• frallan

Snyggt bröllopsprogramm med liten budget!?

Jag har börjat fundera lite och skissa lite på bröllopsprogramm. Vi kommer inte ha råd att göra något storstilat, men vill ändå att dom skall bli snygga och finurliga.

Har ni några bilder eller tips på snygga och billiga alternativ till flaschiga trycksaker?

Vi kommer behöva uppemot 80 stycken så att ge sig på att skriva dem för hand eller något skulle nog driva mig till vansinne.

Vi har ingen skrivare hemma heller så det är inget alternativ... men någonstans kan man nog skriva ut utan att det blir super dyrt...

Men överös mig med bra tips har fastnat lite... gärna bilder på budget varianter som ändå är fina, personliga och gärna lite knasigt galna!!!!!!

• Svar på tråden Snyggt bröllopsprogramm med liten budget!?
  • 11juni2011

Jag behöver också tips på bröllopsprogram. Har inte en endaste liten idé som det är nu!

Skall ha 130 st, har egen skrivare visserligen men den skriver ut 1 sida i minuten haha, men den funkar iaf.
    Jag hade tänkt å skriva dom själv på datorn i word.

Hur har ni andra gjort??

Frallan: När skall ni gifta er? Det där med skrivare kan ni kanske lösa genom att skriva ut på bibliotek? Det får man göra gratis i min lilla stad!

• frallan
    11juni2011 skrev 2011-02-28 21:06:37 följande:

Jag behöver också tips på bröllopsprogram. Har inte en endaste liten idé som det är nu!

Skall ha 130 st, har egen skrivare visserligen men den skriver ut 1 sida i minuten haha, men den funkar iaf.
    Jag hade tänkt å skriva dom själv på datorn i word.

Hur har ni andra gjort??

Frallan: När skall ni gifta er? Det där med skrivare kan ni kanske lösa genom att skriva ut på bibliotek? Det får man göra gratis i min lilla stad!

Hej!
    Vi ska gifta oss 4 juni 2011 så det börjar närma sig, hihi! Är det 11 juni för er eller är det en vilseledelse för eventuella snokande släktingar

Jag tror det kostar två kronor per A4 på biblioteket här men man kanske kan smyga in på någon skola eller nåt, hehe.

Har också tänkt göra det i word... och det måste nog bli svartvitt för att hålla nere kostnaderna men kanske att man kan skriva ut det på något ljust färgat papper för att få lite färg på det hela...
  • 11juni2011
    frallan skrev 2011-02-28 21:19:52 följande:
    Hej!
    Vi ska gifta oss 4 juni 2011 så det börjar närma sig, hihi! Är det 11 juni för er eller är det en vilseledelse för eventuella snokande släktingar

Jag tror det kostar två kronor per A4 på biblioteket här men man kanske kan smyga in på någon skola eller nåt, hehe.

Har också tänkt göra det i word... och det måste nog bli svartvitt för att hålla nere kostnaderna men kanske att man kan skriva ut det på något ljust färgat papper för att få lite färg på det hela...
    Hehe 11 Juni är det dags för våran del :=)
    Det var en smart idé att skriva ut det på färgat papper! 

Jag googlade nyss på bröllopsprogram och vigselprogram och hittade några filer som det ser ut som man någon sorts mall som man kanske skulle kunna använda. Men tyvärr så har min tekniska pojkvän lyckats göra nått med datorn så jag kan inte öppna något i word/excel osv. på denna datorn. Har du googlat något själv?? Undrar om man kan skicka en länk...

Kolla om du kan öppna dom!
    http://office.microsoft.com/sv-se/templates/brollopsprogram-TC006089702.aspx
    http://hem.passagen.se/majeda/mall.htm

Här fanns massa roliga tips!
    http://brollopspyssel.blogg.se/category/festhaftebrollopsprogram.html
  • frallan
    11juni2011 skrev 2011-02-28 21:32:50 följande:
    Hehe 11 Juni är det dags för våran del :=)
    Det var en smart idé att skriva ut det på färgat papper! 

