• frallan

    Kuvertavgift en het potatis!?

    Det här blir väl troligtvis den hundrade tråden i ämnet men det snurrar runt i mitt huvud just nu:)

    Jag och min sambo är studenter och har inga större inkomster. Vi kan inte under några som helsta omständigheter spara ihop till vad ett bröllop kostar på många år. Men samtidigt vill vi gifta oss och gärna innan vi skaffar barn och allt sånt. Vi har inga föräldrar som är bemedlade och där finns således inga pengar att hämta. Självklart har vi sparat efter bästa förmåga och sparat in på onödigheter i form av dyra bröllopskläder och extravagansa. Men när vi tittar runt på vad mat till ca 70 pers kostar hamnar man ju lätt på över 20 000 kronor och för oss är det massor av pengar, och då är inte ens alkoholen inräknad!

    Vi har i alla fall beslutat oss för att ta ut en kuvertavgift på 250 kronor/vuxen och 100 kronor/barn. Vi står nu här hukade och beredda på skitsnack bakom ryggen och arga komentarer från våra inbjudna... men är det verkligen så farligt egentligen?

    Vi avsäger oss önskan om någon annan present då festen som sådan är den bästa present man kan få enligt oss... det är ju den man kommer minnas!

    Vi kommer inte ha någon dresscode som kräver att gästerna måste hyra frack eller dylikt som kostar massa pengar för gästerna .

    Vi har hört oss för och bland våra vänner är det helt lugnt med kuvert avgifter, det är de äldre jag oroar mig lite för...

    Vill gärna höra lite erfarenheter från the real life eftersom det tydligen är ett ganska hett ämne. Har själv varit på många bröllop med kuvertavgift och jag tycker inte det är någon big deal själv! Har däremot blivit bjuden på bröllop där brudparet haft både smoking/frack dresscode och valt att fira på någon semester plats tex sälen där man var tvungen att hyra stuga om man skulle komma då hamnade notan på flera tusenlappar för den som ville deltaga, vilket i mina ögon känns mycket fräckare än en kuvertavgift på 250 spänn!

  • Svar på tråden Kuvertavgift en het potatis!?
  • frallan
    danicalifornia skrev 2011-02-07 10:40:50 följande:
    Förstår hur du känner, vi kommer ha kuvertavgift på 200kr/pers. tar inte för barn då det inte kommer så många. Vi har ganska bestämt avsagt oss alla presenter då festen och att vännerna kommer är det viktigaste för oss. Vi ha stött på både bu o bä när det gäller avgiften, vänner och närmaste familjen(dock inte min far) tycker att det är coolers, jättebra! Pappa gick i taket o sa att så gör man verkligen inte, men när vi sa att då kan han  få lägga 15000 till bröllopet tyckte han att han kunde vänja sig vid tanken. Nu är det coolers hos alla. Vi kör på vårt sätt och det tycker jag att ni oxå ska göra!!!

    Hur formulerade ni er i inbjudan ang. kuvertavgiften?

  • förlovadflicka

    Jag tycker inte att det är dålig stil att ta ut kuvertavgift om man har lite pengar! Hade ni varit mer välbärgade hade jag tyckt det var en annan sak... :) 

  • GnuGS
    lemfi skrev 2011-02-07 12:09:56 följande:

    De äldre kanske har lite svårare för att förstå detta med kuväravg, eftersom detta är en ny företeelse.


    Nja, helt nytt är det väl inte. Jag läste i en vett-och-etikett-bok från 1947 häromveckan, där stod massor om så kallade ”subskriberade fester”, d v s där deltagarna måste bidra till kostnaden för mat och dryck. I det fallet gälde det visserligen inte ett bröllop utan en femtioårsdag. Knytkalas, som ju är en synnerligen gammal företeelse, bygger ju på samma idé, att värdparet inte har möjlighet att bjuda alla de vill ska komma på festen. Sedan kan det såklart vara olika i olika kretsar.
  • frallan
    förlovadflicka skrev 2011-02-07 14:02:43 följande:
    Jag tycker inte att det är dålig stil att ta ut kuvertavgift om man har lite pengar! Hade ni varit mer välbärgade hade jag tyckt det var en annan sak... :) 
    Konstigt nog så är min bror och hans familj en av dem som jag oroar mig för när det kommer till kuvertavgiften. Jag är sladdbarn och var liten då dom gifte sig. På den tiden levde båda våra föräldrar och dom jobbade och jag vet att dom bidrog med pengar till deras och min andra brors bröllop som båda så att säga var riktigt präktiga kalas med frack och tjusiga lokaler. Men min mor gick bort för några år sedan och kvar finns bara min pappa som är pensionär och har det ganske skralt med pengar, så att ens fråga honom om pengar känns plågsamt.

