• 090520 1

Förlovningsring budget eller det man vill ha?

Hej på er!
    Jag och min kille har pratat om förlovning jättelänge men kommer alltid nåt emellan, nu har jag blivit gravid och det känns jätteroligt, men genast så känns inte ringen lika viktig, tyvärr.

Jag ville ha en enstensring förut, nu känner jag att jag hellre lägger pengar på annat typ barnvagn och sådant, har inte lust att ge 10 000 för en ring.

Hur har ni gjort?

jag såg en jättevacker med swarovski kristaller, men frågan är hur håller det? och blir det nästan lika fint som diamanter? är det fint länge?

kan ju köpa en sån och sedan byta ut till riktiga diamanter?

någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Förlovningsring budget eller det man vill ha?
  • Emblas Mamma

En barnvagn kostar självklart inte så mycket! köp en fin Emmaljunga för 4000 kr dom är underbara!

Jag tycker dock inte ni ska slarva med att köpa en billig vagn istället för ring,
    för jag hade själv en URusel vagn i början då jag inte hade råd med annat,
    det ångrade jag ordentligt sen för jag hatade vagnen under 2 år och köpte sedan en Emmaljunga som jag älskade.
    Hade jag bara lagt någon tusenöapp mer från början hade det inte behövt vara så irriterande varje dag--

Så ja - vagnen är otroligt viktig det kan jag försäkra!

men ringen är ju med viktig - men det viktigaste är ju att man har RÅD - och varför inte bara köpa en ring och sätta i en sten SEN isåfall?
    Jag hade INTE prioriterat en ring framför en barnvagn när jag ändå vetat att jag kommer att kunna ha råd med en sten, eller äkta sten lite senare bara.

På så sätt får ni ju båda två!

Sen är det inte bara vagn som kostar med barn, så spar på pengarna lite i alla fall tycker jag :)

• prinsessanogrodan

Jag tycjer att ni ska köpa en slät ring nu, köp en som det går att sätta stenar i vid ett senare tillfälle (alltså en ring som inte för tunn). En säker och bra barnvagn kan ni hitta begagnat på typ Blocket. Så sparar ni in lite både på vagn och ring. När ni gifter er kan du kanske välja en solitärring och om du vill ha solitären längst in på fingret så är det bara att byta plats.

• Lumys

Jag hade definitivt också sparat in lite på ringen nu till förmån för annat som bäbisen kommer behöva. Hade köpt en enkel silverring och sedan sparat till att ha en lyxigare vigselring.

• Gunde

Jag hade köpt en billig vagn, för det är sjukt onödigt med nya vagnar. Nyvärdet sjunker direkt (om man vill sälja den vidare sedan) och många av de nyare vagnarna är väldigt mycket osmidigare än äldre. Har testkört flera, och mina favoriter i smidighet (plocka in och ur bil, lyfta själv upp på tåg och liknande) och köregenskaper (snömodd, springa till bussen etc) är definitivt de som är tillverkade innan 1999.

Ring tycker jag är bäst att köpa både vigsel och förlovning samtidigt. Lättare att välja som passar ihop och inte göra felköp. Om ni inte vill köpa en dyrare ring nu (som du vill ha hela livet) så köp provisoriska förlovningsringar i silver eller titan som ni sedan kan byta ut mot de riktiga vid bröllopet. 

• AnnaHjärtaChristian

Köp en slät ring, och senare en ring med sten som vigsel ring. Släta ringar behöver inte kosta så mkt.

Köp en begagnad bugaboo vagn. så har du en kanon vagn till barnet är helt vagnfri. Jag lovar!! Kanon vagn som passar i ALLA lägen!

Lycka till!

• mani

Det är du som bestämmer vilken ring du vill ha och om du vill spendera pengarna på vagn så låter det superbra. Finns ju massa fina ringar som inte alls behöver kosta en förmögenhet. min kostade runt 1500 kr, en enkel slätring med liten diamant i den. supernöjd med den, lycka till med ringen

• Höstbröllop 2011

Vi förlovade oss i maj -09 och har sen dess haft enkla, släta silverringar som vi graverat. Nu gifter vi oss i september och ska köpa tre ringar i vitguld. Detta gjorde vi för att vi helt enkelt inte hade råd med de ringarna vi ville ha förut. Visst, vi skulle kunna ha köpt 2 tunna ringar i rött guld för en billig peng på typ Guldfynd men eftersom vi ville ha vitguld så passade silver mycket bättre för oss. Hade inte behövt gravera dem men det gjorde vi för känslans skull, det känns ju mer som "riktiga" ringar då.

