• goding666

Hur bjuder man "rätt"?

Tycker det är lite svårt detta med hur man bjuder "rätt". Vi ska ha ett mycket litet bröllop o endast familj o några vänner kommer. I nutid har inte dessa vänner någon partner, men om någon dejtar o hon ev kan va tillsammans med honom då vid tillfället hur gör man då?
    Har inte skickat inbjudningar än o funderar på att bjuda som vi sagt, o så OM dessa då har respektive då så får dom komma senare på kvällen på typ "öppet hus"
    Nä detta är jätte svårt!
    Har ni varit i någon liknande sits?

• Svar på tråden Hur bjuder man "rätt"?
  • Cammee

Jag tycker att ett etablerat par är när man bor ihop. Sen har man märkt bland sina vänner att vissa killar är alltid med medans vissa aldrig är med. Vissa har barnsliga förhållanden och killar som inte har växt upp medans vissa har mer seriösa förhållanden vilket märks utåt. Men bor paret ihop kan man absolut inte säga nej tycker jag .

• hernameispekka
    Cammee skrev 2011-03-11 09:51:56 följande:
    Jag tycker att ett etablerat par är när man bor ihop. Sen har man märkt bland sina vänner att vissa killar är alltid med medans vissa aldrig är med. Vissa har barnsliga förhållanden och killar som inte har växt upp medans vissa har mer seriösa förhållanden vilket märks utåt. Men bor paret ihop kan man absolut inte säga nej tycker jag .
    Det kan man inte. Men bor ihop känns som en taskig regel. Tex studerande eller så kanske måste bo skilda åt. Och tex jag kommer inte bo med min m2b förrens precis innan bröllopet. Är vi som förlovade inte seriösa för att vi inte bor ihop?
  • MrsT2011
    hernameispekka skrev 2011-03-11 09:57:17 följande:
    Det kan man inte. Men bor ihop känns som en taskig regel. Tex studerande eller så kanske måste bo skilda åt. Och tex jag kommer inte bo med min m2b förrens precis innan bröllopet. Är vi som förlovade inte seriösa för att vi inte bor ihop?
    Tycker inte heller att sambo är en bra regel. Tycker det är bättre att se till hur länge paret varit tillsammans, själv anser jag att 2-3 månader är nån sorts minimum. Sen tycker jag som jag skrev tidigare att man kan väga in hur många ggr brudparet hunnit träffa denne respektive innan bröllopet. (Minst en gång, helst fler.)
  • hernameispekka
    MrsT2011 skrev 2011-03-11 10:03:32 följande:
    Tycker inte heller att sambo är en bra regel. Tycker det är bättre att se till hur länge paret varit tillsammans, själv anser jag att 2-3 månader är nån sorts minimum. Sen tycker jag som jag skrev tidigare att man kan väga in hur många ggr brudparet hunnit träffa denne respektive innan bröllopet. (Minst en gång, helst fler.)
    Jag tänker typ att när inbjudan skickas ut ska de varit tillsammans minst 3 månader. Vilket gör att när vigseln sker har de varit tillsammans ett halvår. Det känns rimligt
  • MrsT2011
    hernameispekka skrev 2011-03-11 10:04:41 följande:
    Jag tänker typ att när inbjudan skickas ut ska de varit tillsammans minst 3 månader. Vilket gör att när vigseln sker har de varit tillsammans ett halvår. Det känns rimligt
    Japp, det resonemanget kan jag hålla med om. Man kan absolut inte begära att en ny "respektive" ska få komma när paret i fråga träffats efter att inbjudan gått ut.
  • Sebastiána

Vi har bjudit några singlar och vi har tillräckligt med "luft" i gästlistan för att kunna bjuda ev partner om någon sådan dyker upp och kan tänkas vilja komma på bröllopet. Annars tycker jag inte att man behöver bjuda respektive där inte relationen anses etablerad om man inte väldigt gärna vill.

