• du å ja bäjbä

    I vilken ordning går man in?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-11 12:04
    Vi gifter oss i juni.. Vi ska vigas utomhus och jag vill att min styvfar "lämnar över mig"...

    Men jag undrar.. Bestman & brudgum står ju där framme redan.. Men när kommer tärnorna, före eller efter bruden, dvs mig?

  • Svar på tråden I vilken ordning går man in?
  • Sebastiána

    Det är ju en anglosaxisk sed så allra bäst svar får du väl om du kollar en amerikansk eller brittisk sida, men vad jag vet går alla in först: brudens brides maids och brudgummens groomsmen (men din BM verkar inte ha sådan) och till slut kommer den pampiga musiken och bruden kommer in med sin far. I så fall ska dina tärnor gå först och när de kommit fram till altaret börjar du och din far gå.

  • Willowfield

    Som jag har förstått det hela.
    Går bruden in sist antingen tillsammans med tex far eller blivande make eller själv
    Enligt många sidor jag läst leder marskalkerna in tärnorna innan bruden kommer in.

    Näbbar går alltid före bruden eller brudparet, detta för att skydda för "onda" andar

    Ett annat val kan ju vara att brudgum och bestman, marksalker,... står där framme. och tärnor går in efter det kommer fanfaren :) och näbbarna går in med dig vid din fars arm...
    Många val finns det och vad jag kan hitta så är egentligen inget fel.. eftersom vi oftast blandar till det med olika traditioner.

    Tärnor kan man ha upp till 12 st. De skall hjälpa bruden under bröllopsdagen med allt och ingenting....
    Marskalker eller brudsvennar kan vara upp till 5 st. deras uppgift var/är att beskyda brudparet.
    Näbbarna skyddar som sagt för onda andar både in och ur kyrkan en gamma tradition var att barnen skulle även gå runt vagnen som brudparet åkte i samt ngt mera som jag inte minns..

     

Svar på tråden I vilken ordning går man in?