Jag är idag väldigt nöjd med att vi gjorde så eftersom att vi nu kan välja min vigselring och helt och hållet utgå från den när vi väljer de nya förlovningsringarna. Det blir alltså lättare att matcha dem nu. Dessutom känns det roligt att få helt nya och fräscha ringar till bröllopet (vi kommer bära våra silverringar ända fram till vigseln).

Ang. barnvagn så har vi en Emmaljunga City Ozone, en av deras nyare vagnar och den är KANON!!! Den väger 10-11 kg (beroende på om du har ligg- eller sittdel i) och är verkligen SUPERLÄTT att köra. Kollade på X antal vagnar under min graviditet men när jag hittade denna, ca 1 månad innan vår dotter kom, så var det kärlek vid första ögonkastet! Eftersom jag har ledbesvär och alltid ont i kroppen så var det ett krav från min sida att vagnen skulle vara lätt och smidig men samtidigt hålla bra kvalitet. Vi har dessutom en mindre kombi-bil och en hundbur som ska få plats bredvid vagnen i bagaget så det var mycket som skulle stämma innan vi kunde hitta rätt vagn för oss. Jag rekommenderar iaf denna vagnen skarpt! Om du bor i närheten av Malmö kan du dessutom få den med ca 3000 kr (!) rabatt på "Barnaffär G-knapp", där vi köpte den. Där kostar den på kampanj endast 4900 kr.

Så, kort och gott, hade det varit jag så hade jag köpt silverringar alt. billiga röda guldringar för att sen byta ut dem helt när bröllopet stundar och lagt pengarna på en rejäl vagn istället. Jag kan LOVA dej att det är värt varenda krona att ha en vagn som du är nöjd med, finns få saker som kan göra en så irriterad som en osmidig vagn, tycker jag Skrattande För mej är det iaf självklart att barnet kommer först framför ringen för den kan du, som sagt, alltid uppgradera senare - det viktigaste är väl ändå att det sitter en ring på fingret som en symbol för er kärlek? Så resonerade vi i alla fall. LYCKA TILL! Det är underbart att bli förälder Hjärta

• Höstdröm2010

Istället för barnvagn tycker jag du ska köpa en bärsjal som minskar antalet skriktimmar markant så håller äktenskapet säkert längre och du får ÄNNU mer glädje av din dröm-ring. Gäller att optimera =)

• shakynose

Jag skulle inte prioritera diamanter framför barnvagn. Andrahandsvärdet på diamanter är inte heller så mycket att hurra för, faktiskt. Guld däremot verkar vara en investering...

Även om man inte behöver köpa vagn för 12 tusen, så finns det ju annat som man kan behöva pengar till när man får bebis. Jag skulle tagit en billigare ring, och skaffa fetestenen sedan när man definitivt har råd.

• 11juni2011
    shakynose skrev 2011-03-13 10:47:52 följande:
    Jag skulle inte prioritera diamanter framför barnvagn. Andrahandsvärdet på diamanter är inte heller så mycket att hurra för, faktiskt. Guld däremot verkar vara en investering...

Även om man inte behöver köpa vagn för 12 tusen, så finns det ju annat som man kan behöva pengar till när man får bebis. Jag skulle tagit en billigare ring, och skaffa fetestenen sedan när man definitivt har råd.
    Så sant! Bra skrivet!
  • majflicka
    shakynose skrev 2011-03-13 10:47:52 följande:
    Håller med! Ni kommer behöva mkt till barnet och ska absolut inte snåla på vagnen el annat med det vill jag dock säga att jag rekommenderar alla att köpa begagnad vagn men det blir ju dyrt med alla grejerna för det. Personligen hade jag inte skaffat silverring el "fejksten" utan vanlig slät guldring och sparat ihop till min framtida ring om det var viktigt för mig.
  • shakynose

En slät guldring kan man ju även lämna in som delbetalning till guldsmeden när man senare skaffar drömringen, så man förlorar ju inte så mkt på det heller. Så det är absolut ett smart tips!

Själv har jag en av silver och koppar, min drömring råkar vara en budgetvariant... Skäms

majflicka skrev 2011-03-13 11:53:11 följande:
    Håller med! Ni kommer behöva mkt till barnet och ska absolut inte snåla på vagnen el annat med det vill jag dock säga att jag rekommenderar alla att köpa begagnad vagn men det blir ju dyrt med alla grejerna för det. Personligen hade jag inte skaffat silverring el "fejksten" utan vanlig slät guldring och sparat ihop till min framtida ring om det var viktigt för mig.
  • Emblas Mamma

fast silver är då jättesnyggt tycker jag :)
    Glänser mycket vackrare än vitguld!

