Lite frågor om DAHLIA!
Visst är det så att dahlia blommar på sensommaren?
Skulle man kunna ha det i brudbukett i mitten av augusti?
Vad finns det dahlior som är lite ljusare rosa, vit/rosa?
Kan man odla själv? Hur svårt är det?
Visst är det så att dahlia blommar på sensommaren?
Skulle man kunna ha det i brudbukett i mitten av augusti?
Vad finns det dahlior som är lite ljusare rosa, vit/rosa?
Kan man odla själv? Hur svårt är det?
gå in på denna sida: www.dahlia.se
där kan du även ställa frågor.
När det gäller snitthandeln (ifall du inte kommer att välja att odla själv) så är Dahlian en utmärkt blomma för augustibröllop och den är heller inte bland de dyrre blommorna. Den finns i många olika färger och former.
"dyrre" ska ju naturligtvis vara "dyrare", jag ber om ursäkt...
Ungefär så här ska min bukett se ut. Min florist sa att det skulle gå bra att ordna till mitt datum (30:de juli) iaf. Tycker verkligen dessa blommor är helt underbara!
Men hur är det med dahlia, är det så att om ett kronblad lossnar, så åker alla av?
Jag älskar dahlior. har fullt med den blomman i trädgården på sommaren. Finns i så många färger och former. Tycker inte alls det är svårt att planterna själv.
brukar plantera knölarna i början av maj lr lite tidigare oftast innomhus först o sen sätta ut dom. de är väldigt känsliga för frost. Förra året platerade ja några innomhus i hinkar i april o planterade ut dom i slutet av maj,början av juni. de blommade för fullt hela augusti till och med i september va de jätte fina. Ska plantera i år igen o sen ha som dekoration på borden på vårat bröllop. Vi gifter oss i början av september.