• MeahJ

    Tärna/tärnor

    Är det ett måste att ha tärna?

    Min m2b kommer att ha sin bror som marsalk.
    Men jag vet inte hur jag ska göra ang. tärna.
    Jag har 1 syster och 3 vänner som står mig väldigt nära om hjärtat.
    Min syster har sagt att hon absolut inte vill vara tärna den dag jag kommer att gifta mig.
    Det respekterar jag fullt ut, då jag vet hur blyg och obekväm hon skulle vara i en sån situation.
    Men jag vill inte ha 3 tärnor då vi kommer att ha ett mindre bröllop, och jag vill inte välja bara en eller två av dem.

    Kan man skippa att ha tärnor?
    För min del är jag hellre utan tärna.

  • Svar på tråden Tärna/tärnor
  • Semlorna

    Ska inte ha tärna. Gör det som känns bäst helt enkelt för det finns inga måsten.

  • my heart

    jag tog en av mina närmaste vännor... vet att det är svårt... att välja.
    Vill gärna ha någon med mig under dagen som gör mig avslappnad, lite skratt, eller extra skartt skadar inte! jag vet därimot inte vad jag ska så för, för henne??? 

  • Salat

    Du måste inte ha tärna, det viktigaste är att ni har två vittnen! Solig

  • GnuGS

    Förstår hur du känner/tänker, jag ville inte heller ha någon tärna. Tyckte det kändes överflödigt och tyckte det kunde räcka med näbb-barnen (à la Victoria...). Dessutom fanns ingen enskild, given. Min plan var att istället be några väninnor vara med om hår och sminkning och som allmänt stöd under förberedelserna.
    Men M2B var dock väldigt bestämd över att han ville ha tre marskalkar, och att det då även måste vara tre tärnor. Så till sist föll jag till föga.
    Det blev väldigt tidsödande, eftersom jag inte ville fråga per telefon utan genom personliga möten, och två av tärnorna valde efter en betänkevecka att tacka nej (p g a graviditet m m) så det var fem personer jag skulle gå igenom mina tankar om uppdraget för. Tog ett par veckor innan allt var klart...
    Dessutom känns det jobbigt med att det blir ett indirekt krav på dem att klä sig på ett visst vis, frisörbokning, att samordna etc. Men nu känns det ändå bra, för de tre som tackat ja är så engagerade och ser det verkligen som ett hedersuppdrag!
    Så jag är nöjd med valet att ha tärnor, trots allt. Men jag tycker att du absolut inte behöver ha någon, bara för att din M2B ska ha en marskalk. Däremot tror jag det är klokt att låta dina väninnor och din syster (eller några av dem) vara med som stöd för dig inför vigseln.

  • TheD

    Min syster kommer vara min tärna men det är det nog ingen som blir förvånad över då vi är bästa vänner! Hjärta

  • Chicita

    Det finns inga måsten när det gäller tärnor. Du gör som du vill.
    Om jag var i samma sits som dig och ville ha 1-2 tärnor så hade jag nog satt mig ner med alla tre och berättat att jag skulle gifta mig, och att jag tycker lika bra om dom alla tre, men att jag måste välja en eller kanske två av dom som tärnor eftersom det ska vara ett litet och intimt bröllop. Och frågat om det var någon av dom som kände att det inte skulle vara så roligt uppdrag. Och som gärna stod över.
    Jag skulle nog också sagt att jag gärna ville ha med alla tre i planering och att bolla idéer och annat med och verkligen trycka på att jag hellre är utan tärnor helt än att välja bort och såra bara en av dom.
    Men jag vet ju inte vilket förhållande du har till dina vänner. Och hur raka ni är mot varandra.
    En sån sak kan ju också såra. Men har man ett vän-förhållande där man alltid varit öppna och ärliga och gått rakt på sak med varandra så känns det för mig som att det är bästa sättet...

    Känn efter hur du verkligen vill ha det.
    Vill du väldigt gärna ha en eller två tärnor så tycker jag att du ska prata med dina vänner.
    Om du inte tycker att du behöver någon och bara skulle ha det "för att man ska ha det" så kan du ju prata med dom ändå och säga att du inte vill välja bland dom, så det blir inga tärnor för dig. Men att du uppskattar om dom ändå vill vara en del av din stora dag. Kanske följa med dig till frisör/ smink eller hur du nu gör...

  • Emblas Mamma

    Hade jag haft det som du så hade jag kanske inte heller haft tärnor,
    svårt att välja om ni står varandra lika nära!
    Men om det är så att en av vännerna är närmare, ni kanske har känt varandra längst eller har något annat gemensamt som inte de andra har - så kanske du kan ta henne och förklara att varför och att du bara kan ha en?

    Känns bättr att ta en i så fall, så två blir utan uppgift.
    skulle kännas hemskt om du valde två och sen fick en vara utan helt..

    :)


Svar på tråden Tärna/tärnor