Jag ångrar nästan att jag inte tog silver :/ Det enda är ju alt det slits snabbare..
    men annars är dom finare i färgen!! :)

• ssam
    Höstdröm2010 skrev 2011-03-13 10:21:31 följande:
    Istället för barnvagn tycker jag du ska köpa en bärsjal som minskar antalet skriktimmar markant så håller äktenskapet säkert längre och du får ÄNNU mer glädje av din dröm-ring. Gäller att optimera =)
    håller med!
  • Debe
    090520 1 skrev 2011-03-12 15:06:08 följande:
    Hej på er!
    Jag och min kille har pratat om förlovning jättelänge men kommer alltid nåt emellan, nu har jag blivit gravid och det känns jätteroligt, men genast så känns inte ringen lika viktig, tyvärr.

Jag ville ha en enstensring förut, nu känner jag att jag hellre lägger pengar på annat typ barnvagn och sådant, har inte lust att ge 10 000 för en ring.

Hur har ni gjort?

jag såg en jättevacker med swarovski kristaller, men frågan är hur håller det? och blir det nästan lika fint som diamanter? är det fint länge?

kan ju köpa en sån och sedan byta ut till riktiga diamanter?

någon som har erfarenhet?

Planerar ni att gifta er snart? Jag ville ha en fiiiiin ring redan nu när vi förlovade oss och inte sen när vi gifter oss så vi (han) köpte en fin ring med flera stenar i nu och skippar en extra ring vid vigseln. Istället graverar vi in vigseldatumet sen när vi gifter oss.
  • Höstbröllop 2011
    Emblas Mamma skrev 2011-03-13 12:03:36 följande:
    fast silver är då jättesnyggt tycker jag :)
    Glänser mycket vackrare än vitguld!

Jag ångrar nästan att jag inte tog silver :/ Det enda är ju alt det slits snabbare..
    men annars är dom finare i färgen!! :)
    Ja, jag har också hört det och blivit lite osäker på om jag ska fortsätta med silver iaf... Vitguld blir tydligen lite svart som aluminium efter ett tag. Hur tycker du det funkar, hjälper det att putsa den eller blir den mörk direkt?
  • Höstbröllop 2011
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:50:30 följande:
    Ja, jag har också hört det och blivit lite osäker på om jag ska fortsätta med silver iaf... Vitguld blir tydligen lite svart som aluminium efter ett tag. Hur tycker du det funkar, hjälper det att putsa den eller blir den mörk direkt?
    Förresten är det nån som vet hur palladium fungerar, blir det också mörkare i färgen?
  • Emblas Mamma
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:51:24 följande:
    Förresten är det nån som vet hur palladium fungerar, blir det också mörkare i färgen?
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:50:30 följande:
    jag har tyvärr inte haft den så länge så jag vet inte :P
    Har bara varit förlovad sen december..

men om palladium -det tänkte jag med ha eftersom mååånga hade sagt att det är mycket finare i färgen och den ändras inte.
    Grejen är dock att palladium är ännu mer grå i färgen jämfört med vitt guld. Jag har själv fått se på palladium jämfört med vitt guld hos guldsmeden..

så hellre vitt guld för mig då jag inte vill ha gråare :)
  • Etheleglin

Vitguld mörknar inte om det är tillräckligt bra kvalité, och då innehåller 16% palladium. Tex Sandberg har en legering som är åldersbeständig som heter Swedish white. Jag har haft min något år och det märks verkligen ingen skillnad i färg.

Ska ni gifta er snart? Oavsett vilket hade mitt råd varit att köpa vigsel- och förlovningsring ihop, men att köpa de du verkligen gillar. Hellre enkla i silver nu och riktiga fina om ett tag. Det rådet önskar jag att vi hade fått innan vi förlovade oss, för vi köpte förlovningsringar som kostade en del och hittade sedan ingen bra vigselring som passade till så vi fick köpa tre nya ringar för att jag skulle kunna få det jag verkligen tyckte om.

Köp en begagnad barnvagn! Onödiga pengar att köpa en ny när det finns massor med fina vagnar betydligt billigare. 

Svar på tråden Förlovningsring budget eller det man vill ha?