• Evasommar

Brudbuketten

Vad gör man med brudbuketten vid ringväxlingen om man inte har någon tärna?

• Svar på tråden Brudbuketten
  • Glamourama

Du kan be någon av dina nära som sitter längst fram att vara beredd att ställa sig upp och hålla buketten när ni byter ringar.

• loluna

Ger den till vigselförrättaren :)

• MrsT2011
    loluna skrev 2011-02-15 16:39:03 följande:
    Ger den till vigselförrättaren :)
    Inte säkert att det funkar tyvärr, åtminstone inte i kyrkan. Det är vanligt att prästen håller upp ringen mot altaret och välsignar den vid ringväxling.

Jag hade bett mamma hålla buketten (sittandes på första bänk) om jag inte haft tärna.
  • TheD

Eller om du har en äldre släkting som kommer :) Det blir en stund av kärlek förden personen kan jag tro.

• passionsblomman

Ibland tar prästen buketten och lägger den på altaret, det brukar funka fint.
    Annars är ju förslaget att ge den till någon på första bänk bra-såvida det inte är en kyrka med rejält avstånd mellan bänkarna och altarringen förstås.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MrsT2011
    passionsblomman skrev 2011-02-15 18:14:14 följande:
    Ibland tar prästen buketten och lägger den på altaret, det brukar funka fint.
    Annars är ju förslaget att ge den till någon på första bänk bra-såvida det inte är en kyrka med rejält avstånd mellan bänkarna och altarringen förstås.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    De är så flexibla i den stora kyrkan där vi ska vara att de gärna placerar dopföljen, brudpar, m.fl. så nära bänkarna som möjligt. Mellan bänkarna och altarringen har de byggt ett scenliknande golv där flygeln och kören står vid framträdanden. Jag känner mig väldigt positiv till detta, vi får den nära kontakten med församlingen och vigseln blir dessutom mer "levande" eftersom vi förflyttar oss till altaret under välsignelsen och sedan tillbaka till våra platser.

Detta är ett tips till alla brudpar som oroar sig för att förlora kontakten med bänkraderna när de står vid altaret. Kolla med prästen om det är OK att göra så som vi gör! 
  • bruden i skogen

Jag var på ett bröllop där man lade buketten på altarringen, blev mycket snyggt. Där hängde den fint

• MaddeåMats

Jag är gudmor åt min kusins ena dotter och hon kommer hålla min

Svar på tråden Brudbuketten