Jag googlade nyss på bröllopsprogram och vigselprogram och hittade några filer som det ser ut som man någon sorts mall som man kanske skulle kunna använda. Men tyvärr så har min tekniska pojkvän lyckats göra nått med datorn så jag kan inte öppna något i word/excel osv. på denna datorn. Har du googlat något själv?? Undrar om man kan skicka en länk...

Kolla om du kan öppna dom!
    office.microsoft.com/sv-se/templates/brollops...
    hem.passagen.se/majeda/mall.htm

Här fanns massa roliga tips!
    brollopspyssel.blogg.se/category/festhaftebro...
    Javisst massa bra länkar... kan inte öppna dom i word dock men jag kan försöka pyssla lite till och se om det går att lösa.
    Alltid bra och se vad andra har skrivit och få lite bra tips
    Jag personligen gillar nog när dom är lite mindre skira och så... ska ha lite gammaldags cirkus tema på bröllopet, men man kanske kan anpassa mallarna lite och lägga in egna loggor och sånt...
    Funderade på om man som omslag runt själva häftet kunde vika ett tårtpapper så att det blir så att säga en spets halvcirkel på framsidan och baksidan som bryter av mot det färgade pappret som sticker fram... hm det här blev ju lite rörigt men hoppas du förstår vad jag menar... fast tårtpapper kanske är dyrt, hehe.

Är lite rädd för att häftena skall kännas för mycket firma fest, men så blir det säkert inte i slutändan.

Ska gogla runt lite om en stund... postar om jag hittar något mer
  • Etheleglin

Gör egna program jag också. Skriver ut på tjockt papper, meckar lite med sidenband och voilá - riktigt snyggt! Man kan leka runt lite och testa så märker man rätt snart vad man gillar.

• 11juni2011
    frallan skrev 2011-02-28 22:20:31 följande:
    Javisst massa bra länkar... kan inte öppna dom i word dock men jag kan försöka pyssla lite till och se om det går att lösa.
    Alltid bra och se vad andra har skrivit och få lite bra tips
    Jag personligen gillar nog när dom är lite mindre skira och så... ska ha lite gammaldags cirkus tema på bröllopet, men man kanske kan anpassa mallarna lite och lägga in egna loggor och sånt...
    Funderade på om man som omslag runt själva häftet kunde vika ett tårtpapper så att det blir så att säga en spets halvcirkel på framsidan och baksidan som bryter av mot det färgade pappret som sticker fram... hm det här blev ju lite rörigt men hoppas du förstår vad jag menar... fast tårtpapper kanske är dyrt, hehe.

Är lite rädd för att häftena skall kännas för mycket firma fest, men så blir det säkert inte i slutändan.

Ska gogla runt lite om en stund... postar om jag hittar något mer
    Det där med tårtpapper låter snyggt! Har dock ingen aning vad dom kostar hehe... Annars får man väl låta några ungar klippa sånna där snöstjärnor man gjorde när man var liten, du vet när man viker pappret till en strur, sen klipper små hål, så får man en rund grej med hål i.... HAHA kanske inte den vassaste idén men....

Vi ska har vitt/Svart/rosa tema så jag kommer nog satsa på rosa fodral med "slingriga bokstäver" å blomsterrankor, och på insidan lite halvtråkigt med vita papper, relativt stor och enkel test (har en del äldre med på vår fest).
  • frallan
    11juni2011 skrev 2011-02-28 22:43:25 följande:
    Det där med tårtpapper låter snyggt! Har dock ingen aning vad dom kostar hehe... Annars får man väl låta några ungar klippa sånna där snöstjärnor man gjorde när man var liten, du vet när man viker pappret till en strur, sen klipper små hål, så får man en rund grej med hål i.... HAHA kanske inte den vassaste idén men....

