• Å och D

    Längd på brudtärnans klänning? Betalar ni?

    Om jag har en hellång klänning, finns någon kotym på hur lång hennes ska vara? Betalar ni tärnans klänning?

  • Svar på tråden Längd på brudtärnans klänning? Betalar ni?
  • loluna

    Min tärna ska ha en knälång klänning, som hon fick välja helt och hållet själv och betala själav.

  • Loppansson

    Mina två tärnor ska knälånga klänningar som jag och min blivande man betalar... hittade jätte fina och billiga på veromoda, så då betalar vi gärna dem.

  • Matilda Bäcker

    Min tärna ska ha en knälång klänning. Jag hade åsikter på färgen, eftersom det ska vara samma som till färgtemat, men vi tittade ut en tillsammans. Vi betalar halva var.

  • Etheleglin

    Tärnan följer klädkoden för övriga gäster, så beroende på vilken klädkod ni satt får hon olika längd.

    Min tärna kommer ha ankellång klänning (så att skorna syns alltså) och hon betalar själv eftersom hon väljer själv. Hon fick två möjliga färger av oss där alla nyanser av dessa var okej, därutöver ställer vi inga krav.

  • Helena Mikael

    Min tärnas klänning slutar ovanför knät.
    Vi har inte följt några som helst "regler" utan gör som vi vill ha det.

    Hon fick välja färg & modell helt själv som jag betalar.
    Jag vill inte köpa en klänning hon dels inte känner sig bekväm i och dels är i en färg hon inte tycker om.
    Så hon valde och jag betalar, vill att hon ska kunna använda den fler gånger.

  • MrsT2011

    Jag tycker att kutymen spelar mindre roll, det viktigaste är att bruden och tärnan kan enas om färg, längd och modell som båda gillar. Betalning tycker jag beror på respektive tjejs ekonomi, samt hur höga krav man har som blivande brud.

    När jag var tärna betalade jag min klänning själv, jag har en betydligt högre lön. Bruden önskade en lång klänning som matchade färgtemat, vi satte en budget på max 1500 kr. Jag hade tur och hittade en balklänning för 1200 kr på blocket.

    Nu ska samma tjej vara tärna på mitt bröllop, och av olika anledningar har hennes ekonomi försämrats. Alltså vill jag inte kräva att hon också köper själv, men jag är heller inte jättesugen på att lägga en massa pengar på hennes klänning eftersom jag köpte min tärnklänning själv.

    Lösningen är briljant: Hon lånar en av mina festklänningar, samt ett smyckeset som passar till. Klänningen är endast använt vid tre olika bröllop som jag varit gäst på, känns som en lustig detalj och extra roligt för både henne och mig. Det är en enkel men hellång klänning som passar perfekt till min långa klänning och huvudblomman i brudbuketten (min favoritblomma).

  • Chicita

    Vi har satt århundrade (medeltidsbröllop ju *S*) och att det ska vara något grönt i den. Sen får tärnan välja helt själv modell, färg, utsmyckning mm...
    Vi har erbjudit dom ett bidrag till klänningen men dom har tackat nej.
    Så då köpte vi halsband åt dom istället + örhängen till ena tärnan som gör lite extra mycket...

    Tänkte att vi skulle gå på sminkkonsultation på Makeupstore tillsammans också. Och det betalar ju givetvis jag Glad 

  • Humlan66

    Mina 2 har hel lång och vi betalar, dessutom har jag köpt smycken åt den båda,men dom har inte haft så mkt att säga till om när det är mitt bröllop och mina pengar ;) men dom har inte sagt så mkt-Jo den ena som är min systerdotter och nyss fyllda 18 år ;)

  • kandersson174

    Man kanske vill tänka på att matcha tärna och eventuell marskalk!? Om marskalken tycker att "mörk kostym" betyder kostym och rutig flanellskjorta så passar det kanske inte med en tärna i långklänning till det...

  • A loves A

    Min tärna ska ha en knälång klänning! Jag betalar tyget eftersom jag väljer färg och syr den!

  • S2011

    min tärna har en hellång champagnefärgad klänning.
    hon har fått välja helt själv vad hon vill ha (noll krav på längd, material, färg, snitt osv från min sida) och hon har betalat den själv. 

  • Janqvist

    Min tärna betalar sin klänning själv, väljer själv men med "smakråd" av mej! De enda ja ville va egentligen att den sku va knåkort och lila, vilket nyans som helst.

    Vi ska ha lila med vita prickar som huvudtema, å passande nog hade hon en lila klänning med vita prickar som hon köpt i en fin butik i polen, endast använd en gång! Den har till å med de rätta 50tals inspirerade snittet, helt perfekt för henne, mej, plånbok och miljö! :)

Svar på tråden Längd på brudtärnans klänning? Betalar ni?