• Pinkgrape

Lite frågor om DAHLIA!

Visst är det så att dahlia blommar på sensommaren?
    Skulle man kunna ha det i brudbukett i mitten av augusti?

Vad finns det dahlior som är lite ljusare rosa, vit/rosa?

Kan man odla själv? Hur svårt är det?

• Svar på tråden Lite frågor om DAHLIA!
  • passionsblomman

När det gäller snitthandeln (ifall du inte kommer att välja att odla själv) så är Dahlian en utmärkt blomma för augustibröllop och den är heller inte bland de dyrre blommorna. Den finns i många olika färger och former.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-03-19 12:48:56 följande:
    När det gäller snitthandeln (ifall du inte kommer att välja att odla själv) så är Dahlian en utmärkt blomma för augustibröllop och den är heller inte bland de dyrre blommorna. Den finns i många olika färger och former.
    Okej, det låter ju alldeles utmärkt :)
  • passionsblomman

"dyrre" ska ju naturligtvis vara "dyrare", jag ber om ursäkt...Skäms

• Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-03-19 18:37:24 följande:
    "dyrre" ska ju naturligtvis vara "dyrare", jag ber om ursäkt...Skäms
    Haha ja, jag märkte inte ens det. Läste "dyrare" ändå :P
  • Amejuli

Ungefär så här ska min bukett se ut. Min florist sa att det skulle gå bra att ordna till mitt datum (30:de juli) iaf. Tycker verkligen dessa blommor är helt underbara!

• Pinova
    Amejuli skrev 2011-03-25 00:22:58 följande:
    Ungefär så här ska min bukett se ut. Min florist sa att det skulle gå bra att ordna till mitt datum (30:de juli) iaf. Tycker verkligen dessa blommor är helt underbara!

Superfin bukett!

Jag som först tänkte på ranunkler och tulpaner (fast jag ska gifta mig i oktober Cool) har fastnat ordenligt för dahlian och det passar ju mycket bättre säsongsmässigt!

Jag funderar på att ha en bukett med bara dahlior i olika varianter.
  • IdaPierre

Jag älskar dahlior. har fullt med den blomman i trädgården på sommaren. Finns i så många färger och former. Tycker inte alls det är svårt att planterna själv.
    brukar plantera knölarna i början av maj lr lite tidigare oftast innomhus först o sen sätta ut dom. de är väldigt känsliga för frost. Förra året platerade ja några innomhus i hinkar i april o planterade ut dom i slutet av maj,början av juni. de blommade för fullt hela augusti till och med i september va de jätte fina. Ska plantera i år igen o sen ha som dekoration på borden på vårat bröllop. Vi gifter oss i början av september.

• Pinkgrape
    IdaPierre skrev 2011-03-26 19:12:41 följande:
    Jag älskar dahlior. har fullt med den blomman i trädgården på sommaren. Finns i så många färger och former. Tycker inte alls det är svårt att planterna själv.
    brukar plantera knölarna i början av maj lr lite tidigare oftast innomhus först o sen sätta ut dom. de är väldigt känsliga för frost. Förra året platerade ja några innomhus i hinkar i april o planterade ut dom i slutet av maj,början av juni. de blommade för fullt hela augusti till och med i september va de jätte fina. Ska plantera i år igen o sen ha som dekoration på borden på vårat bröllop. Vi gifter oss i början av september.
    Okej, då kanske man skulle försöka våga sig på det då :)
  • IdaPierre
    Pinkgrape skrev 2011-03-26 21:23:02 följande:
    Okej, då kanske man skulle försöka våga sig på det då :)
    ja de tycker ja verkligen du ska göra :)
    Jag köpte hem knölar för en vecka sen så snart ska ja plantera i hinkar igen :) Men låt de inte stå för ljust de gjorde ja förra året o då växte de iväg o blev jätte långa o spinkiga men väl ute i rabatten blev de jätte kraftiga
Svar på tråden Lite frågor om DAHLIA!