• Fini

Vem betalar tärnans klänning?

Min bästa vän ska vara tärna och jag börjar fundera på om det är jag som ska betala hennes klänning?
    Jag tänkte att vill jag att hon ska ha en speciell klänning borde jag betala, men jag har sagt till henne att hon ska ta en hon känner sig fin i, att jag inte ska bestämma.
    Är det då rimligt att hon betalar den? Hon ska ju ändå ha nånting på sig. Eller? Är det kutym att bruden betalar den?

• Svar på tråden Vem betalar tärnans klänning?
  • snartfru

Oftast betalar brudparet tärnans klänning, speciellt om de bestämmer exakt vilken klänning hon ska ha.
    Men om man skulle känna att budgeten är låg kan man ofta göra en komprimiss, hon får mer att säga till om angående klänningen och i utbyte betalar hon en viss procent av den. Men minst en symbolisk summa från brudparet är att rekommendera.

• Fini

Ja, det är sant....
    Man kan ju se det som en gåva också. Hon kommer ju ändå vara med mig hela dagen.

• lemfi

Båda mina systrar ska vara tärnor och enligt sed så ska tärnan betala sin klänning för att det är ett hedersuppdrag.
    Vi gjorde så här att vi delar på kostnaderna och de har stort inflytande på hur de ska se ut.
    Färgen ska vara rosa och de ska ha lika klänning annars får de bestämma själva.

De är jättenöjda med det

• GnuGS

Svensk tradition är att tärnan själv står för sin klädsel! Och hon ska ju vara klädd lika ”fint” som gästerna, det vill säga hon ska kunna ta den klänning hon ändå skulle ha valt som vanlig gäst.

Om brudparet har mycket speciella krav på färg, stil etc är det förstås rimligt att de betalar klänningen, men har tärnan god ekonomi och det inte är några konstiga krav utan t ex en färg hon gärna skulle bära i framtiden är det rimligt att hon betalar (t ex att hon får köpa vad hon vill i en klar färg) eller att man delar kostnaden.

Våra tärnor (endast två av tre klara än) har tämligen god ekonomi, och har sagt att de gärna betalar sina klänningar själva.
    Vi har sagt att de inte behöver matcha färgerna på något sätt, utan att vi kan göra allt enhetligt genom t ex en sjal i samma färg, eller genom blommorna. Men de tycker att det är ett bra tillfälle att köpa nya finklänningar, och tycker det ska bli roligt att hitta på något tillsammans.
    Troligen kommer de att få välja vad de vill i mörkrött, eller de tre klara färger som finns i stenarna i min brudkrona, eller helt enkelt vad de vill. Vi har sagt att det är viktigt att de inte utsätter varandra för grupptryck...och att de vad de än köper ska välja något de kan bära vid fler tillfällen.

Vi bekostar nog deras blommor, men hur vi gör med frisyr- och sminkningskostnader har vi ännu inte bestämt!

• GnuGS
    Fini skrev 2011-02-09 12:29:28 följande:
    Min bästa vän ska vara tärna och jag börjar fundera på om det är jag som ska betala hennes klänning?
    Jag tänkte att vill jag att hon ska ha en speciell klänning borde jag betala, men jag har sagt till henne att hon ska ta en hon känner sig fin i, att jag inte ska bestämma.
    Är det då rimligt att hon betalar den? Hon ska ju ändå ha nånting på sig. Eller? Är det kutym att bruden betalar den?
    Eftersom du bara ska ha en tärna är det enkelt: låt henne ta en hon känner sig fin i, och den får hon köpa själv! Jag tycker att du bara behöver bidra till kostnaden om du har påtagligt bättre ekonomi, t ex om du tjänar bra och hon är student. Är era respektive ekonomier på ungefär samma nivå behöver du inte alls känna dig tvungen att sponsra hennes klänning, uppmana henne då att välja något hon kan använda fler gånger.
    Hon kan isåfall även bekosta frisyr och sminkning, så kan du betala blommorna.
    Lite knepigare blir det om man har fler tärnor, då vill man kanske att de ska samordna en smula med varandra...men även då behöver det inte vara supermatchat.
  • Fini

Tack för era svar!
    Hon är inte stenrik direkt och jag ligger väl på samma nivå. Skillnaden är väl att jag bor ihop med min pojkvän och har det därför kanske lite lättare. Vi kanske kan dela på det.

• BlackWIngedAngel

När mina föräldrars generation gifte sig var det aldrig tal om annat än att tärnorna skulle betala sina egna klänningar, även om de matchade varandra. Det känns som om det där med att betala klänningarna är något som importeras i nutid. På samtliga bröllop jag har varit så har tärnorna stått för sina egna klänningar. 

Ibland känns det som att det där med att betala tärnklänningarna växer ihop med brudparens krav. Nu ska tärnor göra så mycket mer än handla en klänning och gå in i kyrkan efter brudparet. Förut var det ju ungefär så långt deras uppgift sträckte sig.

