• Challan83

    Bali - jag behöver hjälp!

    Hej!

    Vi har bokat flygresorna till vår bröllopsresa nu! Först flyger vi till Peking och är där i 4 dagar. Sen vidare till HongKong där vi kommer spendera ytterligare 3 dagar. Efter det flyger vi vidare till Bali och ska spendera 10 dagar där.

    Jag behöver nu alla tips och förslag på vilka hotell som är bra, vilka stränder som är bäst. Ska man åka ut till öarna runt omkring? Alla tips mottages tacksamt!

    Gällande hotellen så vill vi gärna att det ska vara ett fint hotell, typ 4-stjärnigt, men inte kosta 500 USD/natt.

  • Svar på tråden Bali - jag behöver hjälp!
  • Humlan66

    Min svärmor bor på Bali så jag ska försöka komma ihåg att fråga henne när hon hör av sig nästa gång. Det skiljer ju i tid mellan dom och oss så .. vi är sällan vakna samtidigt tyvärr

  • Irish Coffee

    Hej hej....
    vi har precis bokat varan resa till Bali =)

    Vi fick hjalp av en slaktning som jobbar med att salja resor.
    Han gav oss forslag pa de 4 boende som han tyckte va bast,  fina och bra med hyfsat bra priser.
     
     # Inna Grand Bali Beach - 22jun-05jul - Double Deluxe Sea View Tower Room med frukost ttl 9885sek

    # Sanur Beach Hotel - 22jun-05jul - Double Deluxe Sea View med frukost - ttl 12317sek

    # Holiday Inn Baruna - 22jun-05jul - Ocean Double Room med frukost - ttl 19266sek 

    # Matahari Beach Resort and Spa - 22jun-05jul - Double Garden View - ttl 23898sek 

    Priserna ar for 2 pers!

    Hoppas de va till ngn hjalp =)

    Lycka till!

     

  • Oberon

    Hejsan,

    Jag har tillbringat tre veckor på Bali och rest runt och sett alla de bättre 4-5 stjärniga hotellen. VIll ni ha mer information, bilder och så vidare så skicka ett meddelande.

    Underbar destination, det finns så mycket att se!

  • Challan83

    Tack för era svar! Fler tips och idéer mottages tacksamt!

    Oberon, jag har skickat ett meddelande till dig!

  • Lisa201109

    Jag skulle rekommendera The Gili islands. Det är helt fantastiskt!  Ingen mototrafik och små öar som man kan gå runt. Vackra ständer, snorkel- och dykvänligt! Ååhh, längtar tillbaxGlad

  • Challan83

    Lisa, jag har läst att det är ganska dålig standard på Gilli-öarna. Mycket kackerlackor och inga bra hotell. Stämmer det? Hur lång tid tog det att ta sig från Bali dit? Vad kostade biljetterna? Vilken av öarna är bäst? Cool

  • Lisa201109
    Glad Jag vet att det finns några fina hotell (4-5 stjärnor) på trawanga (det var flera år sedan, så jag är inte helt säker om det var den ön). När jag var ute på en promenad runt ön så visade en vän till mig (som bor där) ett av dessa hotell. Supervackert! Jag backpackade själv, så jag hade inte super höga krav på hotellen, men jag bodde relativt billigt och det var ett av de finare hotellen under min resa. Kackerlackor finns det överallt, oavsett hur många stjärnor det är på hotellet. Möjligtvis mer eller mindre, men de finns där. Dessutom kan det ju vara spännande med lite variation. Lyx ser ju likadant ut vart man än åker i välden Flört  
  • Challan83

    Du har säkert rätt till viss del, men på de lyxhotell jag har bott på i Karibien och andra delar av Asien så har där verkligen inte funnits några kackerlackor... Jag är nämligen livrädd för dom. Skäms

  • Lisa201109

    Förlåt glömde svara på några av dina frågor. Det är billigt att resa runt, och man kan boka direkt på plats. Vi åkte, två stycken, i en stor taxi, från Kutabeach.  Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog, men jag vet att vi åkte ganska tidigt på morgonen och var framme..möjigtvis vid lunch. Sov hela resan dit. Däremot ska man vara försiktig då man åker båt över till öarna. Unga killar som jobbade vid hamnen som inte var de trevligaste. Men ignorerar man och tar hand om sig själv är det inga problem.  

  • Lisa201109

    Jag är oxå livrädd för kackerlackor, men efter att ha upplevt andra, mycker otrevligare insekter, så har jag upptäckt att kackerlackor är relativt fina små djur. Sen botade jag nog lite av min fobi pga av tjejen jag reste med var dubbelt så rädd som jag, och någon var ju tvungen att ta hand om dom små liven. Insåg fort att om man tittar på dom men nya ögon, försöker förundras av att de faktiskt kan ha fina skimrande färger och pratar med dom som att de är små söta hundvalpar kan man faktiskt förändra sin inställning och rädslan tar inte överhand (ett litet tips) Jag reste i ca 15 veckor i sydost asien och bodde på varierande hotell och i många bangalows och såg inte alls mycket kackerlackor. Dom gömmer sig bra och självklar kan man undivka dom genom att ha städat på rummet och låta bli att ha en massa mat på rummet.  

  • Oonah
    Lisa201109 skrev 2011-02-10 11:10:44 följande:
     pratar med dom som att de är små söta hundvalpar 
    Haha! Bästa tipset! Det ska jag prova med min spindelfobi. Tack!  

     Solig
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Oberon

    Då ska vi bara hitta en destination som har spindlar som är lika stora som hundvalpar så att det blir lättare att visualisera :D

  • AnnaJacob

    Vi har rest en massa i Indonesien och gillar verkligen Bali! Dock så är Kuta väldigt turistigt, men kan vara ok ett par dagar. Det är väldigt lätt att vara i Kuta, för där finns allt; Hard Rock cafe, MC Donalds, Pizza Hut..ja du fattar... Men när jag reser vill jag gärna uppleva kulturen där jag är. Jag skulle rekomendera er att åka runt lite på ön. Bali är relativt utvecklat och det är lätt och billigt att ta sig runt. Dock så vet jag att det har blivit betydligt dyrare att vara i Indonesien, de senaste åren..men det är fortfarande billigt.


    I norra delarna ligger Lovina. Der är en mysig by, så den bör ni inte missa! Där finns också ett ställe där man kan få simma med delfiner. Det var verkligen en upplevelse jag aldrig glömmer.


    Sedan ca mitt på ön finns det stora kaffe och ris oldlingar. Det är väl värt ett besök. Det är hur veckert som hellst och väldigt lungt och skönt. Där kan man gå en tur med en lokal guide som visar en de olika plantagen och vi besökte även deras fabriker. Som att åka tillbaka i tiden.


    Jag har även varit i Hongkong och Peking, så om du har några frågor om det, så fråga på..=)

Svar på tråden Bali - jag behöver hjälp!