• Chicita

Byta tjänster - Dalarna

Hakar på idén om att bryta upp tråden om byte av tjänster i mindre delar...

Här kan ni som ska gifta er i Dalarna tala om datum och vad ni vill hjälpa till med / ha hjälp med så får vi se om någon kan byta tjänst med er...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 21:03
    Som påpekats i tråden nedan så är utyte av tjänster en skattepliktig förmån.

Hur som helst så är det för MIG en bättre känsla av att betala någon jag lärt känna privat, för vissa tjänster. (Alltså att deklarera och skatta för detta).
    Värdet av att veta vem man tar hjälp av kan vara mer värd än det pengamässiga.
    Så jag hoppas att ni fortsätter hjälpa varandra.
    Alla kanske inte ens vill BYTA tjänster, utan vill hjälpa till för att få inspiration till sitt eget bröllop också...

• Svar på tråden Byta tjänster - Dalarna
  • Chicita

Jag börjar då...

Borlänge / Torsång
    2011-09-03

# Jag vill eventuellt ha hjälp med barnpassning (finns ett rum dom får vara i, tv och godis + leksaker och eventuellt madrasser om dom blir trötta) Så det är väl mest "övervakning" och kanske lite lekledare som behövs

# Jag vill också ha hjälp med städning av lokalen. Detta måste ske på natten efter 01.30, då lokalen troligtvis är utlånad för dop (från 08.00 på morgonen)

Jag KAN:
    # Baka tårtor (bilder: trickytrixie.cybersite.se  )

# Servera / stå i baren

Och lite annat smått och gott.. fråga om du kan hjälpa mig men vill ha hjälp med något annat själv 

• TheD
    Chicita skrev 2011-02-13 17:36:53 följande:
    Jag börjar då...

Borlänge / Torsång
    2011-09-03

# Jag vill eventuellt ha hjälp med barnpassning (finns ett rum dom får vara i, tv och godis + leksaker och eventuellt madrasser om dom blir trötta) Så det är väl mest "övervakning" och kanske lite lekledare som behövs

# Jag vill också ha hjälp med städning av lokalen. Detta måste ske på natten efter 01.30, då lokalen troligtvis är utlånad för dop (från 08.00 på morgonen)

Jag KAN:
    # Baka tårtor (bilder: trickytrixie.cybersite.se  )

# Servera / stå i baren

Och lite annat smått och gott.. fråga om du kan hjälpa mig men vill ha hjälp med något annat själv 
    Skrev ett meddelande till dig :)
  • Chicita
    TheD skrev 2011-02-13 17:52:12 följande:
    Skrev ett meddelande till dig :)
    Sådär då, har svarat :) 
  • Chicita

Det där gick ju fort, kan nästan stryka barnpassning från min lista Skrattande
    Vi får pratas vid lite mer TheD så kan vi säkert lösa detta 

• TheD
    Chicita skrev 2011-02-13 19:16:43 följande:
    Det där gick ju fort, kan nästan stryka barnpassning från min lista Skrattande
    Vi får pratas vid lite mer TheD så kan vi säkert lösa detta 
    Hahaha! och vad jag vet så är det inget annat vi behöver hjälp med :)
  • BlackWIngedAngel

Glöm inte att även utbyte av tjänster ska värderas och skattas för. 

BT har tydligen tagit bort liknande trådar vid tidigare tillfällen dels p.g.a. den aspekten som ignoreras ibland och dels utifrån deras reklamförbud. 

• Chicita

För mig är det viktigast att få hjälpen, om jag sen får betala för den så är det en helt annan sak Glad
    Samma med det jag kan hjälpa till med. 
    Har hört att många konditorier vägrar göra såna tårtor som jag gör. OM det är viktigt för någon att få en sån tårta så är dom säkert villiga att betala för det också.

Jag är ju dessutom amatör, så jag kan inte ta betalt för jobbet tycker jag, utan bara för ingredienserna Flört 

• BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-02-13 19:33:13 följande:
    För mig är det viktigast att få hjälpen, om jag sen får betala för den så är det en helt annan sak Glad
    Samma med det jag kan hjälpa till med. 
    Har hört att många konditorier vägrar göra såna tårtor som jag gör. OM det är viktigt för någon att få en sån tårta så är dom säkert villiga att betala för det också.

Jag är ju dessutom amatör, så jag kan inte ta betalt för jobbet tycker jag, utan bara för ingredienserna Flört 
    Alltså, hur du betalar eller tar betalt lägger inte jag mig i. :) Jag tänkte bara tala om att BT har haft sypunkter på den här typen av trådar sedan tidigare eftersom man inte får annonsera ut tjänster som man får inkomster för eller som förväntas bli inkomstinbringande på sikt ("portfoliouppbyggnad", så att säga).

