• Bobby

Ny förmedlare av underhållning till bröllopsfesten

http://www.artistbanken.se/ har gått in under http://www.artistmarknaden.se/ och erbjuder inte bara musik för bröllopsfesten gruperat på geografiskt ursprung utan även talare, komiker, barnunderhållning och en massa annat...bra för Er som har svårt att hitta alternativ.

Lycka till!
  • Svar på tråden Ny förmedlare av underhållning till bröllopsfesten
  • oh yeah

Skulle just skriva en tråd om detta, då jag såg ditt inlägg.
    Vill absolut AVRÅDA från denna sida/koncept & har precis bett dem att ta bort min profil,
    då jag tycker att dessa sajter snor åt sig många (oftast oerfarna) artisters pengar & har ett oseriöst system.

Såhär går det till; vem som helst kan lägga in en förfrågan som sedan mailas ut till registrerade artister
    som var och en får betala 100:- för att få se förfrågan & därmed få tillgång till sökarens uppgifter.
    Såhär ser mailet ut;

"En ny förfrågan har mottagits
    Du har fått en ny förfrågan från www.artistmarknaden.se/.
    Beskrivning på förfrågan:
    Gå till www.artistmarknaden.se/f%C3%B6rfr%C3%A5gningar/ för att se
    hela förfrågan.
    Högst 10 artister kan köpa kontaktuppgifterna, sedan stängs förfrågan."

Tycker det är oseriöst man får sådana här mail,
    vill jag betala för att synas, så köper jag en annonsplats,
    dessutom finns oftast både rekommendationer och kontaktuppgifter till artisterna att hitta på nätet på andra ställen,
    bara att googla; solist vigsel Göteborg el. vad man nu söker efter..
    det är ingen kvalitetssäkring bara för att artisten ligger under en sådan här sida.
    (snarare upplever jag det som att det är de "desperata" som registrerar sig,
    de som inte har rekommendationer o.s.v, men detta är ju självklart bara min personliga teori & åsikt..)

• Cantaton

Oh yeah, tack! Jag är helt enig med dig. Jag blev förskräckt när jag läste om deras nya koncept.

Jag kan acceptera system som på allt-till-din-fest där besökarna lägger in en allmän annons, där man vid intresse kan välja att köpa kontaktuppgifterna. Men på artistmarknaden.se får man betala för att läsa mail som har skickats direkt till en själv! D.v.s., jag behöver betala för att läsa min egen mail... Ser jag då att en förfrågan kommer in på ett datum jag är redan är uppbokad vill jag ju inte betala för att kunna besvara mailet med ett "Tyvärr, jag är redan uppbokad", men det känns rent oförskämt att inte svara alls! Hur ska alla ha koll på att det är så detta system fungerar? Jag tror att det kommer bli många upprörda känslor över uteblivna svar till artister man kontaktat direkt.

Jag ska också gå ur den sidan, nu efter ombildningen.

• Bobby

Hmmm...det var ändå något lurt med detta. När man läser igenom reglerna så håller jag med er andra sin kommenterat. Jag har varit med i Artistbanken i många år, och där har det inte funnits begränsningar av den här sorten med att man måste betala för att se sina förfrågningar, vilket jag naivt trodde att den nya "ägaren" skulle hålla fast vid. Troligtvis fick Artistmarknaden punga ut en stor summa pengar till Artistbanken för sin "kundstock" och vill ha tillbaka dessa nu. Ack ack...suck

Så jag håller med föregånde inlägg att inte rekommendera Artistmarknaden!

• Vi2alltid

Visst är detta jättedumt! Jag funderar på att gå ur också, men jag har lite svårt att få min sida att synas på google, den kommer alldeles för långt ner i listan. Jag tror iofs inte att det behöver vara mindre kvalitet på en sådan sida, mer än en som är gratis? Det är klart att man gärna vill synas på så många ställen som möjligt, speciellt i början av sin karriär innan man har hunnit få så många rekommendationer.

Det finns ju flera artistförmedlare, och de flesta har valt en årsavgift. Man måste ju ändå förstå att det kan behövas någon avgift för att hålla sidan igång. Kanske är det artistmarknadens sätt att kompromissa på nåt vis, att artister ska kunna visa upp sig ändå och bara betala när någon är intresserad. Men som ni säger så blir det väldigt fel om man måste betala för att tacka nej.

• Cantaton
    Vi2alltid skrev 2011-03-02 10:07:58 följande:
    Visst är detta jättedumt! Jag funderar på att gå ur också, men jag har lite svårt att få min sida att synas på google, den kommer alldeles för långt ner i listan. Jag tror iofs inte att det behöver vara mindre kvalitet på en sådan sida, mer än en som är gratis? Det är klart att man gärna vill synas på så många ställen som möjligt, speciellt i början av sin karriär innan man har hunnit få så många rekommendationer.

Det finns ju flera artistförmedlare, och de flesta har valt en årsavgift. Man måste ju ändå förstå att det kan behövas någon avgift för att hålla sidan igång. Kanske är det artistmarknadens sätt att kompromissa på nåt vis, att artister ska kunna visa upp sig ändå och bara betala när någon är intresserad. Men som ni säger så blir det väldigt fel om man måste betala för att tacka nej.
    Jag har inget emot att tjänster och marknadsföring kostar pengar. Just i det här fallet tycker jag bara att betalningslösningen slår fel...
  • Vi2alltid
    Cantaton skrev 2011-03-02 10:28:36 följande:
    Jag har inget emot att tjänster och marknadsföring kostar pengar. Just i det här fallet tycker jag bara att betalningslösningen slår fel...
    jo precis, det är det jag menar. Att de har gjort ett försök till att komromissa och så har det bara blivit fel...
  • Johan137
    Bobby skrev 2011-02-21 16:20:48 följande:
    www.artistbanken.se/ har gått in under www.artistmarknaden.se/ och erbjuder inte bara musik för bröllopsfesten gruperat på geografiskt ursprung utan även talare, komiker, barnunderhållning och en massa annat...bra för Er som har svårt att hitta alternativ.

Lycka till!
    Precis som alla andra så tycker jag detta är kasst, och jag tycker vi tiger den till döds
Svar på tråden Ny förmedlare av underhållning till bröllopsfesten