Vi ska har vitt/Svart/rosa tema så jag kommer nog satsa på rosa fodral med "slingriga bokstäver" å blomsterrankor, och på insidan lite halvtråkigt med vita papper, relativt stor och enkel test (har en del äldre med på vår fest).
    Det låter fint! Du kanske kan klistra på ett svart band eller något på dom som en liten rosett med limmpistol eller något, fast jag vet ju inte riktigt hur er dukning ska se ut och så...
    Ja får gå till ett dagis och sätta dom i arbete, hehe.

Blir nog blandade olika färger på omslaget för oss, kanske ljusrosa, mintgrönt, gult och vinrött eller något så dom blir en liten färgklick på bordet. Ska kolla upp det där med tårtpapper och se om det blir hiskeligt dyrt.

Det börjar verkligen närma sig med stormsteg... och idag skickade dom min klänning från china, är så nervös att jag inte vet varken ut eller in

Har du mycket kvar att fixa med?

nu ska jag kika runt efter lite ispiration till omslag och sånt får se om jag hittar något fint....
  • frallan
    Etheleglin skrev 2011-02-28 22:28:04 följande:
    Gör egna program jag också. Skriver ut på tjockt papper, meckar lite med sidenband och voilá - riktigt snyggt! Man kan leka runt lite och testa så märker man rätt snart vad man gillar.
    Ja jag får väl känna efter lite... vet ju hur jag skulle vilja ha dom om jag fick önska men vet inte hur jag i hela friden skall lyckas med det utan att bli ruinerad på dyra utskrifter och dyrt papper, fina band och sånt...
  • solrosen

Jag tänker göra både inbjudningskort och festprogram av en tapet som jag har över hemma(silvermetallic i bra kvalitet),har provat att stryka den så att jag får två sidor att vika upp på inbjudningskortet.Nu håller jag på att titta på nån blommig tapet att täcka botten på insidan för att sedan sätta ett färgat papper över med texten på men att den blommiga blir som en ram runt om.Känns bara som att den blommiga tapeten kommer att bli dyr,hade även tänkt haft den som löpare på våra rektangulära bord vid dukningen,vi får väl se om det går att genomföra eller om jag tycker det blir för dyrt.
    Lycka till!!!

• frallan
    solrosen skrev 2011-02-28 23:15:57 följande:
    Jag tänker göra både inbjudningskort och festprogram av en tapet som jag har över hemma(silvermetallic i bra kvalitet),har provat att stryka den så att jag får två sidor att vika upp på inbjudningskortet.Nu håller jag på att titta på nån blommig tapet att täcka botten på insidan för att sedan sätta ett färgat papper över med texten på men att den blommiga blir som en ram runt om.Känns bara som att den blommiga tapeten kommer att bli dyr,hade även tänkt haft den som löpare på våra rektangulära bord vid dukningen,vi får väl se om det går att genomföra eller om jag tycker det blir för dyrt.
    Lycka till!!!
    Det låter jätte fint! Vad skall du ha för storlek på programmet? Blir det A5 eller? Lägg gärna upp bilder på prototypen när du håller på att pyssla, behöver inspiration, sitter fast fast fast
  • Moster Stina

Vi har köpt två olika tapetrullar . Snygga men billiga. Dessa tänker vi göra pärmar till festprogrammen av.
    Insidan blir kopierat på vanligt vitt papper, och allt blir sen bundet med ett sidenband, eller fiberduksband i mitten.

Jag tror att de kommer att bli en läcker dekoration på borden, och bara för ca 150 kr (för 100 personer) har vi skapat något som förhoppningsvis koms ihåg, och som inte ser ut som de vanliga snygga dyra styckespapper man kan hitta överallt.

Nu har vi dessvärre inte tillverkat dessa än. Bara inbjudningskort på samma sätt och i ärlighetens namn så tar det ju rätt mycket tid och kraft att skära till alla tapeter. Men det blir snyggt!

