• Petra

vad ska ni bjuda på för mat?

Vi har så svårt att bestämma oss för vad vi ska bjuda på till varmrätt. Är det någon som har några bra tips? vad har ni för meny?

Vi ska inte ha buffe utan serverign vid bordet.

• Svar på tråden vad ska ni bjuda på för mat?
  • Sebastiána

Vi kan inte bestämma oss för om vi ska ha skaldjurstoast eller lax & räkbakelse till förrätt, men sen blir det grillat kött. Blir det för mastigt med lax & räkbakelse när man ska äta grillat sen?

• Sebastiána
    Chicita skrev 2011-03-11 11:37:04 följande:
    Vår meny är uppdelad i 4 serveringar. Det ställs fram skålar för varje grupp om 4 och så förser man sig ifrån dom skålarna...

Omgång 1
    Rökt fläsk i skivor
    Kryddiga bullar av kött
    Rökt fisk
    Oststavar
    Pepparrotslingon

Omgång 2
    Vetegryn i saffran
    Puré av gröna ärtor
    Späckkyckling
    Fris sås

Omgång 3 
    Honungsslungade rotfrukter
    Helstekt vildsvin (bärs in på bår och skärs upp vid bordet)
    Ostsås
    Färskost med kryddor

Omgång 4 
    Lingonpäron med messmörssås

Efteråt:
    Kaffe
    Tårta 

På borden kommer det att stå fat med bröd, nötter och lite annat småplock också 
    Helstekt vildsvin låter mumsigt! Vi kommer också att ha vildsvin, men inte helstekt.
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-11 12:14:41 följande:
    Helstekt vildsvin låter mumsigt! Vi kommer också att ha vildsvin, men inte helstekt.
    Pratade lite mer ingående med cateringfirman. Man vill ju inte riskera att det är kolbulle utanpå och rått inuti.
    Men dom köper tydligen ett helt rökt vildsvin och sen grillar dom det. Det innebär att dom inte behöver ha så varmt, eftersom det i stort sett är tillagat redan...
    Ska kanske tillägga att rökningen inte görs tills vildsvinet är som ett russin. Som rökning brukar kunna vara, utan bara upphettat tills hela vildsvinet fått rätt temperatur och sen tillsätts rök inne i rökkammaren 
  • ClaraH

Vår meny:
    Förrätt: Minivästerbottenpaj med räk- och kräftröra, parmesarnflarn och balsamicagelé
    Varmrättsbuffe: Dubbelmarinerad oxfilé med potatisgratäng och inkokt lax med kokt potatis, sås och en sallad.
    Efterrätt: Chokladpannacotta med hallongelé och chokladdekoration.

Om jag inte skulle haft varmrättsbuffé hade jag nog valt att ha enbart oxfilén ovan.

• moom

Förrätt: sparrissoppa med knaperstekt bacon
    Varmrätt: Baconinlindad kycklingfilé med rostade primörer och rödvinssås
    Dessert: Bröllopstårtan

• Lillaplopp

Först mousserande vin med canapéer 
    hummersallad med ramlöksdressing
    helstekt skånsk oxfilé med potatis timbal och grönsaker
    Chokladtårta 

• SnartFruSir
    Petra skrev 2011-03-09 22:04:07 följande:
    Hur gör du daimpannacotta?

Vi har funderat på varmrökt lax med en potatissallad (potatis, ruccola mm.) och en kall sås med mangochutney lime, ngn form av kycklingfile eller fläskfile ...alltså både fågel, fisk och kött :
    Det är min pappa som är kocken, så jag får fråga honom :) det går ju att köpa daimkulor eller att hacka daimen och liksom varva lagren med det, så jag kan tänka mig att det blir åt det hållet. Lakritsrippeln görs annars på turkisk peppar och grädde ...

Vi ska ha tårta även om vi redan har med efterrätt. Men vi ska provsmaka menyn i maj, för pappa kunde tycka att det blir för mycket. Han gör rätt stora portioner nämligen. Förrätten skulle man kunna bli mätt på bara i sig själv, så vi lurar på om vi ska be att få mindre portionen eller om vi kanske ska hoppa över efterrätt. Själv älskar jag efterrätter så vi får se hur vi gör helt enkelt.
  • Aasa81

Förrätt: Gös- och kräftterrin med löjrom och Rhode Island
    Varmrätt: Helstekt ryggbiff med rödvinsås, potatisterrin och baconlindad haricovert
    Efterrätt: Bröllopstårta

• förlovadflicka
    DALAnna skrev 2011-03-10 11:45:41 följande:

vi ska ha räkcocktail m 86% choklad  till förrätt ;) 

varmrätt: fläskfilé m grön sparris sås å grekisk potatisgratäng

till efterrätt blir de bröllopstårtan : en kladdkakebotten, en chokladsockerkaks botten m. baileysgrädde å hallon

Cool förrätt! Låter som den skulle passat mig perfekt!... Förutom att jag inte gillar räkor, hahaha :P
    Vi ska också ha kladdkakebotten i vår tårta :)  
  • mahj26

Förrätt: skaldjurscheesecake på kavring med smak av pepparrot och citron (nåt annat än pepparrot). Serveras med sallad på cocktailtomat, rödlök och ruccola. Varmrätt: Helstekt hjortfilé med mörk pepparsås, ugnsbakade rotfrukter och potatiskaka Efterrätt: ev "bara" kaffe och pralin/tryffel. Alt. Bröllopstårtan till efterrätt. Har inte provsmakat menyn än, så det är inte helt spikat..

• MLWSWY

Hej!

Vi kör på skagentoast till förrätt och till varmrätt blir de rostbiff, potatisgratäng och vanlig grönsallad. Sen kommer vi ha två olika såser och såklart bröllopstårta senare :) Vi kör ganska enkelt men de kommer bli grymt gott. Samtidigt blir de inte så dyrt, vi ska göra de själva. Eller ja gratängen köper vi från Ica´s catering :D

• DALAnna
    förlovadflicka skrev 2011-03-11 19:56:50 följande:
    Cool förrätt! Låter som den skulle passat mig perfekt!... Förutom att jag inte gillar räkor, hahaha :P
    Vi ska också ha kladdkakebotten i vår tårta :)  
    Det var en på vår fest som var allergisk mot räkor, å hon fick istället serranoskinka till.  Tror de funkade det med :)
  • ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-03-11 12:13:38 följande:
    Vi kan inte bestämma oss för om vi ska ha skaldjurstoast eller lax & räkbakelse till förrätt, men sen blir det grillat kött. Blir det för mastigt med lax & räkbakelse när man ska äta grillat sen?
    Jag tror att det beror på hur stor den är. Så anpassa bara storleken så går det nog bra.
  • Petra

Nu har vi "nästan" bestämt oss angående maten.
    Förrätt: "tre små rätter" (renklämma, västerbottenpaj och matjesillsnubbe)
    Huvudrätt: Förmodligen från buffebord. Marinerad kyckling, potatissallad beståenda av potatis, ruccola, rödlök etc. sås på gräddfil och mangochutney lime.
    Efterrätt: Pannacotta med hallon och björnbär.

Vi ska provlaga maten innan vi bestämmer oss helt :)

Svar på tråden vad ska ni bjuda på för mat?