• Lina Lina

Behöver tips på svenska visor!

Vi letar efter låtar till bröllopsceremonin men vill inte ha;

Psalmer (eller något där Gud nämns) Högtidliga eller pretantiösa sånger om kärlek Utländska låtar Så nu behöver jag ditt bästa tips på svenska visor, gamla eller nya spelar ingen roll!
  • Svar på tråden Behöver tips på svenska visor!
  • snartfru

Cornelis Vreeswijk har gjort en hel del svenska visor, vet inte om det är riktigt vad du söker däremot.

• Moster Stina

Hoppas att du får fler seriösa svar, men det är nog inte så många som vågar föreslå något. Ni har rätt tuffa kriterier. Får inte ens visan på ert bröllop, ens handla om kärlek?

• Mijsan

Vi ska ha Kentas Just idag är jag stark fast med en tjej som sjunger och spelar piano. Kanske ingen visa men en glädjerusig låt fast inte full av hjärta & smärta. Vem vet med Lisa Ekdahl kanske? Den är ganska enkel men lagom med kärlek. Är jag ute på helt fel spår?

• Aasa81

Under vigseln kommer vi att köra somriga psalmer såsom "I denna ljuva sommartid" och "Den blomstertid nu kommer. Vi gifter oss i Juli. Och dessa psalmer tycker vi är bra, eftersom de flesta kan sjunga med i dom...

• Kakform

"I folkviseton" av Nils Ferlin. Perfekt för vigseln. Det är den som börjar "kärleken kommer, kärleken går..."
    "Så skimrande var aldrig havet" av Evert Taube.

Jag letar också efter vackra visor just nu, tipsa gärna om fler lite mindre kända svenska kärleksvisor!

• MrsT2011

Ska ni gifta er i kyrkan? I så fall kommer ni inte undan psalmerna, två är obligatoriskt.
    Sen vet jag inte var du drar gränsen för "högtidligt och pretentiöst" när det kommer till kärlekssånger, temat för sången bör ju vara ganska givet vid en vigsel.

Kents "hur jag fick dig att älska mig" tycker jag är mindre sentimental än "utan dina andetag", även om jag måste tillägga att jag älskar båda, kent är genier.

Mikael Wiehe är en annan skald som är hyfsat osentimental, jag gillar framför allt "nu kan jag gå ut och möta världen" och "mitt hjärtas fågel".

Lundell är min favorit, gillar man inte hans fantastiska bröllopssång "kärleken förde oss samman" så finns det låtar med mer ös, till exempel "hej älskling" eller "tillsammans vi två".

Ted Gärdestad skrev inte bara "för kärlekens skull" utan även piggare låtar som "låt kärleken slå rot".

Återkom gärna med vad du tycker om mina förslag, tycker kriterierna är intressanta men fattar inte helt vad du menar.

• Lysdioda

Har du nån egen som du typ gillar så man vet ungefär vad du menar?

Med visa antar jag ju att du inte menar nån såndär rolig och smörig 80-talsballad med Tone Norum, Marie Fredriksson eller Susanne Alvengren? ;)

• Smultronsommar

Kärleksvals (U Neuman)
    Det vackraste
    Av längtan till dig

• Zelmah

Ta mig till havet
    fiiin :)

annars Cornelis vreeswijk kanske o som andra nämnt U. Lundell

Lars Winnerbäck? Många fina där.

Och MrsT2011 nämnde Kent : Hur jag fick dig att älska mig. Den är jätte fin. Blir alltid tårögd när jag hör den eftersom den verkligen är en låt jag förknippar med vårat första år tillsammans då vi lyssnade väldigt mkt på Vapen&Ammunition-plattan...

• MrsT2011
    Zelmah skrev 2011-02-12 23:35:31 följande:
    Ta mig till havet
    fiiin :)

annars Cornelis vreeswijk kanske o som andra nämnt U. Lundell

Lars Winnerbäck? Många fina där.

Och MrsT2011 nämnde Kent : Hur jag fick dig att älska mig. Den är jätte fin. Blir alltid tårögd när jag hör den eftersom den verkligen är en låt jag förknippar med vårat första år tillsammans då vi lyssnade väldigt mkt på Vapen&Ammunition-plattan...
    Vi lyssnar fortfarande absurt mycket på Vapen & Ammunition...! =D
  • Zelmah
    MrsT2011 skrev 2011-02-13 09:53:13 följande:
    Vi lyssnar fortfarande absurt mycket på Vapen & Ammunition...! =D
    Det e så jäkla grym!!! Fantastiskt bra hela plattan :)
  • MrsT2011
    Zelmah skrev 2011-02-13 12:09:08 följande:
    Det e så jäkla grym!!! Fantastiskt bra hela plattan :)
    Ha ha, ja det räcker jag hör introt till sundance kid i bilen på väg till jobbet så håller det goda humöret i sig hela dagen! =)
Svar på tråden Behöver tips på svenska visor!