• anerliol

Efterrätts tips?

Ska ni ha efterrätt eller endast tårta?

Har ni några tips på efterrätter som kan börberedas för ca 80 gäster?
    Pannacotta har jag koll på men det tillhör inte favoriterna, blir lätt på tok för sött...

Tar tacksamt emot förslag!

• Svar på tråden Efterrätts tips?
  • baby74

Cheesecake (glassvarianten) med hallonsås .

• Chicita

Vit chokladmousse med vaniljvodka marinerade hallon...
    En riktig höjdare :) 

Vill man göra det lite extra lyxigt så varvar man vit och mörk chokladmousse i ett glas och har lite hallon på toppen bara.

Spriten som blir över när man marinerat hallonen kan man använda till bål eller drinkar *tips*
    Och eftersom man bara marinerar en kort stund (max 30 min) så blir det inte så mycket alkohol i dom i alla fall 

• Zelmah

jag gillar inte heller sötslisk och har riktigt svårt för när det blir allt för sött.. choklad, socker, fudge o kola o sånt... ryser...

Vi kommer köra med citroncheesecake med passionstäcke. Den är sååå fräsch o god i smaken, inte alls så där söt so många ndra desserter är. Har fått mycket beröm för denna, går hem hos "alla" :) Bakas inte i ugnen får endast stelna i kylen.

www.coop.se/Recept--mat/Recept/c/citroncheesecake-med-passionsfrukt/

på bilden o i receptet här har de bärtopping oxå men det var det inte i detta receptet från början utan har tillkommit det senaste. Jag kör utan bären, det blir för många olika smakmöten tycker jag (möjligen m enbart hallon hade funkat), vill man ha nåt färskt till kan man ju servera med en halv passionsfrukt eller ringla på lite färsk passion över o lite runt om på tallriken som dekoration. Ett färsk myntablad på toppen kanske. mmm... blir sugen på denna ljuvliga cheesecake nu när jag skriver om den...

• Lindahl

Vi hade som efterrätt på vårt bröllop chokladmousse med saltlakritskross och färska hallon...den där saltlakritsen tog chokladen till nya höjder!!!

• ClaraH

Jag gillar inte heller pannacotta, men ändå så blir det en sådan för oss, men chokladpanna cotta då. Den är inte särskilt söt eftersom den bittra chokladen balanserar upp det. Vi ska också ha ca 80 gäster och jag gör all mat själv, panna cottan gör jag i två steg, hallon gelé ena dagen och panna connan dagen efter. Jag har provlagat den några gånger och kommit fram till ett bra recept nu. Du kan se den här:http://carinpeter.blogspot.com/2011/02/efterratten-klar-och-designad.html maila om du vill ha exakt recept med mina kommentarer. salstatosee@hotmail.com

• Aila

Olika slags parfait kan förberedas innan i små portinsglas och sätts i frysen.

Limeparfait toppat med marinerade jordgubbar ( t.ex. Grand Marnier/basilika marinad)
    Hallonparfait toppat med marinerade hallon (vaniljvodka) eller med passionsfrukt
    Passionsparfait toppat med färska eller marinerade hallon

Friskt och gott!

Man kan också göra olika slags mousser i portionsglas och förbereda på samma sätt.

Man behöver då någon som har koll på middagsplaneringen och ansvarar för serveringen då de måste tina upp lagomt mycket i kylen innan de serveras.

• Debe

Vi ska göra chokladmousse till 60 gäster, superenkelt, bara att lägga upp och garnera med färska hallon. Jag blev väldigt nyfiken på lakritskrosset, hur gör man det?

• Kattpoet

Mörk chokladmousse  paj med färska  hallon är inte över sött och väldigt trevligt.

• c4trin

Vi ska ha Jordgubbs chesecake och Marängcitronpaj. Detta e bra eftersom de kan göras dagen innan och sedan bara ställas ut på bröllopskvällen :)

• Hanna och Petter

Vi ska ha en god ost (primadonna) med hjortronsylt till efterrätt och sen glasscheescake (ev med citron) istället för bröllopstårta. Tycker att de blir lite mycket med något sött och sen tårta (och är inte så förtjust i tårta och cheescake är ju relativ vit så vi tyckte att de kunde funka som bröllopstårta).

