• 11juni2011

Någon som har BILD på fiberduk eller liknande som takdekoration?

Ja, som rubriken säger. Eftersöker lite bilder där taket är dekorerat med fiberduk eller likande  tyg.
    Har sett många trådar om att det är snyggt och jag tror att det hade kunnat piffa upp vår lokal lite extra, men skulle gärna vilja se hur det ser ut!

Plus, är det svårt att sätta upp? Räcker det typ med häftpistol?

• Svar på tråden Någon som har BILD på fiberduk eller liknande som takdekoration?
  • missyJ

Här är en bild jag hittat på google.se
    Så tänkte nog vi göra. är dock oxå intresserad av hur man får upp de, vad som behövs!
  • SoonToBeYours

Jag vill oxå veta.... Är det nån som har tips??? Är fiberduk väldigt genomskinligt??

• Zelmah

Det är ju inte fiberduk just på bilden men det funkar ju som inspiration för hur det skulle kunna se ut men det är vanligt tyg där. Fiberduk är skir och lite genomskinlig ja. Men inte så genomskinlig som tex organza. Det är ju lite grövre. Man använder den för att täcka odligar från fåglar o skadedjur, kanske ni sett sådant nån gång? Man kan googla o se efter trädgårdsbloggar så kan man få en liten uppfattning om hur tätt fibrerna ligger i väven.

Kanske ni kan springa inom Biltema, Granngården eller Claes Ohlsson o få kika o känna lite på den?

• Zelmah

här kan man få en uppfattning om hur pass genomskinlig den är. Alltså lite skir kan man säga. Har faktisk ännu ej sett någon bra bild där den används i dekorativt syfte mer än på dukningar o det har inte synts så bra då fotona varit så ljusa... men jag tror att det kan bli supersnyggt att hänga upp i tak osv. o även i dukningen
  • Chicita

Hittade en bild på google när jag sökte på "fiberduk" nyss (bara för att jag själv var nyfiken)

• Zelmah

kom ihåg att det är lite skillnad på den fiberduk som används i bygg och målning. De t är den för trädgård o odling man ska ha. Inte den tjocka man änväder vid dränering o markarbete eller den man limmar på väggar för struktur under målning.

• Zelmah

fiberväv kallas den också förutom fiberduk om man har svårt att hitta när man googlar efter återförsäljare o liknande.. men Biltema o Classe har billigast vad jag har hittat hittills. Lite olika mått oxå. 

• ClaraH

Prova att söka på "odlingsväv" också. Fiberväv är egentligen en tjockare väv som man använder under grusgångar etc. Odlingsväv är tunnare ock den har man på trädgårdsland.

• SysterAnna

Om man bor nära ullared så finns det billig sådan duk på gekås, köpte det i helgen. 4,2x10 m för 40:-

• 11juni2011
    SysterAnna skrev 2011-02-11 20:55:00 följande:
    Om man bor nära ullared så finns det billig sådan duk på gekås, köpte det i helgen. 4,2x10 m för 40:-
    Perfekt!!! Ska åka dit å leta ljusstakar tänkte jag nästa vecka! Tack för tipset :=)
  • Moster Stina

Har tyvärr inga bilder, men det är jag som brukar tipsa i alla trådar om fiberduk!

Vi tänker hänga 3 tvätlinnor längs med lokalen, och sen lägga/hänga fiberdukar där emellan. Inte tätt.
    Det borde inte vara så svårt, och jag tror de var så de hade på bröllopet jag var på som såg gudomligt pyntat ut!

Man behöver verkligen ej klä in hela taket liksom, för att det ska bli fint. Och fiberdukarna kan bara läggas som ränder. (Alltså inte snos ihop likt en stjärna i mitten.)

• moonlightgirl

Kan man färga fiberduk eller finns den i olika färger eller är det andra färgade tyger jag ser på bilderna med olika färger??

Svar på tråden Någon som har BILD på fiberduk eller liknande som takdekoration?