• E090422

    Vet inte vad jag ska göra!!

    Behöver skriva av mig!

    Ska gifta mig om ca 6 månader och bestämde redan för länge sen vem som skulle vara tärna, frågade henne och allt var jättebra.

    Nu har tärnan börjat planera min möhippa och allt bara blir fel fel fel fel! Det började med att hon inte kunde hålla det hemligt, hon började med att fråga frågor om vad jag gillade, vilken mat, färger och saker tex.

    Sen började hon sms-terra min mamma, som skulle hjälpa henne ekonomiskt med det hela.

    Härom helgen skulle de ha möte, vilket jag egentligen inte ska veta, men både tärna och bästa kompis berättade att det skulle vara möte, och då förklarade jag för de att jag ska inte veta nåt och vill inte veta.

    Nu är jag inte ens sugen på någon möhippa, har tappat förtroende för både tärnan och bästa kompisen och funderar på att byta ut tärnan, eller skippa att ha det överhuvudet taget, men vet inte hur jag ska förklara det för henne.

    Hon har förstorat upp allting och av det jag fått reda på är det inte alls som jag skulle önskat och dte säger ju bara att hon inte känner mig som person.

  • Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra!!
  • Sebastiána

    Vad trist att hon inte ens vet det mest grundläggande vad gäller en möhippa: det ska vara en överaskning för bruden!

  • E090422

    Jo, tycker det med, har pratat med andra om det och de har tyckt likadant och jag känner nu, att jag kan inte gå och oroa mig över möhippan, att det kommer bli ett fiasko innan den ens varit.

    Vad jag vet än så länge har hon tänkt och ha i en lokal där det är alkoholförbud, så alltså börjar allt med alkoholfritt och det vill jag verkligen inte.

    Men nu till frågan, hur jag ska förklara det för henne.

  • M Berg

    tja, börja förklara hur du känner.
    Sen tycker jag att du kanske ska berätta lite hur du vill ha men att de får utgå från det. Göär ingen stor grej av det! Det e bara du som blir bitter för det e ju ändå bröllopet som är det viktigaste!!!

  • E090422

    Jag berättade lite smått för henne, i början när jag hade listat ut vad hon höll på med. Förklarade att jag ville ha en mysig dag med mina vänner, god mat och dricka lite och sen fick de som ville följa med ut och dansa.

    Visst att det är bröllopet som är viktigast, men man vill ju ändå inte vara med och planera sin egen möhippa, eller få höra vad som ska hända.

  • prinsessanogrodan

    Fast jag vet att mina 2 bästra vänner planerar hippa för mig och jag tycker det är helt ok. Jag är glad att dom vill ordna nåt, för min del gör det inte nåt att jag vet om det.....jag vet ju ändå inte NÄR det blir så det blir ändå en överraskning. Jag och den ena tjejen har pratat mycket om bröllop ( både mitt och hennes kommande och andras bröllop) och har även pratat om hur vi skulle vilja ha våra hippor...så hon vet en del om vad jag skulle vilja ha och om dom frågar vad jag skulle vilja göra så skulle jag inte ta illa upp, inte alls. Bättre att dom frågar än att dom ordnar nåt som jag inte vill göra.

    Sen verkar det som att TS's tärna har fått prestationsångest och förstorar upp det hela. Hon vill väl att det ska bli bra för dig, TS. Och om du inte vill delge henne vad du vill göra och hur du vill ha din hippa - då blir det ju ännu värre för henne! Hur nära ni än står varandra så kan du inte begära att hon ska läsa dina tankar och veta hur du vill ha din hippa. Hon vill väl inte riskera att ordna en hippa som du inte gillar...det är ju därför hon frågade! Återigen: hur bra vänner ni än är och hur nära ni än står varandra så kan hon inte läsa dina tankar! Ett exempel: jag står min syster väldigt nära men ändå så vet jag inte alltid hur hon tänker eller vad hon vill eller vilken smak hon har, ibland överraskar hon mig trots att vi är så supernära....Så hur ska din tärna veta vad du vill? Har ni pratat om hippor tidigare? Är det länge sen? Om ni bara pratat om era hippor på ett hypotetiskt sätt (typ  när ni var yngre och inte ens hade pojkvän/flickvän) eller har ni pratat om hippor efter att du och din blivande började planera bröllop (så tärnan har nåt att gå på gällande planering av hippan)?

  • hysch

    En sak som jag ofta reagerat på när jag läser här på BT (och nu säger jag inte att det är så för just TS) är att många verkar tycka att man frågar en vän/släkting om denne vill vara tärna och sen är den biten klar. Kanske vore det en god idé att isamband med det sätta sig ner och ganska ingående förklara vad det innebär INNAN hon tackat ja, i synnerhet om det är viktigt för en själv att saker blir som man tänkt sig. Mitt råd till TS är att faktiskt ta ett sådant ssamtal nu, sitt ner, tala om precis hur du vill ha det och låt sedan tärnan bestämma om hon vill vara din tärna efter dina "regler" eller inte.

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra!!