• frallan

slöja eller coiffe?

Jag känner mig lite kluven till om jag skall ha slöja eller en såkallad birdcage. Å ena sidan så kommer man ju inte undan med att ha slöja någon annan gång i livet... så det kanske är kul att få ha det en gång. Å andra sidan är jag vääääääldigt förtjust i flor och vackra fjäder/blomkreationer.

Vad tycker ni tillexempel om den här birdcagen? Kan inte bestämma mig för om den är för mycket...

• Svar på tråden slöja eller coiffe?
  • frallan
    Rebecka och Jens skrev 2011-02-23 22:54:11 följande:
    Jag älskar coiffe och ska absolut ha det på mitt bröllop! :)

Jag har försökt hitta den ultimata att köpa, men hittade istället ett jättevackert prickigt ivoryfärgat tyll på OldTouch, second hand i Stockholm. Köpte några små rosor i plast på Fröken Söt, och ett enkelt hårspänne på kicks. Ska nu försöka mig på att göra en egen vacker, till bra mycket billigare än de jag hittade i bröllopsbutikerna... Hoppas bara på att jag blir nöjd och att jag inte i slutändan måste gå och köpa mig en ändå... men det får tiden utvisa. :)
    Javisst är det fint!!!!!!!! Gillar det skarpt... gulligt samtidigt som det är lite sexigt
    Lägg gärna upp en bild när du knåpat ihop något!
  • Ajdoo

jag hade en "birdcage" sa jag maste ju saga att det e det finaste ;)  jag funderade oxa mycket forst om jag skulle vaga, men till slut kom jag fram till att bridcage ar ju JAG ;)

Lycka till :)

• TheD

Jag kommer ha en kristalltiara för det är mer jag :) Slöja trodde jag verkligen att jag skulle ha den dagen jag gifter mig men tydligen så blir det inte så.

För mig är birdcage=begravning....Alla åsikter var välkomna och jag hoppas även denna :/

• frallan
    TheD skrev 2011-02-24 02:42:59 följande:
    Jag kommer ha en kristalltiara för det är mer jag :) Slöja trodde jag verkligen att jag skulle ha den dagen jag gifter mig men tydligen så blir det inte så.

För mig är birdcage=begravning....Alla åsikter var välkomna och jag hoppas även denna :/
    Ja men såklart! alla åsikter är välkomna! Ja svart flor är väl lite begravning och lite mystik men det är nog det jag gillar på något vis... tycker om att det är lite mystiskt och svalt så där fast vitt inte lika mycket begravning, i min värld bara lite gammal filmstjärna...
    Men jag tycker verkligen att det är super fint med slöja också så det är ju egentligen ett lyxproblem, hehe.

Får väl prova mig fram till det rätta... men måste säga att det suger i flor tarmen
  • knyttan

Coiffe!! Jag vill också ha det på mitt bröllop! Superfint ju! Och om du tänker efter så är det väl inte så ofta man har möjlighet att använda en coiffe heller, så det är väl precis lika speciellt som en slöja? Så tänker jag iallafall.

• Rebecka och Jens

Vad är egentligen skillnaden mellan Birdcagew, Coiffe och Flor? Engelska - Franska - Svenska?? eller är det olika varianter på ungefär samma grej?

• frallan
    Anna B skrev 2011-02-25 11:25:04 följande:
    Jag har precis beställt denna : www.brollopsbubblor.se/se/art/fascinator-buke...
    Jag tycker det är sååå snyggt med birdcage/flor. Dock undrar jag om det är bäst med en som sitter på kam eller didadem?? Nu blev det en på diadem, hoppas den är lika fin som på bilden..
    Åh den var jätte fin! inte alls farligt dyr ju
    den skall jag också ta en närmare titt på! Det spelar väl ingen roll om det är diadem eller på kam, men ett diadem trycker väl till frisyren lite på sidorna så det beror väl på vilken frisyr man tänkt sig under floret
  • Anna B
    frallan skrev 2011-02-25 13:43:19 följande:
    Åh den var jätte fin! inte alls farligt dyr ju
    den skall jag också ta en närmare titt på! Det spelar väl ingen roll om det är diadem eller på kam, men ett diadem trycker väl till frisyren lite på sidorna så det beror väl på vilken frisyr man tänkt sig under floret
    Jag får återkomma när den anländer med betyg!
  • frallan
    Rebecka och Jens skrev 2011-02-25 12:36:15 följande:
    Vad är egentligen skillnaden mellan Birdcagew, Coiffe och Flor? Engelska - Franska - Svenska?? eller är det olika varianter på ungefär samma grej?
    En coiffe är en lite hatt, men den har inte nödvändigvis flor. Birdcage är väl helt enkelt en flor-slöja med eller utan dekoration eller coiffe. Flor är själva nätet som går ner för ögonen och kan sitta fristående eller på coiffe eller någon annan hatt.
  • frallan
    knyttan skrev 2011-02-25 11:47:08 följande:
    Coiffe!! Jag vill också ha det på mitt bröllop! Superfint ju! Och om du tänker efter så är det väl inte så ofta man har möjlighet att använda en coiffe heller, så det är väl precis lika speciellt som en slöja? Så tänker jag iallafall.
    Nä inget man har på sig varje dag precis Jag blir mer och mer sugen på coiffe med flor!
  • Rebecka och Jens

ah! tack för redogörelsen! nu vet jag vad jag talar om :)

Svar på tråden slöja eller coiffe?