende på läpparna.

Lycka till!
    /J

• Humlan66

Du kan titta på min blogg om du vill- där finns det över 200 låtar både svenska och utländska

Bara scrolla ner lite så ser du . Kanske nått passar

beabride.blogg.se/

• MrsT2011

Tack snälla ni för tipsen!

Mina förslag om sommarsånger föll inte i god jord tyvärr, sambon tyckte att det var för mycket "skolavslutning" och för lite bröllopskänsla. Det känns viktigt att vi är överens, och att han verkligen gillar det vi väljer. Jag bestämmer så mycket annat i den här planeringen...! =)

Hur förmedlar man rätt känsla? Dvs pampigt men ändå avslappnat, glatt men ändå stämningsfullt, och med tydlig anknytning till bröllop...?

Svar på tråden Förslag på ingångsmusik??