• hernameispekka
    Sebastiána skrev 2011-03-11 10:10:34 följande:
    Vi har bjudit några singlar och vi har tillräckligt med "luft" i gästlistan för att kunna bjuda ev partner om någon sådan dyker upp och kan tänkas vilja komma på bröllopet. Annars tycker jag inte att man behöver bjuda respektive där inte relationen anses etablerad om man inte väldigt gärna vill.
    Det är ju också skillnaden. Vi är unga och de flesta på vår lista är singlar/kan hinna byta partner :P det gör att man nog måste sätta en gräns för att inte öka antalet med 50% :P
  • Sebastiána
    hernameispekka skrev 2011-03-11 10:15:15 följande:
    Det är ju också skillnaden. Vi är unga och de flesta på vår lista är singlar/kan hinna byta partner :P det gör att man nog måste sätta en gräns för att inte öka antalet med 50% :P
    Precis. Så hade vi också gjort. Nu är vi bland de sista i våra respektive vänkretsar som stadgar oss, annars hade vi valt att bjuda de respektive som fanns när inbjudan skickas ut. Om någon hinner träffa någon ett par månader innan bröllopet brukar man inte räkna det som ett etablerat par direkt.
  • 1700tal
    Sebastiána skrev 2011-03-11 10:10:34 följande:
    Så gör vi oxå. Vi har begränsade platser i festlokalen men vi "sparar" ett par platser till ev nya partners till våra kompisar. Man får ju bedöma från fall till fall. Vi har både långtidssinglar i kompiskretsen och om någon av de skulle träffa någon skulle det säkert vara allvar för dem. Sen har vi såna som dejtar mer flitigt och som inte nödvändigtvis ser en framtid med den de dejtar för tillfället. Men när det är dags för att skicka inbjudningar får vi höra med dem vid de tycker och känner innan gästlistan fastställs. Vi är ju trots allt kompisar av en anledning och vill varandras bästa utan att såra varann. Den ev konversationen är bäst att klara av innan så man vet var man står. Då kan även kompisarna ta med våra begränsade platser i beräkningarna, de vet festens och vår ekonomis förutsättningar redan innan liksom. Men är de singlar när inbjudningarna går ut så skulle de nog inte heller räkna med att ta med någon "nykomling" när bröllopet närmar sig. Och skulle de träffa någon nära inpå och det blir seriöst snabbt, så LPP = löses på plats...
  • Cammee
    hernameispekka skrev 2011-03-11 09:57:17 följande:
    Men i min vänskapskrets kan man nog ändå räkna efter de som bor ihop.
    Vi är unga, nästan ingen av mina vänner har inte ens flyttat hemifrån, och dom har inga jobb så dom lär inte göra det på ett tag heller. Har ex en vän som jag ska bjuda. jag gick i samma klass som hennes pojkvän och dom har varit tillsammans från och till i många år. Men egentligen är dom inte speciellt seriösa. Han håller på lite med drogor och liknande och jag vill absolut inte ha honom där. Så jag skiter fullständigt i om dom har varit tillsammans länge i det fallet.  Sen dom andra vännerna har mest sånna som bytar killar eller aldrig hinner bli seriösa innan det tar slut. De enda i min krets som har seriösa förhållande är de dom bor ihop så därför utgår jag efter det.
  • MrsT2011
    Cammee skrev 2011-03-11 10:37:35 följande:
    Men i min vänskapskrets kan man nog ändå räkna efter de som bor ihop.
    Vi är unga, nästan ingen av mina vänner har inte ens flyttat hemifrån, och dom har inga jobb så dom lär inte göra det på ett tag heller. Har ex en vän som jag ska bjuda. jag gick i samma klass som hennes pojkvän och dom har varit tillsammans från och till i många år. Men egentligen är dom inte speciellt seriösa. Han håller på lite med drogor och liknande och jag vill absolut inte ha honom där. Så jag skiter fullständigt i om dom har varit tillsammans länge i det fallet.  Sen dom andra vännerna har mest sånna som bytar killar eller aldrig hinner bli seriösa innan det tar slut. De enda i min krets som har seriösa förhållande är de dom bor ihop så därför utgår jag efter det.
    Det där med att man inte vill ha någons respektive på bröllopet är verkligen skitjobbigt. En vän till mig gjorde misstaget att bara bjuda "ena halvan av ett etablerat par" just för att sambon är en gräslig typ som saknar social kompetens. Hon fick bittert ångra denna inbjudan då tjejen blev sjukt ledsen och sa upp vänskapen. Hade varit smidigare att inte bjuda denna tjej till bröllopet alls... Det hade nog varit lättare att komma över. Jag har också dåligt samvete för denna händelsed å jag "drev på" brudparet och envist hävdade att de bara ska bjuda folk de verkligen vill ha där...
Svar på tråden Hur bjuder man "rätt"?