• Blomsterdrottningen

Satsa på ett lite tjockare papper till omslagssidan, så känns det lite lyxigare. Övriga sidor gör sig bäst på "vanligt papper", då det ofta blir mer lättläst. Tips är även att vika pappret på höjden istället för på bredden, så får du ett mer elegant format. Använd t.ex. Word och skriv i 2 spalter (sidlayout och spalter). Köp smala sidenband på rulle från t.ex. Panduro o knyt om. Färdigt.

• queenelin

På Bröllopsguidens hemsida (förlåt BT) finns det festprogram som man kan göra och sedan skriva ut. Ett jättebra verktyg, enkelt att använda!
    Och så vill jag såklart puffa för det orange-färgade festprogrammet som jag gjort mallen till och som gjorde att jag vann min vigselring i en tävling i höstas...

• queenelin

Vill bara förtydliga, man blir först medlem på Bröllopsguiden och då får man tillgång till olika verktyg, bland annat då festprogramsverktyget.

• eigollet

Det går att göra jättefina program i word. Variera typsnitt, färger på texten, infoga söta små bilder, personliga bilder osv osv.
    Vi använde oss av vanligt A4 format som veks på längden, sen gjorde jag lila gördlar i papper från Panduro runt varje program. Blev jättefint!
    Programmen tryckte sen en lokal firma ut åt oss och 60 st på 120 g papper i färg kostade 250 kr tror jag. Plus två lila ark från Panduro á 12 kr + limstift. Bra pris tycker jag!

Man kan ju också dekorera sina enkla program med stickers, paljetter, skriva för hand med glittrig penna osv osv.

Lycka till!

• frallan

Massa bra tips ju! pysslandet är ju roligt om än lite tids ödande när man skall göra så många
    Har ni några bra tips på olika online tryckerier som kan skriva ut på vanligt papper (själva innehållet inte omslaget)? Tycker jag mest hittar att man kan skriva ut på typ glossy papper eller tjockare papper och då blir det ju genast ganska dyrt... tänkte nog ha själva innehållet svartvitt för att hålla nere kostnaderna och satsa på ett fint omslag istället.
    Jag har ingen skrivare hemma tyvärr annars kunde man ju skrivit ut hemma. Stenålder... jag vet

Snälla ni som redan börjat pyssla, kan ni inte lägga upp lite inspiration till oss andra?

• Etheleglin
    frallan skrev 2011-02-28 23:04:35 följande:
    Ja jag får väl känna efter lite... vet ju hur jag skulle vilja ha dom om jag fick önska men vet inte hur jag i hela friden skall lyckas med det utan att bli ruinerad på dyra utskrifter och dyrt papper, fina band och sånt...
    Våra vigselprogram kostar ca 2,50:- och då är det tjockt papper, rosetter, sidenband osv på. Inte så farligt. Inbjudningskorten landade kanske på 15-20:- och festprogrammen på något liknande. Gör man själv så blir det inte så farligt ändå, men det tar ju massa tid. Gäller att passa på när barnet sover.
  • eigollet

Men du, har du ingen butik på din ort som säljer kontorsmaterial? Där brukar man kunna få uppkopierat/utskrivet. Vet dock inte vad det skulle kosta men....
    Sök på din ort om det finns något lokalt tryckeri som kan trycka dem. Då kan du åka dit och hämta när det är klart, för det är ofta frakten som kostar rätt mycket från online-tryckerierna.
    Lycka till!

• sunsey
    Blomsterdrottningen skrev 2011-03-01 10:41:30 följande:
    Satsa på ett lite tjockare papper till omslagssidan, så känns det lite lyxigare. Övriga sidor gör sig bäst på "vanligt papper", då det ofta blir mer lättläst. Tips är även att vika pappret på höjden istället för på bredden, så får du ett mer elegant format. Använd t.ex. Word och skriv i 2 spalter (sidlayout och spalter). Köp smala sidenband på rulle från t.ex. Panduro o knyt om. Färdigt.
    Bra tips!! Men hur häftar man ihop alla blad??
Svar på tråden Snyggt bröllopsprogramm med liten budget!?