• snartf­ru
    Äldre 24 Feb 17:25
    7554 visningar
    17 svar
    17
    7554

    Gammaldags baltema

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 17:26
    Har bestämt mig för ett gammaldags maskeradtema/baltema, så söker ni lite tips vad man kan hitta på, samt om någon vet vart man kan hitta vackra ögonmasker.

  • Svar på tråden Gammaldags baltema
  • snartf­ru
    Äldre 24 Feb 17:26
    #1


    Detta är vad som gav mig inspiration för temat
  • 1700ta­l
    Äldre 24 Feb 18:16
    #2
  • snartf­ru
    Äldre 24 Feb 19:05
    #3

    Du hade verkligen koll! Då kanske du vet också om temat med ögonmask även passar män.
    Män idag är aningen mer maskulina än de förr så vet inte om de skulle uppskatta det.?

  • Oniq
    Äldre 24 Feb 19:24
    #4

    Gud vad läckert! Finns en hel del snygga masker för män också, brukar oftast gå mer mot det svarta hållet då iofs.

    Jättefränt!

    Vampire Diaries hade nyligen ett avsnitt som hette Masquerade -mååånga snygga masker där
    www.daemonstv.com/wp-content/uploads/2010/10/THE-VAMPIRE-DIARIES-Masquerade-22.jpg

  • snartf­ru
    Äldre 24 Feb 19:25
    #5

    Det avsnitten får man ladda ner, bakgrunden verkade vara gudomligt vacker också

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 24 Feb 19:26
    #6
    snartfru skrev 2011-02-24 17:26:58 följande:


    Detta är vad som gav mig inspiration för temat
    Åh, jag har en liknande mask med noter på öh... Öronen med bjällror längst ut :P Ser jättelikt ut, var har du köpt din? Köpte min för flera år sen på taxinge slott tror jag :) 
  • snartf­ru
    Äldre 24 Feb 19:28
    #7

    Den kommer faktiskt från tradera för ett bra tag sedan. Ingen aning om vartifrån den kommer från första början.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 24 Feb 19:29
    #8
    snartfru skrev 2011-02-24 19:28:06 följande:
    Den kommer faktiskt från tradera för ett bra tag sedan. Ingen aning om vartifrån den kommer från första början.
    Jaha :) Älskar verkligen såna! Särskilt den med noter, är musiker så la mina sista små slantar efter lite prutande på den då. Haha, var inte så gammal ^
  • snartf­ru
    Äldre 24 Feb 20:15
    #9

    Någon som vet vad den klassisk dansen heter som man alltid ser i 1800-tals filmer, pride and prejudice exempelvis. Tänkte ta någon variant av den som brudvals, men kommer inte på vad det kallas. (Det vill säga om den nu har ett speciellt namn).

    Hoppas någon vet vad jag pratar om även om det kanske är lite krånligt skrivet.

  • Oniq
    Äldre 24 Feb 20:25
    #10

    Annars har du ju den här drypromantiska låten:



  • Oniq
    Äldre 24 Feb 20:58
    #11

    Var tänkte ni hålla hus?

    Maskeradbal är ju som gjort för tjusigare herrgårdar och överflöd av allt ;)

    Tänkte du att gästerna ska vara kklädda på något speciellt sätt eller är det bara masker som gäller?
    Såg att Bodega hade masker i alla prisklasser
    www.bodega.se/maskerad/maskeradtillbehor/ogonmasker.html

  • snartf­ru
    Äldre 24 Feb 21:05
    #12
    Oniq skrev 2011-02-24 20:58:51 följande:
    Var tänkte ni hålla hus?

    Maskeradbal är ju som gjort för tjusigare herrgårdar och överflöd av allt ;)

    Tänkte du att gästerna ska vara kklädda på något speciellt sätt eller är det bara masker som gäller?
    Såg att Bodega hade masker i alla prisklasser
    www.bodega.se/maskerad/maskeradtillbehor/ogon...
    Vi gifter oss på Tjolöholms slott, så överflödigt bör jag kunna åstadkomma, det enda jag är orolig över är att det verkar vara lite mörka lokaler.

    De flesta gästerna har en väldigt svag ekonomi så inga krav på klädsel kommer finnas, vi tillandhåller masker, vi tänkte oss en inbjudan med fjädrar och paljetter möjligtvis. Sedan hoppas jag hitta någon instruktör, klädd tidsenligt som ska leda gästerna igenom gammaldags vals efter själva brudvalsen. Ungefär så långt har jag kommit på temat. Så har en bit kvar till ett fulländat tema.
  • MrsT20­11
    Äldre 24 Feb 21:20
    #13

    Har du sett långfilmsversionen av musikalen Fantomen på Operan? Finns en fantastisk scen mitt i filmen som föreställer en maskeradbal där ett enormt antal statister dansar nedför en svängd dubbel-trappa. Rekommenderas som inspiration!