• masz

Jag funderar också lite runt tärnklänningarna.
    Jag ska bestämma deras klänning själv, för jag vill att de ska ha lika plus att jag är väldigt noga med att det inte ska vara urringat, och det tror jag inte att tärnorna kommer tänka på tyvärr. Jag har tänkt att jag självklart får stå för den kostnaden, MEN vi har dålig ekonomi och jag hade tänkt sälja alla klänningar efter bröllopet. Men kan jag verkligen med att be om att få tillbaka klänningarna? :)

• BlackWIngedAngel
    masz skrev 2011-02-09 14:44:30 följande:
    Jag funderar också lite runt tärnklänningarna.
    Jag ska bestämma deras klänning själv, för jag vill att de ska ha lika plus att jag är väldigt noga med att det inte ska vara urringat, och det tror jag inte att tärnorna kommer tänka på tyvärr. Jag har tänkt att jag självklart får stå för den kostnaden, MEN vi har dålig ekonomi och jag hade tänkt sälja alla klänningar efter bröllopet. Men kan jag verkligen med att be om att få tillbaka klänningarna? :)
    Svår fråga. Men oftast är ju tärnorna personer som står en ganska nära och då borde man ju rimligtvis kunna prata med dem om detta. Gör det innan, så de inte får fel uppfattning bara.

Som en parentes: Om jag var tillfrågad om att vara tärna och bruden helt körde över mig genom att bestämma mina kläder utan att jag fick vara med så hade jag nog backat ur. (Jag kanske missuppfattade dig, men det var så jag tolkade att du tänkte göra.) Vad jag menar är bara; Om du inte har förberett dina tärnor på att du ska bestämma deras kläder helt själv, så bli inte arg om någon av dem reagerar starkt på den nyheten.
  • masz
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-09 15:05:42 följande:
    Svår fråga. Men oftast är ju tärnorna personer som står en ganska nära och då borde man ju rimligtvis kunna prata med dem om detta. Gör det innan, så de inte får fel uppfattning bara.

Som en parentes: Om jag var tillfrågad om att vara tärna och bruden helt körde över mig genom att bestämma mina kläder utan att jag fick vara med så hade jag nog backat ur. (Jag kanske missuppfattade dig, men det var så jag tolkade att du tänkte göra.) Vad jag menar är bara; Om du inte har förberett dina tärnor på att du ska bestämma deras kläder helt själv, så bli inte arg om någon av dem reagerar starkt på den nyheten.
    vi ska gifta oss 2014 så det är en bit kvar:). jag tänkte leta rätt på klänningar som jag tycker skulle passa, och låta de vara med och säga vilken de gillar mest och fråga vad de tycker och så. de ska ju sj'lvklart vara bekväma i det de ska ha på sig.
  • BlackWIngedAngel
    masz skrev 2011-02-09 15:10:22 följande:
    vi ska gifta oss 2014 så det är en bit kvar:). jag tänkte leta rätt på klänningar som jag tycker skulle passa, och låta de vara med och säga vilken de gillar mest och fråga vad de tycker och så. de ska ju sj'lvklart vara bekväma i det de ska ha på sig.
    Okej, det lät ju vettigare. :) Då får du väl helt enkelt förklara läget för dem; Er ekonomi är sådan att du behöver sälja klänningarna efteråt och vill de behålla klänningarna själva så får de köpa dem själva.
  • AnnaJacob

Jag tycker precis som de flesta andra att om det är ni som bestämmer vad de ska ha på sig så får ni också betala klänningen. Men får tärnan själv bestämma så tycker jag att det är helt ok om hon själv betalar.
    Min mamma komma sy enkla tärnklänningar till mina tärnor, och då står vi ju såklart för tygkostnaden.

• JustMeAndMyLove

Jag tänkte att jag ska bestämma med tärnorna ihop vad de vill ha. Blir de som har sista ordet för de måste ju känna sig bekväm :)
    Men jag tänkte hyra deras kläder, för då kan de ha nått riktigt fint utan att det kostar skjortan.
    Eftersom de alla är fattiga studenter betalar i, vi är knappast rik men har det lite lättare i alla fall :) 

• Jeliqa

Det är ju upp till var och en.
    Personligen tycker jag som de flesta andra att har man några krav på klänningen så får man själv betala den. Är det fritt val av klänningen kan ju tärnan ta någon hon redan har hemma eller köpa en som hon kommer använda även vid senare tillfällen.

Jag har många krav på tärnklänningarna för att de skall passa in i temat så därför betalar jag dem.  

• Rebecka och Jens

Jag har inga krav på tärnklänningen och har inte tänkt betala den. Jag vet också att min tärna inte förväntar sig att jag ska betala, då hon har bättre ekonomi än vad jag har.Jag kommer inte heller betala för smink och hår och så, det pallar inte min budget. Det viktigaste är väl att man är överens, så inte den ena ställer en massa krav som den andra inte ställer upp på. Vi pratar mycket och det tror jag är det viktiga. Jag skulle inte vilja att hon gjorde/ hade på sig något som hon inte ville. Jag litar helt enkelt på min bästa väns goda smak! Hon är en viktig hjälp för mig genom hela min planering.

Svar på tråden Vem betalar tärnans klänning?