• MrsT2011

Ljuslyktor till dukningen??

Jag kan inte bestämma mig och det känns som om det dyker upp nya idéer hela tiden... Ska vi ha stora glaslyktor/vaser med stora blockljus eller många små glas/lyktor med små eller stora värmeljus??

Vad har ni valt?? Visa gärna med bilder hur ni tänkt er!

• Svar på tråden Ljuslyktor till dukningen??
  • MrsT2011
    misscat81 skrev 2011-03-11 15:34:27 följande:
    Varför inte blanda både och? Dvs varva stora glaslyktor med blockljus och små med värmeljus. De senare kan man ju gärna ställa i en liten grupp. Kanske kan man dekorera dem likadant så de matchar. Så skulle jag vilja göra, men jag vet inte vart jag ska köpa de stora glaslyktorna någonstans, någon som har något tips?
    Har annars tänkt köpa ett gäng galej-lyktor på ikea och dekorera med spets och något grönt band. Och så stora glaslyktor med gröna blockljus i. Om jag inte hittar några stora lyktor så funderar jag på att varva med dessa istället:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50132569
    Dessa kan man ju dekorera genom att knyta fina band om foten, tex. Jag gillar att ha någonting på bordet med lite höjd, så blir det lite mer liv i dukningen.
    Här kan jag själv bidra med en lösning som jag funderar på! Både vasen och ljuset kostar 15 kr/st och finns på IKEA.

• brolencarlsson

Vi ska ha gröna äpplen som ljuslycktor....bara gröpa ur och sätta i ett värmeljus....tror det kan bli en kul grej...man kan ju även ha de som bordsplacering....bara skriva namnet på äpplet! :0)

• Jejkej

Vi kommer ha små ljusstakar med värmeljus, och i den där lilla hinken kommer vi ha extra ljus och tändstickor!!
  • livan86

jag tycker de kan va fräckt att hitta olika, fast i samma nyans, om man vill leta på loppisar å secondhand, de blir inte så dyrt och de finns massa snyggt och orginellt!!

• A loves A

De här ska vi ha, billga och fina! Men blev väldigt sugen på att blanda dem med urgröpta äpplen nu! , som brolencarlsson nämnde! Tack!
    Vi har cerise och grönt som färg.
  • MrsT2011

Tack och lov för mamma, har suttit tillsammans med henne och spanat på IKEAs hemsida idag! 
    Det blir de små Galej-lyktorna, till dem köper jag grön dekorsand (Florera) och ställer små vita blockljus (ej IKEA) i sanden.  

Dessa små lyktor varvas med stora gröna Florera-blockljus som jag ställer på ljusfatet Joker. Kanske fäster ståltråd med vita pärlor runt blockljusen för att liva upp ljusfaten lite.

Vi har drygt 30 gäster, dukningen kommer innehålla dessa ljus samt några skålar med blommor.

Totalkostnad för 20 små ljuslyktor och 10 blockljus-arrangemang: ca 600 kr! 

Jag är väldigt nöjd med upplägget! =) 

• VitaminA

MrsT2011- Vart har du hittat de små blockljusen?? Jag har köpt Galej och tänkte ha små vita blockljus i dom, men jag hittar inga som passar galej

• MrsT2011
    VitaminA skrev 2011-04-02 20:39:23 följande:
    MrsT2011- Vart har du hittat de små blockljusen?? Jag har köpt Galej och tänkte ha små vita blockljus i dom, men jag hittar inga som passar galej
    Saken är den att mina föräldrar bor nära ett ställe som heter Ljusfabriken, så mamma ska köpa i butiken.
    Men om jag uppfattat hemsidan rätt har de även online-försäljning!

http://www.stearinljusfabriken.se 

Sök efter produkten "ursula", det är en förpackning med fem små blockljus som kostar 42 kr, alltså ca 8 kr per ljus! 
  • Bröllop201187
    Debe skrev 2011-03-11 18:46:35 följande:
    Jag har faktiskt gjort flera ljuslyktor själv av syltburkar, honungsburkar m.m. Det blev riktigt fint! Jag har klätt dem med dekorväv (www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&...) och sen satt fina band runt kanten. Billigt och bra för nåt man kanske bara använder en gång. Och sen är det ju så kul att pyssla inför bröllopet också! :)
    På några burkar har jag ritat vårat monogram med en spritpenna, det lyser igenom sen när ljuset tänds. Jag ska försöka hitta små blockljus att ha i, så de små värmeljusen slipper brinna ut och bytas ut.

/Åsa
    Men när du klädde dom med dekorväv hur gjorde du då för att det skulle passa burken?
  • ClaraH
    MrsT2011 skrev 2011-04-03 14:34:01 följande:
    Saken är den att mina föräldrar bor nära ett ställe som heter Ljusfabriken, så mamma ska köpa i butiken.
    Men om jag uppfattat hemsidan rätt har de även online-försäljning!

www.stearinljusfabriken.se 

Sök efter produkten "ursula", det är en förpackning med fem små blockljus som kostar 42 kr, alltså ca 8 kr per ljus! 
    Tack för tipset om hemsida. Billiga blockljus såg jag.
  • Debe
    Bröllop201187 skrev 2011-04-03 14:52:07 följande:
    Men när du klädde dom med dekorväv hur gjorde du då för att det skulle passa burken?
    Jag klippte på ett ungefär sen limmade jag bara med limstift och fäste det runt burken. SEn klppte jag bara bort överflödiga kanter och fixade till
  • Debe

Ojdå jag råkade trycka på "posta" när jag skulle lägga till en bild...
    Jag fixade till kanterna och limmade sist fast dekorväven runt kanten, den knepiga biten. Det blir ju inte perfekt eftersom syltburkar har lockräfflor där (eller vad man ska kalla det..) men jag sätter band eller limmar fast prismor där så det kommer inte synas!
  • livan86
    Debe skrev 2011-04-03 19:15:05 följande:

Ojdå jag råkade trycka på "posta" när jag skulle lägga till en bild...
    Jag fixade till kanterna och limmade sist fast dekorväven runt kanten, den knepiga biten. Det blir ju inte perfekt eftersom syltburkar har lockräfflor där (eller vad man ska kalla det..) men jag sätter band eller limmar fast prismor där så det kommer inte synas!
    Snyggt.!!
    Behöver ni hjälp på festen?
  • Debe

Tack Livan86. Blir ett jättevackert sken med värmeljus i

• misscat81

Jag har också tänkt att mixa galejlyktor och större blockljus, men jag har lite svårt att beräkna hur många man ska ha av varje, vad är lagom egentligen? Vi kommer ha ca 40 gäster, och borden kommer stå i hästskoformation med 10 personer vid honnörsbordet. Hur tätt ska man ha ljusen? Jag har så svårt att visualisera det framför mig!

• livan86
    Debe skrev 2011-04-04 10:17:12 följande:
    Tack Livan86. Blir ett jättevackert sken med värmeljus i
    kan tänka mig det har gjort liknande nångång, fast då använde vi fleese typ som vi klippt ut mönster i så de sken i mellan. jätte fint det med
    Behöver ni hjälp på festen?
Svar på tråden Ljuslyktor till dukningen??