• GnuGS

Är inte middagen en del av bröllopsfesten?

Middagen är alla välkommna vuxna som barn

MEN

Festen är det 15 års gräns på. Alla barn under får allt ta och lämna festen.
    Detta är inte världens viktigaste fråga -- men jag bara måste reda ut något som jag funderat över länge - eller sedan jag började läsa på BT.

Många brukar skriva om ”festen” som om det vore något väsensskilt från ”middagen”, alltså typ ”fest = dans + bar + röj” (antar jag att de menar).

Men i min värld är festen helheten, d v s ”fest = fördrink + middag + dans + bar + röj”, eller något sådant (och bröllop = vigselceremoni + efterföljande firande).

Är det jag som missat hur man normalt uttrycker sig (har bott utomlands i tio år och börjat tappa en del nyanser i svenskan)? Eller är det regionala skillnader, eller helt enkelt olika i olika kretsar?

När jag läste inlägget ovan (från denna tråd: www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3919751.html) fick jag klura länge på varför barn skulle vara välkomna till en middag som det var 15-årsgräns på...tills jag insåg att ”middagen” och ”festen” betydde två skilda saker för skribenten. Men middagen är verkligen en del av bröllopsfesten för mig!

Är verkligen nyfiken på detta och skulle gärna få klarhet, en gång för alla...
  • Svar på tråden Är inte middagen en del av bröllopsfesten?
  • MrsT2011

Jag håller med dig! Men jag vet att det är ganska vanligt att man gör så som den du citerar skrev. Det förekommer även att par med stor bekantskapskrets struntar i att bjuda barn alls, och på middagen närvarar endast de allra närmaste. Men i kyrkan och till festen efter middagen är alla vuxna välkomna, typ kören, fotbollslaget, grannar, etc etc.

Jag skulle själv aldrig skilja mellan middag och fest, enda skillnaden under hela vårt bröllop är att i kyrkan är andra vuxna, såsom kollegor, grannar med flera välkomna. Alla är vi olika, men för vår del räcker det med 33 vuxna och 3 spädbarn som inbjudna gäster till fest inklusive middag.

Vet inte om detta spred ljus över det hela men ämnet är i vilket fall som helst intressant!

• GnuGS

Tack för svar! Men jag menar inte främst hur man bjuder olika grupper av gäster till olika delar av firandet, utan mer hur man -- oavsett vilka som är närvande när -- definierar ”fest”!

• Sebastiána

Egentligen har du helt rätt TS, men det kan ibland finnas anledning att särskilja middagsdelen från festdelen. Vi äter först trerätters (inklusive tårta) och sedan kommer borden att placeras ut för att kunna göra ett litet dansgolv och baren öppnar. Jag är säker på att många från min sida, som tycker att det är delen i kyrkan som är det väsentliga, kommer att åka hem direkt efter tårtan tyvärr. Så när vi planerar har vi en del planer för middagsdelen och andra för det som händer efter middagen och för att veta vad vi pratar om kallar vi det ena middag och det andra fest när vi talar sinsemellan.

• Sebastiána

Både middagen och dansen efteråt tillhör 'bröllopsfesten'.

• Oniq

Vi har haft vänner som delat upp det så och jag tolkade det som att efter middagen (då klockan var ca 8) så är det läggdags för de flesta barn och då fortsätter festen barnfritt.

• Willowfield

Hmm märkligt, intressant detta har jag aldrig reflekterat över, för mig är mitt bröllop och andras en helhet som inkluderar allt det som står i inbjudan.
    fast i skrivandets stund när jag tänker efter så ser jag nog detta så här
    bröllop= alltihopa
    om man sen delar upp det blir det så här
    Vigsel= behöver nog inte förklaras :)
    middag
    dans
    men nej, fortfarande en helhet för mig. de liksom hör ihop. vare sig det är barnfritt, elelr ngt annat... 

• livan86

Jag tycker att middagen är en del av festen. verkligen, det är ju där festen börjar. Men ofta, eller ganska ofta så skiljs dessa saker åt, eftersom man byter ställe efter middagen, kanske till en festlokal..

www.lolfestservice.se - När ni behöver hjälp på festen!
  • TheD

Själva festen är det som kommer (oftast) efter vigseln. Så jag anser att middagen är festen/en del av festen nu hur precis man vill vara :)

• Chicita

Middagen är väl en del av firandet. Och firande brukar ju jämställas med fest.

Men om man tillåter barn på middagen så kan man skilja middag och festligheterna efter middagen åt. Vissa har ju dessutom riktig dans och underhållning efter en formell middag, en del byter ju till och med lokal eller flyttar om borden osv för att få plats med ett riktigt bra dansgolv.

Så när någon delar upp det i två delar: middag - fest, så är det troligtvis så att dom har en mer formell middagsdel där barn gärna är välkomna, ingen direkt spex och "partystämning" så att säga... (visst kan det förekomma ändå, men om man bara tänker generellt nu då...).
    Och sen när middagen är över och det börjar bli läggdags för barnen så får barnen gå och sova (barnvakter hämtar eller en av föräldrarna följer med barnen hem eller liknande) och så börjar "partyt" med dans, kanske "disco" och baren öppnas.

Vi skiljer delvis på middag och fest, men bara delvis.
    Barnen är välkomna så länge som föräldrarna tycker att dom får vara med.
    Vi ordnar "lekledare" / barnpassning. Egentligen ett rum med möjlighet att kolla på film, rita och leka, där det finns en vuxen som håller koll. Rummet är i anslutning till den lokal vi är i... Vi kommer också att fixa ett par madrasser där dom yngre barnen kan lägga sig och vila lite om det blir jobbigt för dom att hålla sig vakna.
    Men vi skickar inte hem någon. Vi anser att det är upp till föräldrarna om dom vill låta sina barn vara kvar eller inte. Det är inget som vi ska besluta åt dom...

Mina jobbarkompisar som serverar under middagen kommer också att få stanna kvar efteråt om dom vill och partaja lite med oss andra Glad 

• förlovadflicka

Middagen ÄR vår fest :) 

Svar på tråden Är inte middagen en del av bröllopsfesten?