  • Oniq
    Äldre 25 Feb 08:34
    #14
    snartfru skrev 2011-02-24 21:05:47 följande:
    Vi gifter oss på Tjolöholms slott, så överflödigt bör jag kunna åstadkomma, det enda jag är orolig över är att det verkar vara lite mörka lokaler.

    De flesta gästerna har en väldigt svag ekonomi så inga krav på klädsel kommer finnas, vi tillandhåller masker, vi tänkte oss en inbjudan med fjädrar och paljetter möjligtvis. Sedan hoppas jag hitta någon instruktör, klädd tidsenligt som ska leda gästerna igenom gammaldags vals efter själva brudvalsen. Ungefär så långt har jag kommit på temat. Så har en bit kvar till ett fulländat tema.
    Har kollat in Tjolöholm nu och:  -Oh jäklar i min låda! Avundsjuk är bara början på vad jag känner ;) Då har ni dekoren i stort sett klar! Att det är 'mörkt' är ingen nackdel med ert tema, det stämmer ju jättebra!

    Hade bara dekorerat borden sparsamt med kanske lite strutsfjädrar och gulddeltaljer.

    Skitfränt!
  • snartf­ru
    Äldre 25 Feb 10:14
    #15

    Fick en intressant ide om inbjudningkort idag, har aldrig varit mycket för vanliga kort, så jag funderar på en annorlunda "invitation in a box" med en joker som hoppar upp med själva inbjudningskortet i munnen när gästen öppnar det.

    Då skulle jag inte använda detta med de äldre, men de övriga i släkten har väldigt bra humor och ingen har dåligt hjärta så tror det skulle gå, är ju en klassiker med jokern i lådan.

    Drömmen hade varit en låda där de faktiskt skulle få vrida fram den men har ingen aning om vart man köper sådana.

    Vad tror ni, hit eller nit för gästerna?

  • Oonah
    Äldre 25 Feb 12:47
    #16

    Jag var på en liknande tillställning (inte ett bröllop) för ett par år sedan, där det delades ut masker tillgästerna då de anlände. Dessa fick vi behålla och min hänger nu på väggen. Glad



     Det var jättelyckat och gav en omedelbar pampig känsla för hela festen! Även personalen hade små, mer vanliga masker. Ett tips kan dock vara att lösa banden på något bättre sätt. Våra hade vanliga sidenband att knyta bakom huvudet, men det halkade, satt väldigt dåligt så jag gav upp till sist. Kanske något mer elastiskt skulle funka bättre? Ett gumiband, men med sidenband på utsidan så ser det lite finare ut?

    Tänk på att många av era kvinnliga gäster kommer att ha satt upp håret som gör det svårt/omöjligt att ha mask. Jag hade svinrygg vilket försvårade hela maskgrejjen. Kanske kan ni ha några som bara en pinne på sidan som man kan hålla i? 
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • snartf­ru
    Äldre 25 Feb 12:51
    #17
    Oonah skrev 2011-02-25 12:47:54 följande:
    Jag var på en liknande tillställning (inte ett bröllop) för ett par år sedan, där det delades ut masker tillgästerna då de anlände. Dessa fick vi behålla och min hänger nu på väggen. Glad


     Det var jättelyckat och gav en omedelbar pampig känsla för hela festen! Även personalen hade små, mer vanliga masker. Ett tips kan dock vara att lösa banden på något bättre sätt. Våra hade vanliga sidenband att knyta bakom huvudet, men det halkade, satt väldigt dåligt så jag gav upp till sist. Kanske något mer elastiskt skulle funka bättre? Ett gumiband, men med sidenband på utsidan så ser det lite finare ut?

    Tänk på att många av era kvinnliga gäster kommer att ha satt upp håret som gör det svårt/omöjligt att ha mask. Jag hade svinrygg vilket försvårade hela maskgrejjen. Kanske kan ni ha några som bara en pinne på sidan som man kan hålla i? 
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    Tack för tipsen! Jag kommer nog i första hand köra med pinne, men kanske avtagbart band också. Och vilken bra ide med att personalen också har det, ska jag prata med lokalen om.
Svar på tråden Gammaldags baltema