    Men min ena bror och hans respektive är riktigt snåla och jag misstänker att dom skulle kunna strunta i att komma på grund av kuvertavgiften, men jag vill ju såklart att min bror ska vara med på bröllopet! Känns som att dom glömt hur dom hade det när dom gifte sig, att dom fick mycket mer hjälp med pengar och hade strikt dresscode som kostade "skjortan" för de inbjudna.

    Usch, det enklaste kanske hade varit att skippa kuvertavgiften och strunta i festen och gifta sig i rådhuset... nä nu deppar jag ihop;)
  • Sebastiána

    Om brudparet pga små ekonomiska medel önskar ha kuvertavgift för att över huvud taget kunna ha en fest har jag inte alls något emot det - däremot vänder jag mig mot att folk tror att man måste ha en massa pengar för att gifta sig. Det behöver man inte alls. Vigseln kostar inget. Vid kyrklig vigsel måste man ha ring, det är väl det enda, men det finns billiga ringar i så fall. Det som kostar är FESTEN. Om man inte har tillräckligt med pengar kan man antingen skjuta på festen några år och kanske ha den i samband med sin femte bröllopsdag tex, eller ta kuvertavgift, eller ha knytkalas (själv föredrar jag i så fall kuvertavgift eftersom mina kundkaper inom matlagning är starkt begränsade). Man kan också välja att endast ha middag för de absolut närmaste eller ha små snittar och vin för alla efter vigseln.

  • frallan
    Sebastiána skrev 2011-02-07 14:48:44 följande:
    Om brudparet pga små ekonomiska medel önskar ha kuvertavgift för att över huvud taget kunna ha en fest har jag inte alls något emot det - däremot vänder jag mig mot att folk tror att man måste ha en massa pengar för att gifta sig. Det behöver man inte alls. Vigseln kostar inget. Vid kyrklig vigsel måste man ha ring, det är väl det enda, men det finns billiga ringar i så fall. Det som kostar är FESTEN. Om man inte har tillräckligt med pengar kan man antingen skjuta på festen några år och kanske ha den i samband med sin femte bröllopsdag tex, eller ta kuvertavgift, eller ha knytkalas (själv föredrar jag i så fall kuvertavgift eftersom mina kundkaper inom matlagning är starkt begränsade). Man kan också välja att endast ha middag för de absolut närmaste eller ha små snittar och vin för alla efter vigseln.
    Nä det kommer inte bli någon hysterisk fest, umgänge och en bit mat, fast allt kostar pengar! Vi ska ha borgerlig vigsel, kostar 500 kronor i rådhuset och ännu mer om man vill gifta sig på annan plats... ringar kan man ju hitta billigt i silver för typ 500 kronor/par och skall man bjuda på något alkohol betonat går det ju på en slant. Har köpt klänning för strax över 600 kronor och min sambo använder en kavaj han redan har, så det blir bara en ny vit skorta för honom. Mat i alla former kostar och lokal kostar, har inga kontakter som kan hjälpa till med så mycket sånt, hur man än vrider sig så blir det ju ett antal tusen och för mig är det i alla fall viktigt med en fest för att fira vår kärlek, kanske viktigare än själva cermonin för oss. Vill gärna ha ett bröllop innan vi får barn, för man kan inte på samma sätt hänge sig till fullo med små barn att tänka på så jag kanske är lite gammaldags på det sättet!?
    Vi kommer inte ha råd med någon ordentlig bröllopsresa så den får vi ta senare kanske nästa år eller så det blir väl kanske någon dagsutflykt så att man får pussa lite extra på varandra:)