Om de som svarar dig tar betalt så räknas det som otillåten reklam och om de inte tar betalt alls utan byter det mot en motsvarande tjänst från din sida så räknas det som svartarbete (om man inte betalar in momsen). Likadant för din del. Du skriver att "om det är viktigt att få en sån tårta så är dom säkert villiga att betala för det också." Det är mycket möjligt, men betalar de för tårtan så blir det ju automatiskt en inkomstbringande verksamhet och då räknas den här tråden som reklam, vilket BT inte tillåter.
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-13 20:12:10 följande:
    Alltså, hur du betalar eller tar betalt lägger inte jag mig i. :) Jag tänkte bara tala om att BT har haft sypunkter på den här typen av trådar sedan tidigare eftersom man inte får annonsera ut tjänster som man får inkomster för eller som förväntas bli inkomstinbringande på sikt ("portfoliouppbyggnad", så att säga).

Om de som svarar dig tar betalt så räknas det som otillåten reklam och om de inte tar betalt alls utan byter det mot en motsvarande tjänst från din sida så räknas det som svartarbete (om man inte betalar in momsen). Likadant för din del. Du skriver att "om det är viktigt att få en sån tårta så är dom säkert villiga att betala för det också." Det är mycket möjligt, men betalar de för tårtan så blir det ju automatiskt en inkomstbringande verksamhet och då räknas den här tråden som reklam, vilket BT inte tillåter.
    Det är bra att du poängterar det. Men jag tror att du misstolkade mig lite.
    Jag tar inte betalt för arbetet med tårtan. Aldrig...
    Bara mina omkostnader täcks så är jag glad.
    Ibland har jag lagt ut mer på tårtorna än vad jag fått betalt, men jag tycker att det är så roligt att göra tårtor. Så det är värt det för mig...
    Så inkomstbringade är det helt klart inte...

Men att man behöver skatta för utbyte av tjänster har du helt klart rätt i. Glad
    Det var inget jag tänkte på först bara... 
    Men det löser vi ju med skattemyndigheten om det blir så att vi faktiskt byter tjänster. Än så länge har vi bara pratat löst om det.
    Hur som helst så tycker jag att idén att byta med varandra är jättebra.
    Alla jag känner som skulle kunna hjälpa till att passa barnen är ju redan med på festen. Och samma med de jag skulle be om hjälp med städningen annars... Så istället för att hyra in någon främling för flera hundra i timmen (eventuellt) så känns det bättre att hjälpa varandra och bara betala moms i så fall.
    De man pratar med här kan man ju faktiskt få lite kontakt med, jag låter ju hellre nån som jag träffat innan passa barnen än att hyra in den tjänsten från nån "allfirma" eller liknande Glad 

Så tack för tipset 
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-02-13 20:34:30 följande:
    Det är bra att du poängterar det. Men jag tror att du misstolkade mig lite.
    Jag tar inte betalt för arbetet med tårtan. Aldrig...
    Bara mina omkostnader täcks så är jag glad.
    Ibland har jag lagt ut mer på tårtorna än vad jag fått betalt, men jag tycker att det är så roligt att göra tårtor. Så det är värt det för mig...
    Så inkomstbringade är det helt klart inte...

Men att man behöver skatta för utbyte av tjänster har du helt klart rätt i. Glad
    Det var inget jag tänkte på först bara... 
    Men det löser vi ju med skattemyndigheten om det blir så att vi faktiskt byter tjänster. Än så länge har vi bara pratat löst om det.
    Hur som helst så tycker jag att idén att byta med varandra är jättebra.
    Alla jag känner som skulle kunna hjälpa till att passa barnen är ju redan med på festen. Och samma med de jag skulle be om hjälp med städningen annars... Så istället för att hyra in någon främling för flera hundra i timmen (eventuellt) så känns det bättre att hjälpa varandra och bara betala moms i så fall.
    De man pratar med här kan man ju faktiskt få lite kontakt med, jag låter ju hellre nån som jag träffat innan passa barnen än att hyra in den tjänsten från nån "allfirma" eller liknande Glad 

Så tack för tipset 
    Jag håller med om att bytesidén är bra. :) Men BT har inte alltid varit överens med sina medlemmar på den punkten, verkar det som.
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-13 20:51:17 följande:
    Jag håller med om att bytesidén är bra. :) Men BT har inte alltid varit överens med sina medlemmar på den punkten, verkar det som.
    Kan faktiskt förstå varför när jag tänker efter lite...
    Jag administrerar en liten community själv, och reklam som inte betalas för är inte önskvärd där.
    Så samma borde ju gälla här om man använder dom små grå cellerna ;)

Men jag kan lägga till det om skattning i trådstarten så hoppas vi att det räcker.
    Tror de flesta är ärliga människor, men att dom kanske inte VET vad det är för regler, eller inte tänkte sig för. Som jag ju inte gjorde heller uppenbarligen :S 
Svar på tråden Byta tjänster - Dalarna