• mjlove

Tips på tårtor i Göteborg

Jag är på jakt efter en tårta i Göteborg och behöver därför lite tips.
    Jag funderar på Engelska tårthuset, men läst lite här på BT om att deras tårtor inte är så goda.
    Steinbrenner & nyberg är jag inte så förtjust i, då jag inte tycker deras tårtor är så fina, och inte alltid så goda.

Något i denna stil är jag ute efter.
    Någon som har tips eller förslag?

• Svar på tråden Tips på tårtor i Göteborg
  • sacki79
    21maj skrev 2011-02-13 11:05:38 följande:
    Nja. jag hade ju iofs tänkt göra en egen "mousse" och lämna till henne.  Har hittat en kombo med kokos  och en med lime.. vad tror ni om den kombon?
    Låter fräscht och gott. Personligen skulle jag nog valt en vaniljbotten till det...
  • AmeMarc

Susannes tårtor var torra, smaklösa och med en extremt tjock "sugarpaste".
    Pengar totalt slängda i sjön. Som tur var så var det bara ett smakprov vi gjorde. Vi beställde två tårtor till min sambos födelsedag av henne - gästerna åt inte upp tårtorna kan jag ju säga..... otroligt besvikna blev vi - skämdes faktiskt. Vi hade sparat pengar och dessutom fått GODA tårtor om vi beställt dem från ett konditori istället.

Å då hade vi beställt dem som "bröllopstårtor" så det var så de skulle se ut och smaka på vår stora dag.

Vi letar vidare!!!

• Joffan

hmmm, börjar bli osäker, tror nog det för bli att beställa en testtårta  fören vi köper bröllopstårtan, jobbit ba

• Joffan

(min dotter tryckte på skicka)
    jobbit bara att vi redan bokat henne, men om dom inte är något att ha så vill ja ju absolut inte beställa därifrån...

• MrsT2011

Ahlströms konditori på Korsgatan gör grymt goda tårtor. Däremot vet jag inte hur snygga deras bröllopstårtor är eller vad de kostar.

Jag har smakat två sorter vid avtackningar på jobbet, prinsess och mocca.

Deras hemsida bara hänger sig för mig idag, kan ju vara något strul med min webbläsare.

Ring dem gärna eller gör ett besök, de ligger på Korsgatan nära Buttericks. (domkyrkan)

• SnartFruSir

Vi hade först tänkt Bröd & bakverk i Kungsbacka men sedan råkade jag springa på provsmakningstårtor hos Steinbrenner & Nyberg. Fastnade för deras Wilda Gubbar med chokladbotten, mjölkchokladmousse och smultronmousse med vit choklad utanpå. Slänger in en bild så får ni se.

Annars har Svarta katten i Kungälv väldigt goda tårtor. Min mamma köpte därifrån till deras bröllop och jag var bara 11 år då, men kommer fortfarande ihåg att tårtan var helt ljuvlig :)

Men det kanske blir Bröd & bakverk ändå. Allt de gör är så himla gott!

• mjlove

Tack för alla tips, jag ska ta kontakt med dom alla för att höra om priser.

Är det någon som har använt sig utav Cake Center som finns i Majorna? 

• MrsT2011
    SnartFruSir skrev 2011-02-14 16:48:56 följande:

Ljuvligt vacker tårta!
  • summer2011

kolla med Le paine francais, www.lepainfrancais.se/
    Dem har världens godaste tårtor/och finaste!
    Du kmr nog inte hitta mkt på deras hemsida men gå in på ett av deras caféer

• sanna155
    sacki79 skrev 2011-02-11 15:44:24 följande:
    Susannestårtor kör medmousser som består av vispad grädde och pulver man blandar ut med i lite vatten o blandar sedan detta med grädden. Personligen tycker jag att det blir lite "mesig" smak (smakar alltså inte så mkt) och alldeles för gräddigt, men det är ju en smaksak. Vissa vill ha det så kanske...? och då är det ju bra =)
    Spännade att veta att jag bara kör med färdiga pulver.. använder mig av pulver till tex. Straccialtellan som jag själv tycker är komplicerad och blir bättre och smakar godare med färdigt pulver från tårtdecor.. och vad det gäller mesigheten kan jag nog inte hålla med.. ja snålar man på smakerna så smakar det mindre.. men jag brukar ösa på med smaken.. Choklad, hallon, jordgubb, citron, blåbär, dumle etc gör jag alldeles egna.
  • sanna155
    AmeMarc skrev 2011-02-13 11:27:55 följande:
    Susannes tårtor var torra, smaklösa och med en extremt tjock "sugarpaste".
    Pengar totalt slängda i sjön. Som tur var så var det bara ett smakprov vi gjorde. Vi beställde två tårtor till min sambos födelsedag av henne - gästerna åt inte upp tårtorna kan jag ju säga..... otroligt besvikna blev vi - skämdes faktiskt. Vi hade sparat pengar och dessutom fått GODA tårtor om vi beställt dem från ett konditori istället.

Å då hade vi beställt dem som "bröllopstårtor" så det var så de skulle se ut och smaka på vår stora dag.

Vi letar vidare!!!
    När man använder sugerpaste kavlar man ut det till ca2-3 mm tjockt för att tårtorna ska bli fina, tar man tunnare spricker dom.. och torra.. hmm jag blöter alltid ner bottnarna med sockerlag för att komma ifrån detta.. Ber om ursäkt om du blev missnöjd..
  • Lillis82

Om man vill gå lite utanför traditionella konditorier så skulle jag rekommendera att ta kontakt med konditorskolor.

De gör fantastiskt bra och goda tårtor MYCKET billigare än vad de tar i konditorier.. Plus de har ju lärare som övervakar att arbetet blir strålande utfört..

Svar på tråden Tips på tårtor i Göteborg