    Åh önskar min mamma fortfarande levde, hon va världens bästa festfixare så hon hade nog kunnat slänga ihop hela kalaset för en tjuga:)
  • Sebastiána
    frallan skrev 2011-02-07 15:17:16 följande:
    Nä det kommer inte bli någon hysterisk fest, umgänge och en bit mat, fast allt kostar pengar! Vi ska ha borgerlig vigsel, kostar 500 kronor i rådhuset och ännu mer om man vill gifta sig på annan plats... ringar kan man ju hitta billigt i silver för typ 500 kronor/par och skall man bjuda på något alkohol betonat går det ju på en slant. Har köpt klänning för strax över 600 kronor och min sambo använder en kavaj han redan har, så det blir bara en ny vit skorta för honom. Mat i alla former kostar och lokal kostar, har inga kontakter som kan hjälpa till med så mycket sånt, hur man än vrider sig så blir det ju ett antal tusen och för mig är det i alla fall viktigt med en fest för att fira vår kärlek, kanske viktigare än själva cermonin för oss. Vill gärna ha ett bröllop innan vi får barn, för man kan inte på samma sätt hänge sig till fullo med små barn att tänka på så jag kanske är lite gammaldags på det sättet!?
    Vi kommer inte ha råd med någon ordentlig bröllopsresa så den får vi ta senare kanske nästa år eller så det blir väl kanske någon dagsutflykt så att man får pussa lite extra på varandra:)

    Åh önskar min mamma fortfarande levde, hon va världens bästa festfixare så hon hade nog kunnat slänga ihop hela kalaset för en tjuga:)
    Jag förstår er till fullo och om någon av era släktingar/vänner skulle rynka på näsan för att ni vill ha kuvertavgift är det de som har dålig stil tycker jag. Det är en annan sak om man faktiskt har pengar men är snål eller vill ha en ännu större och mer påkostad fest än man har råd med.
  • danicalifornia
    frallan skrev 2011-02-07 13:34:19 följande:

    Hur formulerade ni er i inbjudan ang. kuvertavgiften?


    vi skrev " För att vi ska kunna dela dagen med alla våra nära och kära är presenter inte nödvändigt men vi ser gärna att ni bidrar med en kuvertavgift på 200kr/pp"

    det är ingen som protesterat än iaf! alla våra nära vet hur vi har det och betalar gärna 200 per pers!
  • danicalifornia

    kan tillägga att vi köpte min ring nu i veckan och den gick loss på den nätta summan 598kr ink 2 års försäkring, man kan passa på nu när det är alla hjärtans dag o hitta ringar som e super till kampanjpriser! helt super! hittade min på guldfynd.

  • frallan
    danicalifornia skrev 2011-02-12 09:51:31 följande:
    kan tillägga att vi köpte min ring nu i veckan och den gick loss på den nätta summan 598kr ink 2 års försäkring, man kan passa på nu när det är alla hjärtans dag o hitta ringar som e super till kampanjpriser! helt super! hittade min på guldfynd.
    Bra tipps!
    Vi har inte köpt ringar än, så det är helt klart läge att kika runt nu vid alla hjärtans dag:) Får se om vi hittar något som vi gillar.
  • soffia
    frallan skrev 2011-02-12 15:29:35 följande:
    Bra tipps!
    Vi har inte köpt ringar än, så det är helt klart läge att kika runt nu vid alla hjärtans dag:) Får se om vi hittar något som vi gillar.
    jag tycker inte att det är fel att ta en kuvertavgift nej, speciellt inte om ni inte vill ha några andra presenter eller önskar bidrag till någon bröllopsresa heller.
    Vi kommer inte ta ut kuvertavgift men kommer däremot önska oss bidrag till resan. Vi behöver inte massa presenter och prylar, vi har redan allt vi behöver.
    Skulle någon nu vilja köpa nåt annat så visst, men då önskar vi oss presentkort så vi kan välja själva Glad
  • Dejli

    Jag tycker det är helt okej att göra som ni gör...
    Min mamma fick nyligen en inbjudan till en 50-årsfest till en kvinna jag vet har det ganska tajt. Hon skrev att istället för present önskade hon att man bidrog med 250 kr, men att det inte gällde studenter och barn. Ett tillägg om att hon inte heller ville att pengarna skulle hindra någon från att komma om man inte hade ekonomin.

  • IdaPierre

    Vi funderar oxå på att ta en kuvertavgift på 200:-/vuxen. Barnen (om det kommer några) kommer inte behöva betala. Vi vill hellre ha en rolig fest med god mat och bra musik ist för presenter. Så vi kommer inte önska oss presenter. Men vi harinte bestämt oss hur vi ska göra än. Ja och min M2B är ganska överens men vi är lite oroliga vad gästerna ska tycka, men ja tänker såhär att det blir ju enkelt o bra för gästerna om dom betalar 200 kr per vuxen och sen slipper springa runt o leta efter present o hur mycket de ska lägga till present. 200:- o det är klart lixom :)
    Sen tänkte vi ha en bar till självkostnadspris...kan man ha det fast man har kuvertavgift???? hmmm ja det är mycket att tänka på och det börjar bli bråttom

Svar på tråden Kuvertavgift en het potatis!?