• Jag han

Vad ska ni använda för dukar??

Ser det väldigt fult och billigt ut att använda pappersdukar?
    Om så, vet ni var man kan få tag på billiga vita dukar?
    Man behöver ju så många, så det blir ju svindyrt!
    Tips mottages!! :)

• Svar på tråden Vad ska ni använda för dukar??
  • stjärna18

Vi ska hyra linnedukar. Vi hyr av de som hyr ut lokalen för 45kr/st och då ingår tvätten. Men det finns ju många ställen att hyra på beroende på vart i landet du bor Glad

• 20110820

Vi kommer att ha Knoppa-lakan från IKEA. Lite tunna men det kommer att ligga löpare och diverse dekoration över så det kommer man nog inte tänka på. 19:-/st för ett tag sedan

• Emblas Mamma

Gå till Ikea, där finns vitt tyg (som redan är fållat och klart i alla kater) för bara 19kr/metern. 145cm breda.
    Prisvärt!

• gelehallon

Jag kommer hyra dukar från tvätteriet i närheten. Ordinarie hyrpris är 55kr/duk inkl tvätt och mangling. Jag får lite rabatt, för jag levererar diesel till dem ;)

• turbovampyria

Jag tror att dukar ingår i våran lokal hyra. Däremot är jag inte säker för jag glömde helt bort att fråga vad som ingår. Vi har däremot köpt och kommer att köpa några fler knoppa lakan från ikea som kostar 19kr styck.

• Potter
    Jag han skrev 2011-02-10 07:47:10 följande:

Ser det väldigt fult och billigt ut att använda pappersdukar?
    Om så, vet ni var man kan få tag på billiga vita dukar?
    Man behöver ju så många, så det blir ju svindyrt!
    Tips mottages!! :)

För att svara dig på din fråga så är det som allt annat när det gäller ens bröllop; det är NI SOM BESTÄMMER.

Jag har dock lärt mig av min mor att om man bjuder på middag så skall man oxå bjuda på en fin dukning, dvs en välstruken fin duk. Sen om man väljer en plastduk, lakan, linne eller papper är ju ändå upp till var och en. Men för mig gäller det linnedukar som jag kommer hyra. Till bar/party borden kommer vi ha färgade lakan.
  • Moster Stina

Var på ett bröllop en gång som hade skrynklad fiberduk på borden, och hängande som bågar i taket. Fantastiskt vackert! Såg svindyrt ut, men var ack så billigt!

Själv så kör jag dock Knoppalakan på borden, och väv i taket.

Billigaste pappersdukarna hittar du annars faktiskt på Ica. Euroshopper. Helt klart billigast per meter, om man jämför med ÖB, Rusta och andra ställen.

Om man nu skulle tycka att Knoppalakan är för tunna, så går det utmärkt att lägga denna superbilliga pappersduk under.

Ett tips kan ju också vara att köpa sånt som går att sälja vidare efter bröllopet. Då blir det i alla fall en smula billigare.

Tygservetter är också väldigt elegant, men svårt att hitta billiga. TROR att jag såg på calligrafen.se.

• Trulsa72

Jag har köpt billigt tyg på Jysk på 5 metersrulle ska ha en vinröd duk 5 meter kostade mig bara 50:- kanske finns i vitt också... Annars kan man använda sig av knoppalakan. Jotex har också billig metervara

• förlovadflicka

Vi kommer ha linnedukar som vi hyr för 25 kr styck på vårt öppet hus (hyr från stället) och sedan ingår dukar där vi ska ha middagen, för det är en restaurang...

Förknippar pappersdukar med typ studentfester och knytkalas och så, tycker inte det känns så festligt som vi vill att vårt bröllop ska vara... Värsta var i höstas när vi var på ett bröllop där de stod och klippte dukarna när vi kom! Och jättehackigt till på köpet... Trodde jag skulle svimma, tänkte ju hela tiden på mitt eget bröllop XD 

• nsdtr

Vi ska ha knoppalakan som dukar,,men dock är våra bord väldigt mörka så vi ska lägga pappersduk under..

