• Äppelkärna

Vermrättsförslag med ankbröst???

Vi kommer ha en trerätters meny från cateringfirma och vi har än så länge klubbat efterrätten. Vi vill ha ankbröst till varmrätt, men kommer inte på den perfekta kombinationen.
    Har ni några förslag på en välkomponerad och god ankrätt? Själv älskar jag potatis så det i ngn frm med ngn god sås är väl egentligen kanske bäst, men vi vill ju ha ngn extra twist. Något väldigt gott som man antingen inte bjuds särskilt ofta eller som bara är sådär superdelikat mumsigt. :)
    I mitt huvud står det still för tillfället... Tacksam för alla förslag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 17:58
    Skäms, skrattar och halvt gråter på samma gång över rubriken. Det ska naturligtvis stå "varmrättsförslag" inte "vermrättsförslag". ;D

• Svar på tråden Vermrättsförslag med ankbröst???
  • TheD

Goggla runt på restauranters menyer och se vad som serveras till ankan :) Anka är riktigt gott!

• Äppelkärna
    TheD skrev 2011-02-09 17:58:07 följande:
    Goggla runt på restauranters menyer och se vad som serveras till ankan :) Anka är riktigt gott!
    Tack för tipset! Ska kolla på favoritrestaurangerna om de har ngn god ankrätt på menyn, kanske har jag tur. Tycker det är lite fånigt att jag som älskar fågel har så svårt att komma på ngt ultimat, men så är det! :)
  • snartfru

Apelsinsås till ankan är nästan ett måste, ett sånt fantastiskt komplement.

• Äppelkärna
    GnuGS skrev 2011-02-09 18:40:47 följande:
    På van der Nootska har de:
    Rostat ankbröst med kryddglace, serverad med calvadosgräddsås, ugnsbakat timjansäpple och rissolépotatis
    i ett av sina menyförslag.
    www.vandernootska.se/Festmenyer__1053.html
    Låter väl gott?!
    Wow, det där lät alldeles sagolikt!! Åh vad gott, det ska jag genast skriva upp i "bröllopsboken". :D
    Åh vad hungrig jag blev nu. Tack!
  • Äppelkärna
    snartfru skrev 2011-02-09 18:21:01 följande:
    Apelsinsås till ankan är nästan ett måste, ett sånt fantastiskt komplement.
    Jag får försöka testa det innan sommaren! Trots att apelsinsås är såpass vanligt till anka har jag aldrig smakat det, men som sagt jag får ge det en chans och se. Tycker det låter så "fruktigt" bara ;)
  • BrudiMaj2012

Ett ugnsstekt ankbröst med rödvinssås och chèvregratinerad tryffelpotatis kanske? ;)

• Äppelkärna
    BrudiMaj2012 skrev 2011-02-09 18:48:18 följande:
    Ett ugnsstekt ankbröst med rödvinssås och chèvregratinerad tryffelpotatis kanske? ;)
    Jag är en av de få som inte gillar chevréost så just den slipper jag gärna, men både tryffelpotatis och rödvinssås låter gott gott! :)
  • BrudiMaj2012
    Äppelkärna skrev 2011-02-09 20:15:50 följande:
    Jag är en av de få som inte gillar chevréost så just den slipper jag gärna, men både tryffelpotatis och rödvinssås låter gott gott! :)
    Ahaa! :P
    Allt är inte för alla så att säga, men du hittar säkert ett klockrent recept för er stora dag! :)
  • Äppelkärna
    BrudiMaj2012 skrev 2011-02-09 20:47:28 följande:
    Ahaa! :P
    Allt är inte för alla så att säga, men du hittar säkert ett klockrent recept för er stora dag! :)
    Tack! Efter förslagen här från dig och andra känner jag mig betydligt närmre det ultimata receptet. :D
  • Burre Präst

Ankbröst med chokladsås.

För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Äppelkärna
    Burre Präst skrev 2011-02-09 21:52:10 följande:
    Ankbröst med chokladsås.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Chokladsås låter ljuvligt! Dock har min sambo satt en "choklad-gräns" vid tårtan, blir ingen mer choklad än så... ;D Men i annat sammanhang tänker jag absolut smaka!
  • Äppelkärna
    hysch skrev 2011-02-09 21:57:29 följande:
    Inte direkt potatis då, men en gammal bekant har varit med och gjort det här rceptet www.recept.nu/1.241636/recept.nu_redaktionen/... och det är verkligen helt sjukt gott och känns jättelyxigt utan att vara svårt att göra :)
    Tack för tipset! :)
Svar på tråden Vermrättsförslag med ankbröst???