• mahj26

Vigselring till mannen? Hur gör man annars under vigseln?

Kanske en dum fråga, men en sak slog mig...

Det är bara jag som ska ha en till ring, inte min blivande man.. (Hur vanligt är det förresten att man gör så?)

Hur gör man då under vigseln...är det bara han som trär på min ring, eller ska jag sätta på hans förlovningsring, eller hur funkar det?

• Svar på tråden Vigselring till mannen? Hur gör man annars under vigseln?
  • Fårävvör

Min sambo ska inte ha någon separat vigselring, så under vigseln trär han på min ring, men han har på sin ring under hela tiden.

• mahj26

ok...tyckte att det kändes konstigt att inte få trä på honom någon ring ;)

• BlackWIngedAngel

Traditionellt sett i Sverige så är det så man har gjort och jag tror att det fortfarande är ganska många som gör på det sättet. Vi, exempelvis! :)
    Vid vigseln välsignas ringen (om ni gifter er i Svenska kyrkan), sedan trär din blivande make på den på ditt finger och that's it. Så länge han inte har någon vigselring så gör du inget motsvarande. 

• MagicBride

min mans förlovningsring "förvandlas" till vigselring strax innan vigseln då vi graverar in nytt datum så den kommer jag trä på honom under cermonin

• Tittski

Min blivande ska inte ha någon vigselring, utan då är de vanligaste sa hon i guld affären och då skriver man ett V sen datum för vigsel. sen byter ni ringar i kyrkan som vanligt bara att du trär på han sin förlovningsring och då mera även vigselring..så har vi tänkt göra =0)

• BlackWIngedAngel
    mahj26 skrev 2011-02-24 15:51:15 följande:
    ok...tyckte att det kändes konstigt att inte få trä på honom någon ring ;)
    Den föreställningen kommer nog från en del engelska/amerikanska bröllopsfilmer. Det absolut inget konstigt, men vill ni ha en annan lösning så kan ni ju välja det ganska fritt. Just ringarna är det väl ingen annan som har några synpunkter på, vad jag vet.
  • Tittski
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-24 16:10:32 följande:
    Den föreställningen kommer nog från en del engelska/amerikanska bröllopsfilmer. Det absolut inget konstigt, men vill ni ha en annan lösning så kan ni ju välja det ganska fritt. Just ringarna är det väl ingen annan som har några synpunkter på, vad jag vet.
    Ja det är nog därifrån vi har fått att min m2b ska ha ring oxå...men känns mest naturlligt att göra om förlovningsringn till vigselring......ja d måste väll va val fritt även i kyrkan el?
  • Aniara4

Som sagt, gifter ni er i kyrkan får han ju lämna ifrån sig ringen för att få den välsignad, sen får du sätta på honom den igen. Det jag tycker känns lite knasigt är att min fästman kommer att gå omkring med vigseldatumet graverat i sin förlovningsring ett tag innan. Men man vill ju samtidigt se till att lämna in den i god tid så man är säker på att hinna få tillbaka den till bröllopet!

• Tittski
    Aniara4 skrev 2011-02-24 20:30:15 följande:
    Som sagt, gifter ni er i kyrkan får han ju lämna ifrån sig ringen för att få den välsignad, sen får du sätta på honom den igen. Det jag tycker känns lite knasigt är att min fästman kommer att gå omkring med vigseldatumet graverat i sin förlovningsring ett tag innan. Men man vill ju samtidigt se till att lämna in den i god tid så man är säker på att hinna få tillbaka den till bröllopet!
    man den tiden mellan graveringen och vigsel behöver han ju inte bära den...så ska min m2b göra..
  • Salat

Vi skall nån vecka innan lämna in våra förlovningsringar för att dom skall putsas och för att min blivande mans ring skall graveras. Hämtar kanske min vigselsring samtidigt, om jag orkar venta... Sen skall vi inte använda dom men vänta tills den stora dagen kommer! Sätter nog min förlovningsring på fingret samma dag

• BlackWIngedAngel
    Tittski skrev 2011-02-24 16:26:32 följande:
    Ja det är nog därifrån vi har fått att min m2b ska ha ring oxå...men känns mest naturlligt att göra om förlovningsringn till vigselring......ja d måste väll va val fritt även i kyrkan el?
    Jadå, det står "välsignelse över ring/ringarna" om man läser i ordningen över en vigselgudstjänst så det ska inte vara några problem. Hur det är i andra religioner/församlingar har jag däremot ingen aning.
  • Tittski
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-25 00:02:50 följande:
    Jadå, det står "välsignelse över ring/ringarna" om man läser i ordningen över en vigselgudstjänst så det ska inte vara några problem. Hur det är i andra religioner/församlingar har jag däremot ingen aning.
    Jaha okey bra...vi ska ju gifta oss i kapell så =0)
  • 2011

Detta med väsignelsen är intressant. Jag diskuterade det nyligen med vår vigelförrättare (metodist) och han sa att man inte välsignar ringarna utan givandet av ringarna. Det kanske är annorlunda i Svenska kyrkan.

Svar på tråden Vigselring till mannen? Hur gör man annars under vigseln?