• ItsyBitsy

    Hur gör man??? Nybörjare. :-)

    Hej! Min sambo har friat och vi har bestämt datum! 16 juli i sommar! Klockan 15:00 i byns lilla fina kyrka. Mer har vi inte planerat! Vi vill "bara" bjuda släkten, så vi blir ca 30 personer totalt. I augusti kommer vi sedan bjuda vännerna (och familjen också såklart) på grillfest i trädgården för att fira att vi gift oss.
    Men bröllopet blir alltså inte så stort och pampigt, vi vill ha det "privat" och mysigt.
    Men vi har inte bestämt vad vi ska ha för mat efteråt eller nåt sånt alls. Hur långt innan förlovar man sig?! Gör man det? Eller man kan välja att gifta sig på en gång? Ja, som ni hör så är jag inte så påläst. Vill gärna höra hur ni planerar eller har gjort!
    Ser fram emot sommaren!!!


     


     


     


     

  • Svar på tråden Hur gör man??? Nybörjare. :-)
  • teztroll
    ItsyBitsy skrev 2011-03-02 12:10:42 följande:

    Hej! Min sambo har friat och vi har bestämt datum! 16 juli i sommar! Klockan 15:00 i byns lilla fina kyrka. Mer har vi inte planerat! Vi vill "bara" bjuda släkten, så vi blir ca 30 personer totalt. I augusti kommer vi sedan bjuda vännerna (och familjen också såklart) på grillfest i trädgården för att fira att vi gift oss.
    Men bröllopet blir alltså inte så stort och pampigt, vi vill ha det "privat" och mysigt.
    Men vi har inte bestämt vad vi ska ha för mat efteråt eller nåt sånt alls. Hur långt innan förlovar man sig?! Gör man det? Eller man kan välja att gifta sig på en gång? Ja, som ni hör så är jag inte så påläst. Vill gärna höra hur ni planerar eller har gjort!
    Ser fram emot sommaren!!!


    Det roliga med förlovning och bröllop är att ni får göra precis som ni själva vill. Själv kommer jag och min m2b ha varit förlovade i 4½ år när vi gifter oss.
    Sen vet jag folk som har struntat i förlovningen också, och gift sig direkt, så gör precis som ni själva vill!
  • Semlorna

    Grattis!
    Strunt i alla måste och gör precis som ni vill. Ska ni gifta er i kyrkan behöver kvinnan en ring och så behöver ni skaffa hindersprövning. Sen gör ni precis som ni vill med fest, gäster, förlovning och annat.

  • Sebastiána
    ItsyBitsy skrev 2011-03-02 12:10:42 följande:

    Hej! Min sambo har friat och vi har bestämt datum! 16 juli i sommar! Klockan 15:00 i byns lilla fina kyrka. Mer har vi inte planerat! Vi vill "bara" bjuda släkten, så vi blir ca 30 personer totalt. I augusti kommer vi sedan bjuda vännerna (och familjen också såklart) på grillfest i trädgården för att fira att vi gift oss.
    Men bröllopet blir alltså inte så stort och pampigt, vi vill ha det "privat" och mysigt.
    Men vi har inte bestämt vad vi ska ha för mat efteråt eller nåt sånt alls. Hur långt innan förlovar man sig?! Gör man det? Eller man kan välja att gifta sig på en gång? Ja, som ni hör så är jag inte så påläst. Vill gärna höra hur ni planerar eller har gjort!
    Ser fram emot sommaren!!!


     


     


     


     


    Eftersom din sambo har friat är ni redan förlovade. Om ni vill kan ni visa det för omvärlden genom att skaffa förlovningsringar, men förlovade är ni med eller utan ringar. Man kan välja att bara ha en vigselring.
  • Chicita

    Vad kul :) 
    Grattis :D

    Som sagt ovan, förlovning är inte ett måste. Vill du ha en förlovningsring så kan det ändå vara bra att satsa på att göra det relativt snart. Så att du hinner vänja dig vid EN ring på fingret innan nästa kommer på helt enkelt ;)

    Mat efteråt... Om ni inte blir så många så kan ni ju välja att ha det på en restaurang. En liten intim middag. Kanske begränsad meny men av restaurangens vanliga mat så det underlättar för dom.
    Då har du ju ingen extra kostnad för lokal heller och det brukar finnas möjlighet för de som vill att köpa en drink eller sånt på plats utan att ni måste köpa in massa sprit i förväg. 

  • soffia

    Har ni bokat någon lokal eller ska ni göra det? Isåfall kan det vara en god ide att göra det nu eftersom det kanske börjar bli tajt med tider, Vi ska gifta oss om 1 år och vi har redan bokat lokalen kyrkan tid för tårtan. Även fotografen ska bokas i veckan samt mitt hår och smink :)


    Men det bästa är att man får göra precis som man vill! Catering finns ju, eller om man orkar, göra maten själv.


    Klänning hur ska du göra med den?

  • Silverglitter

    Man gör precis som man vill!

    Förlovade är ni ju redan, i och med att han friade. Självklart är det valfritt om man vill skaffa förlovningsringar eller inte. Jag har vänner som hoppade över förlovningsringar, och bara har vigselringar. Andra vänner har två ringar var (förlovnings- och vigselringar för både henne och honom). Min sambo och jag har varsin förlovningsring, och när vi gifter oss så får jag en vigselring också. Han kommer bara ha förlovningsringen.
    Förlovningen har ju ingen juridisk betydelse, så man gör som sagt precis som man vill.

    Glöm inte skaffa blanketter för hindersprövning och eventuell namnändring.

    Som soffia säger så är det bra att boka festlokal och kyrka i tid, om ni inte redan gjort det.

  • himeko81

    Jag har en kompis som valde istället för matbjudning hade fika efter bröllopet. Så allt som behövdes var en tårta, kaffe och nån blomvas på bordet. Alla som kom var jättenöjda :D

  • Millemoj

    Grattis först och främst!

    Tycker att du ska göra precis hur du vill med ditt bröllop! Det är ju trots allt din dag!!

    Vill du ha goda tips och idéer så får du det garanterat genom att finläsa denna sidan och allt i forumet! Eller köp lite bröllopstidningar och läs/kolla i lugn och ro så får du massor av idéer och inspiration till din dag!

  • förlovadflicka
    Millemoj skrev 2011-03-02 14:07:54 följande:
    Grattis först och främst!

    Tycker att du ska göra precis hur du vill med ditt bröllop! Det är ju trots allt din dag!!

    Vill du ha goda tips och idéer så får du det garanterat genom att finläsa denna sidan och allt i forumet! Eller köp lite bröllopstidningar och läs/kolla i lugn och ro så får du massor av idéer och inspiration till din dag!
    Måste bara rätta: NI ska göra som NI vill för det är ER dag ;) 
Svar på tråden Hur gör man??? Nybörjare. :-)