• Zelmah

Är det verkligen billigare med pappersduk än Knoppalakan från ikea? Om det inte ingår duk i vår lokalhyra kommer vi att köpa Knoppa lakan är nog det biligaste man kan få tag i som faktiskt ser helt ok ut när allt annat kommer på m löpare o dekorationer o annat.

Alla pappersdukar jag har sett har varit riktigt ovärt dyra för det man får, smala dessutom. Billigare och snyggare då med Knoppalakan tycker jag. Men man väljer ju som sagt vad man själv vill.

• Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-02-10 10:14:40 följande:
    Var på ett bröllop en gång som hade skrynklad fiberduk på borden, och hängande som bågar i taket. Fantastiskt vackert! Såg svindyrt ut, men var ack så billigt!

Själv så kör jag dock Knoppalakan på borden, och väv i taket.

Billigaste pappersdukarna hittar du annars faktiskt på Ica. Euroshopper. Helt klart billigast per meter, om man jämför med ÖB, Rusta och andra ställen.

Om man nu skulle tycka att Knoppalakan är för tunna, så går det utmärkt att lägga denna superbilliga pappersduk under.

Ett tips kan ju också vara att köpa sånt som går att sälja vidare efter bröllopet. Då blir det i alla fall en smula billigare.

Tygservetter är också väldigt elegant, men svårt att hitta billiga. TROR att jag såg på calligrafen.se.
    smart idé det där med papper under de tunnare lakanen/tyget!
    Det kanske jag snor ifall nu tyget skulle vara mycket tunnt!
    :)
  • Sörön10

Knoppalakan hade vi! Vägrade hyra dukar genom restaurangen som kostade 75 spänn styck! Vi tyckte inte det var värt det!

Vi shoppade en massa lakan istället som man ju kan sälja vidare när man tvättat dem! (om man inte har en massa nytta av dem på det vanliga sättet). 

• Jag han

åh, men tack snälla för alla svar!
    Å nu vet jag ÄNTLIGEN vad knoppa lakan är! haha... Trodde det var något överdrag till stolar eller nåt :)
    Det verkar bli en tur till Ikea i vår :)

• Vott
    Jag han skrev 2011-02-10 17:27:28 följande:
    åh, men tack snälla för alla svar!
    Å nu vet jag ÄNTLIGEN vad knoppa lakan är! haha... Trodde det var något överdrag till stolar eller nåt :)
    Det verkar bli en tur till Ikea i vår :)
    Man kan ha knoppalakan (eller andra lakan) till stolsöverdrag om man vill =)
  • Moster Stina

Och så vill jag tipsa om mammas fläckborttagningsknep, om man nu vill sälja sina lakan vidare sen.

Om det är fruktfläckar så doppar man bara fläcken i kokhett (bokstavligen!) vatten, så bleks den bort när man tittar på.
    Detta borde rimligtvis funka även på t ex rödvin tycker jag!

F ö så vill jag bara säga att jag blev glatt överraskad när jag kom hem och undersökte mitt provköpta KNOPPA lakan. Det var ju jättefint ju! Trodde det skule vara skitfult och se biligt ut som duk, men det tyckte jag verkligen inte!!!

• Jag han
    Moster Stina skrev 2011-02-12 08:54:04 följande:
    Och så vill jag tipsa om mammas fläckborttagningsknep, om man nu vill sälja sina lakan vidare sen.

Om det är fruktfläckar så doppar man bara fläcken i kokhett (bokstavligen!) vatten, så bleks den bort när man tittar på.
    Detta borde rimligtvis funka även på t ex rödvin tycker jag!

F ö så vill jag bara säga att jag blev glatt överraskad när jag kom hem och undersökte mitt provköpta KNOPPA lakan. Det var ju jättefint ju! Trodde det skule vara skitfult och se biligt ut som duk, men det tyckte jag verkligen inte!!!
    Tack för tipset!

Är så glad för era tips. Hade ju ärligt tänkt ha pappersdukar, men det kändes inte så kul. Så detta med Knoppalakan är superduper!!! :D
  • Lindahl

Även vi körde mad knoppa lakan som dukar till vårt bröllop, hade bordslöpare ovanpå i silver och sen en massa roliga dekorationer och ljus....blev hur snyggt som helst men nu sitter man med en massa lakan hemma....

Svar på tråden Vad ska ni använda för dukar??