• Lindahl
    Debe skrev 2011-02-27 11:57:56 följande:
    Vi ska göra chokladmousse till 60 gäster, superenkelt, bara att lägga upp och garnera med färska hallon. Jag blev väldigt nyfiken på lakritskrosset, hur gör man det?
    Saltlakritskrosset var blandat i moussen...trodde själv att det skulle ligga ovanpå men icke...men det var väldigt gott säger jag som inte egentligen är så förtjust i saltlakrits... Frågade faktiskt cateringfirman och enligt dom var det samma kross som man kan få på mjukglass...man gör moussen som vanligt, innan det läggs upp i portionsskålar så nästan vänder man ner krossen försiktigt i moussen, sen upp med det i portionsformar och ställ kallt i kylen en stund, detta för att krossen ska hinna mjukna till lite och inte vara så hård...
  • Etheleglin

Panna cotta brukar jag göra helt utan att ha något socker i alls, då blir den väldigt god och man slipper sötslibbigt. Annars kan man variera den med ex choklad som ClaraH skriver, eller genom att koka grädden ihop med tex blåbär eller hallon. Blir supergott men kräver något mer gelatin/karagenan (tänk på att vegetarianer generellt inte äter animaliskt gelatin, men att det finns vegetabiliskt gelatin eller just karagenan som är ett algextrakt som funkar likadant).

Gör man med bär i smeten blir det något mer mousse-liknande som bonus.

• Melóra

Björnbärs- och halloncheesecake

12 bitar

Botten:

200 g digestivekex

75 g smör

Fyllning:

5 gelatinblad

5 dl grädde

6 äggulor

200 g florsocker

1,5 dl mixade och passerade björnbär

500 g färskost

Topping:

5 gelatinblad

3 dl färskpressad apelsinjuice

300 g mixade och passerade hallon

Gör så här:

Botten: Krossa kexen och smält smöret. Blanda samman och tryck ut smulorna hårt i en form med löstagbara kanter. Grädda i 175 grader i cirka 5 minuter. Låt svalna.

Fyllning: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Lättvispa grädden. Vispa äggulorna och florsocker lätt och luftigt i cirka 5 minuter. Lyft upp gelatinbladen utan att krama ur dem och smält dem på låg värme i mikron tillsammans med hälften av björnbären. Vänd försiktigt ihop alla ingredienserna till en luftig smet och häll på bottnen. Ställ i kyl eller frys in. Tinar i kyl på cirka 2 timmar.

Topping: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Smält dem på låg värme i mikron tillsammans med 0,5 dl av apelsinjuicen. Blanda med hallonmixen och resten av juicen. Häll blandningen över tårtan och låt stelna i kyl i cirka 2 timmar. Dekorera med vackra bär och blommor.

• anerliol

Sitter och blir hungrig! Vilka smarriga tips!Glad cheesecake i alla format brukar gå hem hos vår omgivning!
    Får se vad det blir, kanske så enkelt som glass och färska jordgubbar?

• Chicita

Vi gjorde små chokladskålar som vi fyllde med exotisk fruktsallad och en klick whiskygrädde till en temamiddag för några år sedan.
    Den desserten blev väldigt uppskattad. Skålarna gjorde jag under veckan innan middagen och sen fyllde vi dom samma dag (men det går säkert att göra längre i förväg).
    Om ni har serveringspersonal så är det ju väldigt enkelt att bara vispa upp lite grädde och klicka ut i skålarna.
    Vi hade i ca 2 cl whisky i 5 dl grädde. men man får ju smaka sig fram...

Grädde har ju annars en tendens att återgå till flytande efter ett tag om den kommer i kontakt med fukt.
    Annars hade man kunnat klicka på det på kvällen innan eller på morgonen innan man ställer in det i kylen 

• Matilda Bäcker

Vi gör det enkelt - gammaldags vaniljglass och svenska jordgubbar :) Det är trots allt sommar när vi gifter oss och det är gott och enkelt :) För vi har tårta sen också.

Svar på tråden Efterrätts tips?