• fialia

Ni som bakar bröllopstårta...

Kan man använd denna ställning till våningstårta där ställningen inte syns? Hur många bitar blir det?

/Fialia

• Svar på tråden Ni som bakar bröllopstårta...
  • FruFiddeli

Hmm.. Du har nog glömt lägga till bilden.

• Ankie och Jocke
    fialia skrev 2011-03-01 13:24:38 följande:
    Kan man använd denna ställning till våningstårta där ställningen inte syns? Hur många bitar blir det?

/Fialia
    Vart kan man få tag i en sådan??? Vill ha!!!
  • FruFiddeli

Det ser ut som en sådan ställning som är gjord för cupcakes och tror inte det går att göra som du tänkt.. Du ska nog bara ha en med en pelare i mitten om du förstår vad jag menar.

• FruFiddeli

Om det är såhär du menar, eller du menar en "riktig" våningstårta? Läste nu att du inte ville att ställningen skulle synas alls.
  • fialia

Ex

FruFiddeli skrev 2011-03-01 15:12:54 följande:
    Det ser ut som en sådan ställning som är gjord för cupcakes och tror inte det går att göra som du tänkt.. Du ska nog bara ha en med en pelare i mitten om du förstår vad jag menar.
    Misstänkte det men den hade många våningar. Jag vill ha en "riktig våningstårta", alltså att pelarna inte syns. Helst en bra ställning så att det bara behövs en pelare i mitten. Kruxet är att det måste vara många våningar.... Behöver ca 135 bitar
  • queenelin

Efter mycket surfande på nätet, när jag undersökte angående min egen tårta, har jag dragit slutsatsen att man inte använder någon ställning. Man staplar tårtorna på varandra med hjälp av blompinnar, klippta lika långa som våningen är hög, och sedan placerar man en kartonbit ovanpå bottnen och blompinnarna och ställer nästa våning ovanpå.

Amerikanska tårtor är ganska hårda, mest en botten med smörkräm eller frosting emellan. Jag kommer att göra en tårta där receptet är gjort för att bottnarna ska staplas på varandra med hallonmousse och svartvinbärsmousse på vaniljbottnar. Det blir en lite fastare tårta än vad vi svennar är vana vid, men god och en helt okej kompromiss.
    Den är dock "bara" 35 bitar (även om jag kommer att ha en sån tårta till ca 50 personer, den är ganska mäktig. Jag tror att man kan beräkna tårta ganska lågt, jag provbakade en halv sats till 18 personer och tårtan gick inte åt).

Den gick hur som helst utmärkt att skära, våning för våning med kartonbitar och pinnar emellan våningarna. Och ingen satte någon pinne i halsen.

En tårta för 135 pers, däremot, DET är en utmaning...

• fialia

Mmm, vi får väl se hur det går. har ju sett att det finns lite stabilare än blompinnar och kartong men tyckte att den dr såg perfekt ut. Jaja jag ska går kurs i att göra våningstårta om 2 veckor så jag får väl fråga då helt enkelt.

Svar på tråden Ni som bakar bröllopstårta...