• Kiwiplay

Hjälp med tårta i Helsingborg!

Hej

Skulle vilja ha förslag på bra ställe som man kan köpa bröllopstårta på i Helsingborg eller runt om. Vi funderar på att ha helt vanliga tårtor, gärna mousse, för att hålla nere priset. Det hade även varit super bra om de kör ut och lämnar tårtorna.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hjälp med tårta i Helsingborg!
  • Melóra

En kvinna som heter Helena Esse och finns i Glumslöv, söder om Helsingborg, bakar superfina tårtor; har även hört från annat håll att hon skall vara jätteduktig Glad

vanilja.se/index.html

• annicka

Jag träffade Helena Esse på bröllopsmässan i Hbg i vintras. Hon är fantastiskt duktig på det hon gör, men jag skulle aldrig lägga de pengarna på en tårta. En tårta i tre våningar för 40-50 personer skulle kosta 55 kronor biten PLUS dekorationer för 800-900 kronor. Alldeles för dyrt enligt mig.

Jag har varit i kontakt med en annan Helsingborgskvinna, Anki på Mors Kakeri (www.morskakeri.se). Hon är åxå riktigt duktig på tårtor och ligger bättre i pris - nu minns jag inte exakt, men jag tror att det var 40 eller 45 kronor biten där och då ingick dekorationerna.

Nu kommer inte jag att anlita någon av dem eftersom jag och min fästman kommer att gifta oss i mina hemtrakter i Värmland (även om vi är Helsingborgsbor nu). Vi har valt en budgetvariant från Coop som kostar ca 20 kronor biten. Då är det vanlig operatårta med lite extra dekorationer bara. Tårtan är inte det viktigaste för oss och därför väljer vi att lägga lite mindre krut där.

• Kiwiplay

Hej!

Tack för er hjälp.

Men vi hade nog tänkt oss lite billigare. Typ köpa vanliga 12-14 bitars tårtor. Självklart förstår jag att det kostar en slant att få en bröllopstårta, men vi väljer att lägga pengarna på annat och nöjer oss med vanliga "kalas tårtor"

• annicka

Som sagt, vi väljer åxå en billigare variant uppe i Karlstad, då vi upplever att andra saker är av större vikt för oss. Mitt tips till dig om du vill ha en "vanlig" tårta till bra pris är att kolla med de stora butikerna - Citygross, ICA, Coop osv. Jag tror att de kan hålla betydligt lägre priser än konditorier som arbetar i mindre skala. Utkörning har jag dock ingen koll på.

Svar på tråden Hjälp med tårta i Helsingborg!